Så avancerat är det inte att bygga en varmrök, gå lite på känn bara.
I grund och botten är en rök en i princip sluten behållare du hettar upp alspån och fisk i. Jag har själv improviserat en varmrök med mycket goda resultat efter att vi fiskat en satans massa makrill när vi låg till ankars i väntan på att få gå upp i kanalen mot Antwerpen.
Nu ska vi se om man kan beskriva den här konstruktionen i text på ett vettigt sätt.
Utgick från en kantin med lock. Sedan klippte jag till en bit plåt som var något mindre än botten, och en bit hålplåt som var lika stor som tidigare nämnd plåt. Borrade hål i hörnen på plåten, och satte ihop plåt och hålplåt med gängad stång och muttrar i en konstruktion som mest av allt påminde om en våningssäng, med plåten som underslaf, hålplåten som överslaf och den gängade stången som ben.
Sedan var det bara att strö alspån (kudos till skeppshandlaren i Antwerpen som lyckades få fram det) i botten på kantinen, lägga upp fisken på våningssängens överslaf (salta den ordentligt först om du vill ha hållbarhet på den), ställa hela sängkonstruktionen i kantinen, på med locket, och sedan ställa hela baletten på stekhällen. En stund senare hade vi den godaste rökta makrill jag käkat
Borde ju inte vara så svårt för dig att snickra ihop nåt liknande tycker man. Borde gå att göra av i princip vad som helst som är gjort i plåt, ex. en tom färgpyts eller nåt. Sådana kan du köpa oanvända på vilken färgaffär som helst.