Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-15, 13:44
Medlem
Ja jag undrar det rubriken säger. Har fått det utskrivet som första medicin mot psykisk ohälsa, har aldrig ätit något annat innan. Vet redan att det inte är beroendeframkallande, men vilka är era erfarenheter av Atarax och vet ni vad det är för något?
Citera
2009-07-15, 13:56
Medlem
GuitarPROs avatar
Jag hade det som allergimedicin för massa år sedan, funkade bra för det ändamålet iaf! :P

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atarax
Citera
2009-07-15, 14:37
Bannlyst
Har testat det, innan jag fick bensodiazepiner. Tycker mest att jag blev trött av det.
Citera
2009-07-15, 14:51
Medlem
Det är individuellt. Jag fick det som första medicin mot ångest. Fick senare bensodiazepiner. Men dom kan funka för dig. Börja inte med benso om du känner att du verkligen inte MÅSTE. Det är ett HELVETE att sluta med det sen. Hoppas ataraxen funkar
Citera
2009-07-15, 15:57
Medlem
Vallons avatar
Fick atarax 25mg utskrivet för några veckor, anledningen var att jag fått utslag med en jävla klåda så jag knappt kunde sova. Knaprade lite atarax så vart det faktist bättre.
Citera
2009-07-15, 16:36
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
När jag hade en ångest period i livet fick jag atarax, Man kan säga att det är ett akut piller. I mitt fall tog jag det såfort jag kände att jag fick lite svårare ångest som bubbla upp. Har för mig man kan ta upp till 4 st per dag om det behövs.
Citera
2009-07-15, 20:38
Medlem
MissDinas avatar
erfarenhet av atarax

jag har haft atarax mot ångest och insomnia. Effekten är mer att man blir väldigt trött och det kan ju vara skönt om man är orolig/panikbelägen.

Dock tycker jag stes o likn funkar betydligt bättre mot svår sångest.

Atarax är tryggt då faran för beroende e obefintlig men personligen beöver jag minst 50 mg för att få nån effekt alls och biverkning kan komma som en slags baksmälla ca 12 timmar senare när ataraxen lämnar kroppen.
Dessutom kan man få ökad aptit å viktuppgång.

Det e min erfarenhet, men jag tror det e väldigt induviduellt,
känner en som däckar på en halv tablett..

men som sagt, den verkar hjälpa vissa å det är absolut ingen fara att testa eftersom det e ett rätt "milt" preparat..
Citera
2009-07-15, 20:40
Medlem
Helt värdelöst, är väl typ som och ta en klunk folköl. Fick mot sömnbesvär för rätt länge sedan och någon gång mot klåda
Citera
2009-07-15, 21:49
Medlem
nonameds avatar
Min bedömning på atarax är faktiskt helt olika. Vi börjar från början. Det är ju faktiskt så att atarax från början är ett läkemedel mot allergier. Men som visade sig fungera bättre på just ångest. Efter jag har läst va en del skriver så funderar jag fortfarande på om den används som allergie besvär. Skit samma det hör ju inte hit. Vi börjar med min egen erfarenhet av substansen. Första gången jag tog atarax var som himmelriket. Fan va bra jag mådde. Detta var på 1 10mg. Precis super medicin eller hur? =D. Efter ett tag ingen längre tid så fungerar dom inte lika bra. Detta under kort tid av användning. Slutade helt med atarax efter som det inte haft någon inverkan knappt alls. Läste och läste. Nej denna medicin var inte vanebildande eller likande benzo på något sett. Så för mig hjälpte det mig en bit på vägen. Men långt ifrån någon bra medicin att ta för annat en just ångest (nedstämd eller depressioner funkar det ej för). Kanske med en psykolog inblandad så blir det bra resultat och man kanske kommer längre på kortare tid. PS var så stressad. Därför funkade kort tid. Hört många som säger att det inte funka alls. Inte så farligt att prova.
Läste igenom det jag skriver lite hopp hit och dit och missat en del ord. Hoppas på att min erfarenhet kan hjälpa till att ta rätt beslut och att texten inte är för snurrig
Senast redigerad av nonamed 2009-07-15 kl. 21:55.
Citera
2009-07-16, 00:06
Medlem
Jag tror min läkare skrev ut det som akutmedicin som ni själva skriver här, det hjälper mot klåda också, nässelutslag t.ex. som jag råkade ut för i samband med en ångestattack.. Jag ska ta den en gång dagligen, fått 25mg utskrivet.
Nu när jag kikat runt lite, är inte 25mg ganska mycket för en förstagångsanvändare??

Konstigt är också att jag ska ta den dagligen, om det är ett akutpiller? Jag kan uthärda min ångest, men när den blir för svår och jag har så svårt att andas att jag inte vet var jag ska ta vägen, det är väl i de situationerna som jag tänkte EV ta medicinen. Det är absolut sista utvägen.

Och jag ska börja i KBT så detta är ju inte en lösning utan en hjälp på vägen.

Kan den ökade aptiten som någon nämnde, kanske bero på just att man blir trött? Och att man precis som vid stress, äter för att bli pigg?

Jag har läst så mycket crap om bensodiazepiner så det vill jag inte ha alls.. Jag har klarat mig igenom en massa skit utan medicin, ska jag inte kunna klara detta utan medicin också? Jag försöker bara stå emot "hjälp" i form av mediciner så länge jag bara kan. Jag har ju dock överlämnat mig något i läkarens händer o sagt att han får bedöma vad jag behöver för nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Så därför ska jag väl prova den här medicinen någon kväll när det blir pissjobbigt med ångesten igen.

TACK för alla svar!!
Senast redigerad av inspiration 2009-07-16 kl. 00:09.
Citera
2009-07-16, 13:35
Medlem
nonameds avatar
Nej det är inte någon medicin som ger ökad aptit! Men när man är stressad, orolig m.m... så brukar det vara svårt att äta och det ger en lugnande effekt. Därför slappnar man av och det är lättare att lugna ner sig och äta. Inspiration, är verkligen Atarax gjort för ångestattackar? Vilket du beskriver. Tror inte det. Som du skriver benzo ska man alltid vara försiktig med. PS glömde skriva. atarax är aptit dämpande eller var =D. Hittade det inte i fass nu men det stog innan.
Senast redigerad av nonamed 2009-07-16 kl. 13:39.
Citera
2009-07-16, 16:40
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiration
Jag tror min läkare skrev ut det som akutmedicin som ni själva skriver här, det hjälper mot klåda också, nässelutslag t.ex. som jag råkade ut för i samband med en ångestattack.. Jag ska ta den en gång dagligen, fått 25mg utskrivet.
Nu när jag kikat runt lite, är inte 25mg ganska mycket för en förstagångsanvändare??

Konstigt är också att jag ska ta den dagligen, om det är ett akutpiller? Jag kan uthärda min ångest, men när den blir för svår och jag har så svårt att andas att jag inte vet var jag ska ta vägen, det är väl i de situationerna som jag tänkte EV ta medicinen. Det är absolut sista utvägen.

Och jag ska börja i KBT så detta är ju inte en lösning utan en hjälp på vägen.

Kan den ökade aptiten som någon nämnde, kanske bero på just att man blir trött? Och att man precis som vid stress, äter för att bli pigg?

Jag har läst så mycket crap om bensodiazepiner så det vill jag inte ha alls.. Jag har klarat mig igenom en massa skit utan medicin, ska jag inte kunna klara detta utan medicin också? Jag försöker bara stå emot "hjälp" i form av mediciner så länge jag bara kan. Jag har ju dock överlämnat mig något i läkarens händer o sagt att han får bedöma vad jag behöver för nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Så därför ska jag väl prova den här medicinen någon kväll när det blir pissjobbigt med ångesten igen.

TACK för alla svar!!

Hej.

Du kan ta upp till 50 mg samtidigt av Atarax. Om 25 mg är mycket eller lite får du bedömma själv. Det är helt ofarligt ur beroendeperspektiv och det gör faktiskt ingenting hur mycket du tar. Det har dessutom låg toxicitet så du blir inte förgiftad heller.

Att du blivit ordinerad av din läkare att ta det dagligen kan vara för att försöka förebygga ångest att uppkomma. Återigen, det är helt ofarligt och gör ingenting att du tar dagligen. Att läkaren kallar det akutpiller, sockerpiller eller superpiller får stå för honom.

Atarax har heller ingen känd biverkning som ska vara viktuppgång eller ökad hunger. Den som skrev det har antingen upplevt det själv men det finns alltså ingenting dokumenterat som säger detta. Ta dina Atarax som läkaren ordinerat och förhoppningsvis kanske de hjälper dig lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in