16 814 besökare online
966 533 medlemmar • 50 464 812 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Livsstil Jakt, fiske och vildmark
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Jokkocze
Medlem
Jag har fått för mig att jag ska bygga en varmrök ute hos min syster så att jag kan röka fisk som vi drar upp i sjön och även kött i olika former (Ölkorv!)

Tänkte börja med något simpelt så att jag slipper bygga för mycket i år (Har lite annat på gång också), men jag hittar inte några ritningar på simpla varmrökar.

Efter lite sökande här på flashback hittade jag inte heller något, Så om någon har ritningar eller förslag på simpla ritningar så får ni väldigt gärna dela med er!

Hoppas att tråden passar in här i jakt och fiske-forumet (Ursäkta om inlägget är lite förvirrande, jag är lite trött)

Falukropp
Moderator
Falukropps avatar
Så avancerat är det inte att bygga en varmrök, gå lite på känn bara.

I grund och botten är en rök en i princip sluten behållare du hettar upp alspån och fisk i. Jag har själv improviserat en varmrök med mycket goda resultat efter att vi fiskat en satans massa makrill när vi låg till ankars i väntan på att få gå upp i kanalen mot Antwerpen.

Nu ska vi se om man kan beskriva den här konstruktionen i text på ett vettigt sätt.

Utgick från en kantin med lock. Sedan klippte jag till en bit plåt som var något mindre än botten, och en bit hålplåt som var lika stor som tidigare nämnd plåt. Borrade hål i hörnen på plåten, och satte ihop plåt och hålplåt med gängad stång och muttrar i en konstruktion som mest av allt påminde om en våningssäng, med plåten som underslaf, hålplåten som överslaf och den gängade stången som ben.

Sedan var det bara att strö alspån (kudos till skeppshandlaren i Antwerpen som lyckades få fram det) i botten på kantinen, lägga upp fisken på våningssängens överslaf (salta den ordentligt först om du vill ha hållbarhet på den), ställa hela sängkonstruktionen i kantinen, på med locket, och sedan ställa hela baletten på stekhällen. En stund senare hade vi den godaste rökta makrill jag käkat

Borde ju inte vara så svårt för dig att snickra ihop nåt liknande tycker man. Borde gå att göra av i princip vad som helst som är gjort i plåt, ex. en tom färgpyts eller nåt. Sådana kan du köpa oanvända på vilken färgaffär som helst.

loffe007
Medlem
En enkel och snabbt tillverkad varm rök

Ett ureldat/tvättat oljefat med lock som inte ska sluta allt för tätt.
Ett galler som man kan lägga fisken i oljefatet 1-2 dm ner från överkant.
Enris
En eld.

Fukta enriset och lägg det i botten av oljefatet, elda under tunnan, lägg på locket och vänta.

Är det abborre det handlar om så är det det ultimata sättet att röka dessa krabater på. Behålla gärna skallen på dom då dom blir mycket saftigare då.

Bild på röken
http://i427.photobucket.com/albums/p...offe007/rk.jpg
Senast redigerad av loffe007 2009-07-16 kl. 09:28.

Jokkocze
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007

Enris
En eld.

Fukta enriset och lägg det i botten av oljefatet, elda under tunnan, lägg på locket och vänta.

Är det abborre det handlar om så är det det ultimata sättet att röka dessa krabater på. Behålla gärna skallen på dom då dom blir mycket saftigare då.

Bild på röken
Låter som en relativt simpel sak att bygga! Men var får man tag på ett oljefat? (Eller Tunna)
Det borde även fungera till kött och korv, eller?

loffe007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokkocze
Låter som en relativt simpel sak att bygga! Men var får man tag på ett oljefat? (Eller Tunna)
Det borde även fungera till kött och korv, eller?

Oljefat eller tunna brukar finnas på soptippar mot en tårta. Har inte provat kött eller korv men det borde funka.

acco
Medlem
accos avatar
Hej.

Om du ska bygga en rök så rekommenderar jag den här boken:http://www.settern.se/index.php?main...roducts_id=280

Där finns byggbeskrivningar, recept allt man behöver veta.
Jag har haft mycket nytta av den.

Balkongståarn
Medlem
Balkongståarns avatar
Ska du inte röka mycket så lägg bricketter på botten av din grill, tänd dem och vänta på glöd. Lägg önskat, och fuktat, rökspån i en alu-form (eller dubbla för säkerhets skull) och lägg formen på glöden. Det du vill röka läggs på grillgallret och så på med locket. Du kan inte röka en gris på detta vis, men ett par abborrar går bra. Får du plats och vill, så lägg dit två alu-formar med spån.

Snart 3000 inlägg, alla ungefär lika meningslösa.

Wheelgunner
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acco
Hej.

Om du ska bygga en rök så rekommenderar jag den här boken:http://www.settern.se/index.php?main...roducts_id=280

Där finns byggbeskrivningar, recept allt man behöver veta.
Jag har haft mycket nytta av den.

Den där beställde jag en kväll i våras när jag var lite på fyllan och tyckte jag behövde den.

Men det stod inte så mycket som jag inte redan visste. Ska ge bort den till någon i julklapp eller födelsedagspresent..

.
Och Belsebub (Djävulen själv) gav demonen Belphegor i uppdrag att färdas upp till Jorden för att utröna om det var möjligt för en man att leva lyckligt tillsammans med en kvinna. Belphegor återvände, frenetiskt skakande på sitt huvud!

Octavianus
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007

Enris
En eld.

Bild på röken

Ganska exakt en sådan har jag byggt. Funkar helprima.

Jag gjorde dock så att jag tog bort bägge ändarna på tunnan och slänge bort. Staplade upp med lite gatstenar under så man kunde få in luft bra, sen ett galler, på med tunnan, som jag gjort en lucka i nertill med en dörr på. Ca dm från överkanten drog jag igenom tre armeringsjärn tvärs över. Sen vek jag ihop ett hönsnät och la på dessa armeringsjärn. Sen ovanpå det så har jag framsidan på en sådan där gammal soptunna i metall som lock. Men gå väll med vilken metallskiva som helst.

Innan det sen ska rökas, så tänder jag en bamse brasa i den, för att elda ut alla gamla oljerester. Sen är det bara att börja. Jag slänger då i några träklampar som jag tänder på. När de fått fart, så slänger jag på locket, så det börjar glöda. I med maten, och in med massa fuktigt enris.
Sen får man vakta lite där, så det inte brinner, då justerar man genom hur mkt luft man släpper in underifrån.

Jag har gjort lammfioler, fisk, räkor sidfläsk. Fysator vad gott det blir. Kan rekomenderas.

Wheelgunner
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Ganska exakt en sådan har jag byggt. Funkar helprima.

Jag gjorde dock så att jag tog bort bägge ändarna på tunnan och slänge bort. Staplade upp med lite gatstenar under så man kunde få in luft bra, sen ett galler, på med tunnan, som jag gjort en lucka i nertill med en dörr på. Ca dm från överkanten drog jag igenom tre armeringsjärn tvärs över. Sen vek jag ihop ett hönsnät och la på dessa armeringsjärn. Sen ovanpå det så har jag framsidan på en sådan där gammal soptunna i metall som lock. Men gå väll med vilken metallskiva som helst.

Innan det sen ska rökas, så tänder jag en bamse brasa i den, för att elda ut alla gamla oljerester. Sen är det bara att börja. Jag slänger då i några träklampar som jag tänder på. När de fått fart, så slänger jag på locket, så det börjar glöda. I med maten, och in med massa fuktigt enris.
Sen får man vakta lite där, så det inte brinner, då justerar man genom hur mkt luft man släpper in underifrån.

Jag har gjort lammfioler, fisk, räkor sidfläsk. Fysator vad gott det blir. Kan rekomenderas.

Det ska inte komma in luft underifrån. Du ska elda UNDER tomfatet och lägga enris i botten på fatet.

.
Och Belsebub (Djävulen själv) gav demonen Belphegor i uppdrag att färdas upp till Jorden för att utröna om det var möjligt för en man att leva lyckligt tillsammans med en kvinna. Belphegor återvände, frenetiskt skakande på sitt huvud!

Octavianus
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det ska inte komma in luft underifrån. Du ska elda UNDER tomfatet och lägga enris i botten på fatet.

.

Aha du, det va iofs jädra smart om det funkar.

När jag byggde min improviserade jag ihop ngt som jag tänkte skulle bli bra. Men med din metod så behöver man ju inte ha så bra koll. Bara tända på och gå därifrån.

Hmm, får nog modda min tror jag och prova.

Wheelgunner
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Aha du, det va iofs jädra smart om det funkar.

När jag byggde min improviserade jag ihop ngt som jag tänkte skulle bli bra. Men med din metod så behöver man ju inte ha så bra koll. Bara tända på och gå därifrån.

Hmm, får nog modda min tror jag och prova.

Det är klart det funkar. Egentligen så kan du elda UNDER vilket kärl som helt. I med enris, alspån eller annat lämpligt i botten och sedan på med locket och tänd under.

När man röker kött i rökkåta så eldar man däremot med öppen eld. Men då handlar det om långa röktider och liten eld med lite fuktig ved som inte brinner så bra och ryker ordentligt.

Tända på morgonen, dricka öl, vänta, vänta, lägg på mera ved lite då och då, så är det klart på kvällen. Men det går många öl...

.

.

Svara på ämne
Svara Topp Dela