2009-07-16, 00:44
Medlem
Hej!

Jag håller just nu på att formatera en 160 gigs hårddisk (150 gig). Jag vill göra precis som personen i följande guide:
http://winguider.ownit.nu/index_Page394.htm

Han skapar partitioner på följande sätt:

C:\ = Systemet (dvs. Windows)
D:\ = Dokument & filer (dvs. Det data användarna sparar)
P:\ = Program & Spel (Dvs. partitionen som alla program och spel installeras till!)
T:\ = Temp (Dvs. en partition enbart för Windows tempfiler)
Z:\ = ZwapFil (Dvs. den partition som växlingsfilen hamnar på!)

Det jag undrar är hur stora jag skall göra partitionerna och hur man gör för att en partition skall vara anpassad för:

1. Systemet, antar att denna är på standard.
2. Dokument och filer, flyttar man bara över mappen?
3. Program och spel
4. Temp
5. ZawpFil

Skriv bredvid hur stora respektive partitioner bör vara, vill helst veta hur stora 1,4 och 5 skall vara.
Citera
2010-03-23, 13:04
Medlem
rvmos123s avatar
Jag har funderat på samma sak och precis som dig är jag osäker på hur stora 1,4 och 5 skall vara.
Men vad är det egentligen för fördelar med att ha det så? Förutom det uppenbara att det blir mer ordning och lättare att säkerhetskopiera.
Citera
2010-03-23, 21:31
Medlem
merlin2s avatar
Om du nu vill göra enligt guiden så är det lugnt men jag skulle aldrig köra enligt den guiden då han kör den pga defragmentering, nästan vilket som helst program klarar av det idag.

Enligt mig: ( i gig)
1. (20) Systemet, antar att denna är på standard.
2. (??) Dokument och filer, flyttar man bara över mappen? ,beror på hur mycket du behöver och nej
3. (??) Program och spel, beror på hu mycket du ska installera,
4. (10) Temp
5. (10) ZawpFil

Enligt mig: (om din hd är nu 150)
c:\ = 100, alla spel i c:\games, alla program i c:\program, alla temp i c:\windows\temp, alla os filer hamnar här
d:\ = 50, swap på 8 gb, dina dokument.

installera också något defrag program som o&o defrag, sätt den på automatisk kontroll varje 6:e timme, done

gjorde detta snabbt för att du ska få en överblick, säkert något fel men kollar nu på tv, bye
Citera
2010-03-23, 23:10
Medlem
X_surfers avatar
Blir alldeles för många partitioner för att jag personligen ska trivas, jag tycker 3 partitioner är lagom,

C: åt Windows

D: för spel och program

E: åt resten vill man kan sen lägga swapen på E:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in