2009-07-15, 10:59
Medlem
klars avatar
Jämställdhet?
Varför detta tjat om jämställdhet hela tiden?

Tjejer brukar ta upp saker som lika lön och att de inte ska särbehandlas.
Min fråga är då, klarar tjejer verkligen av konsekvenserna om vi skulle bli helt jämställda?
För de flesta jag har mött väljer bara det bästa ur gottpåsen.

Varför hör vi inte fler protester mot att kvinnor (och barn) ska först i livbåtarna? Borde man inte köra någon sorts blixtlåsprincip? Har männen yttrat sig om att det är helt sinnessjukt att tjejer ska få gå före?

Hur många tjejer ser det inte som en självklarhet att deras män faktiskt ska byta däcken på bilen, oljefilter osv.? Tänk om vi män skulle se det som en självklarhet att tjejerna ska fixa detta.
”ja men jag vet ju inte hur man gör”, nä men så går det när man vill ha det jämställt.
Hur många tjejer tillbringar en stor del av ledigheten till vedkapning och stapling av ved?

Jag har även hört klagomål om att vissa yrken som har ordet ”man” i sig, till exempel brandman.
Varför grinar ingen manlig sjuksköterska om att det heter just sköterska?

Börjar det inte bli absurt?

Och hur kan det vara som så att många av alla tjejer som vill vara jämställda kvinnor använder sin feminina sida till att dra till sig fördelar, genom att skratta och fjäska för deras chefer och stå ovanligt nära, kanske lägga en hand på axeln, ryggen eller på något annat sätt ta på mannen så att han särbehandlar tjejen (till tjejens fördel). Hur professionellt är det?

Jag har inget mot jämställdhet, men då ska det fan vara fullt ut i så fall, och inte bara de positiva sakerna.

Och nej tjejer, vissa saker blir inte lika arbete, ni är svagare rent fysiskt, och orkar inte lika mycket.

Som jag brukar säga, alla är tjejer någon gång i fosterstadiet, vissa fortsätter att utvecklas och blir en mer fullständig människa, det vill säga man.

Mina slutsatser:

Många jämställdhetssträvande tjejer har väldigt mycket dubbelmoral.
Många tjejer är bara korkade.
Jag föraktar alla killar som verkligen tror de ska få ligga med en tjej bara för att hon fjäskar.
Jag finner det väldigt komiskt att i saker som anses vara just ”kvinnogöra” som till exempel matlagning, är de bästa och kockarna i världen just män.

Och en liten iakttagelse jag gjort, säger du inför tjejer att killar är bättre så är det inte helt ovanligt att de blir rabiata och högljudda och börjar gorma om att man är dum i huvudet. Men egentligen borde det vara tvärtom, jag är förundrad över att fler killar inte blir förbannade när tjejerna kommer med sådana uppenbara felaktigheter som att de skulle vara lika bra som männen. HELT SJUKT.

Och ja, nu kanske ni undrar vad syftet med tråden är, och jag hade tänkt att ni skulle kunna diskutera vad ni tycker, men jag är mer intresserad av om ni vet några saker som faktiskt är till tjejernas fördelar, nu när det hela tiden pratas om att män har alla fördelar.

Till alla tjejer där ute som vrider er av vrede, ni må vara sämre än männen. Men ni har i alla fall rösträtt.
Citera
2009-07-15, 11:02
Bannlyst
Sy igen fittorna på kvinnorna och hugg av våra kukar, då är vi riktigt jämställda
Citera
2009-07-15, 11:05
Medlem
Precis som jag tycker, har inte dragit upp det bara :P

MVH
Citera
2009-07-15, 11:29
Medlem
Dam och herridrott borde avskaffas. Kvinnor och män borde få tävla i samma klass på lika villkor. Tjejer borde dessutom få göra lumpen(om vi nu ska ha en värnpliktsarme). Att män skulle vara bättre eller mer utvecklade människor håller jag inte med om. Att många kvinnor försöker ta sig fram med fittan är dock ingen hemlighet. En annan variant är feminism, där alla kvinnliga tillkortakommanden skylls på könsmaktsordningen. Tror ärligt talat att diskriminering av kön är väldigt ovanligt. Män får stå ut med lika mycket maktspel på arbetsplatsen som kvinnor, möjligtvis i en annan form. Däremot är diskriminering en väldigt bra förklaring när man inte klarar sig i konkurrensen. Män har inte mycket annat än sin egen kompetens att skylla på när karriären inte går som den ska. Men vem vet. Att i stort sätt samtliga världsrekord inom idrott innehas av män kanske beror på att flickor får leka med dockor medan pojkar är ute och springer ikapp och kastar boll.
Citera
2009-07-15, 11:49
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klar
Jag har inget mot jämställdhet, men då ska det fan vara fullt ut i så fall, och inte bara de positiva sakerna.

Det är precis detta de flesta av oss som är emot feminism påpekar hela tiden.

Det är just detta som är så extremt provocerande, att feministerna vill ha en godtycklig jämställdhet, eller som Pär Ström säger, feminism ala carte. Man tar det bästa ur kakan så att säga.

Citat:
Många jämställdhetssträvande tjejer har väldigt mycket dubbelmoral.

Jag skulle uppskatta att 99% av alla feminister inte skulle vara villig att ta steget fullt ut, de äter kakan och vill fortfarande ha den kvar.

Det är ett allmänt känt problem, att de bara vill ha "jämställdhet" åt ena hållet.
Citera
2009-07-15, 13:02
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTure
Dam och herridrott borde avskaffas. Kvinnor och män borde få tävla i samma klass på lika villkor.

Kvinnor och män får redan tävla mot varandra. Det man slarvigt brukar kalla för herridrott är egentligen idrott för båda könen. Dock är det nästan bara män men det är för att de är mer fysiskt utvecklade vilket gör det svårt för kvinnor att lyckas mot männen. Därför finns damidrott som bara är för kvinnor,
Citera
2009-07-15, 13:15
Medlem
börjar misstänka att kvinnor helt enkelt är onda och egoistiska av naturen, eller så är de bara dumma.

feminismen var en trend som snart är över, ett mörkt kapitel i sveriges historia. vill kvinnor bli människor och inte ägodelar så får de först ta del av våra plikter så att de kan förtjäna sina rättigheter. tycker alla världens kvinnor borde sätta sig ner tillsammans och tänka igenom vad exakt det är de vill ha. är rösträtt, rätt till skola och jobb, extra skydd mot våld etc värt att förlora männens beskydd och omhändertagande? ja, det är upp till kvinnorna att bestämma. sant är iaf att de aldrig kan få båda.
Citera
2009-07-15, 13:15
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d1rtj4m
eller som Pär Ström säger, feminism ala carte. Man tar det bästa ur kakan så att säga.
Det är ett allmänt känt problem, att de bara vill ha "jämställdhet" åt ena hållet.

Problemet är med andra ord inte ordet jämställdhet, utan dels för att det idiologiseras och dels för att denna idiologisering omvänt förnekas. Därmed saknas det en inre logik som ofta leder till att myter om könen uppstår. Ett konkret exempel är de förklaringsmodeller om varför könet är en social konstruktion. Att könen till viss del är socialt konstruerade vållar väl inga större problem vetenskapligt sett. Problemet uppstår när man vill förklara denna sociala konstruktion, t.ex. när man hävdar att ett visst kön är att föredra framför det andra eller att man utgår från att det ena könet alltid är förtryckt av det andra könet och att detta då är strukturellt deteminerat något som varje individ är omedvetna om. Här finns en rad icke vetenskapliga påståenden: varför är den ena könet att föredra, t.ex. att man säger att grabbighet per definition är något negativt; vi kan bevisa att det inte bara är ett kön som förtrycks, varvid universitetsämnet "kritiska studier av män" inte borde få förekomma; att könsmaktordning är socialt strukturellt har aldrig bevisats och påstår man att varje individ inte är medvetna om förtrycket så är det ett grovt övergrepp på individens egen förmåga att reflektera sin omvärld. Orsaken till att dessa ovenskaplia påståendena ändå uppstår och får frodas inom vetenskapen beror på att man förnekar att de är just idiologiproducerande. Det har också nyligen skrivits en avhandling som påtalar just detta. Skriften heter: Only Women Bleed? A Critical Reassessment of Comprehensive Feminist Social Theory. 2009, och den är skriven av Helena Lindberg.

Låt mig citera:

"Undersökningens kritiska och teoriutvecklande prövning utgår från ett av författaren eget utvecklat antagande om en förståelse av feminism som politisk eller allomfattande ideologi. De feministiska samhällsteorier som analyseras i avhandlingen bör enligt det antagandet förstås som grundläggande delar i fyra sinsemellan olika allomfattande feministiska ideologiska positioner. Avhandlingen visar att dessa fyra olika feministiska samhällsteorier var och en på sitt sätt visar sig otillräckliga som hjälpverktyg i samhällsvetenskaplig forskning eftersom de vilar på starka ideologiska grundvalar och uppvisar bristande intern hållbarhet."

http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____57629.aspx
Citera
2009-07-15, 14:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jämst jag är förundrad över att fler killar inte blir förbannade när tjejerna kommer med sådana uppenbara felaktigheter som att de skulle vara lika bra som männen. HELT SJUKT.

.

Ja och du är säkert en av de vassaste knivarna i lådan med män .
Citera
2009-07-15, 14:41
Medlem
Babsies avatar
Håller med, men man får tänka på att det är en ytterst liten del av alla kvinnor som vill ha en extrem jämställdhet, problemet är bara att det är skrikhalsar som Gudrun Schyman som hörs och syns överallt och gör att mer sansade personer som debatterar för jämställdhet försvinner bort från debatten, jag kämpar t.ex. gärna för männens rätt att vara lika inför lagen på samma sätt som kvinnor, framförallt när det gäller vem som har rätt för parets gemensamma barn, en fråga som enligt mig är den absolut viktigaste jämställdhetsfrågan, men när media och skrikfeministerna inte är ett dugg intresserade av sådant finns det oftast inte mycket att göra.

Citat:
...

Många tjejer är bara korkade.

...

Och en liten iakttagelse jag gjort, säger du inför tjejer att killar är bättre så är det inte helt ovanligt att de blir rabiata och högljudda och börjar gorma om att man är dum i huvudet. Men egentligen borde det vara tvärtom, jag är förundrad över att fler killar inte blir förbannade när tjejerna kommer med sådana uppenbara felaktigheter som att de skulle vara lika bra som männen. HELT SJUKT.

...

Till alla tjejer där ute som vrider er av vrede, ni må vara sämre än männen. Men ni har i alla fall rösträtt.

Tjejer behöver inte nödvändigtvis vara sämre än männen, visst, de flesta som tillhör "eliten" av smarta/framgångsrika/mäktiga människor är män, men bland medelmåttigt folk har jag aldrig någonsin känt mig som en sämre människa bara för att jag är tjej, snarare tvärtom då jag i många fall värderar mina egenskaper högre än de positiva egenskaper folket i min omgivning har, men sådant är förstås väldigt relativt och upp till var och en att avgöra vad som gör en människa till en "bättre" människa, men att säga att kvinnor automatiskt är sämre människor är enligt mig lika löjligt som när feministerna gnäller över icke-frågor. Och inte produktivt på något sätt om man verkligen vill få bort feminismen som "stats-religion" i Sverige.
Citera
2009-07-15, 14:44
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Hur många tjejer ser det inte som en självklarhet att deras män faktiskt ska byta däcken på bilen, oljefilter osv.? Tänk om vi män skulle se det som en självklarhet att tjejerna ska fixa detta.
”ja men jag vet ju inte hur man gör”, nä men så går det när man vill ha det jämställt.
Hur många tjejer tillbringar en stor del av ledigheten till vedkapning och stapling av ved?
Sen när blev det en stor fråga inom jämnställdheten att båda könen ska hugga lika mycket ved eller byta olja? Man gör det man är bra på.
De som seriöst förespråkar att män och kvinnor ska göra lika mycket av allt, trots olika förutsättningar, är rätt ensamma.

Citat:
Jag har även hört klagomål om att vissa yrken som har ordet ”man” i sig, till exempel brandman.
Varför grinar ingen manlig sjuksköterska om att det heter just sköterska?
Det har hänt flera gånger att män ogillat titeln "sjuksköterska". Enda skillnaden är att Aftonbladet inte gör det till en förstasidenyhet.
Men jag försår inte, är det på något sätt bättre om männen också började gnälla över skitsaker som t.ex. jobbtitlar i större omsättning?
Idealet skulle väl ändå vara att folk höll käft och fokuserade på något som spelar roll.
Citat:
Och hur kan det vara som så att många av alla tjejer som vill vara jämställda kvinnor använder sin feminina sida till att dra till sig fördelar, genom att skratta och fjäska för deras chefer och stå ovanligt nära, kanske lägga en hand på axeln, ryggen eller på något annat sätt ta på mannen så att han särbehandlar tjejen (till tjejens fördel). Hur professionellt är det?
Men jämnställdhet har väl för fan inget att göra med att vi ska alla bete oss som asexuella androgyna kloner. Om något så handlar det om de juridiska skillnaderna mellan män o kvinnor, som bara finns för att de alltid funnits.
Citat:
Och nej tjejer, vissa saker blir inte lika arbete, ni är svagare rent fysiskt, och orkar inte lika mycket.
Det är väl fan något som sätts på en individnivå.
Citat:
Som jag brukar säga, alla är tjejer någon gång i fosterstadiet, vissa fortsätter att utvecklas och blir en mer fullständig människa, det vill säga man.
Ja, män utvecklar ju egentligen en moderkaka. Denna bakåtutvecklas dock senare eftersom vi är så jävla awesome att vi gör det bara för att vi kan.

Citat:

Du kan inte påpeka att tjejer beter sig helt fanatiskt när de är får höra att de är sämre, samtidigt som du är bitter över att killar inte ryter högre när tjejer anser att de är bättre.
Citera
2009-07-15, 15:41
Medlem
Empresss avatar
Citat:

När hade ni män tänkt att ta tillbaka fin gammalmanskonstsom makramé?
Något som sjömännen har ägnat sig åt i ett par århundraden innan dagens s.k "moderna killar" har fått för sig att det är "kvinnosyssla" bara för att de är total ignoranta över manshistorian.

Märkligt att många unga pojkar (man är du inte) skryter och slå sig på bröstet, detta med hur "duktiga" de är med att sköta bilen och "fixa den" och använder detta som exempel i jämställdhetsdebatten och så tittar man på vägarna så ser man många unga pojkars bilar så ser man ena skrothögen efter den andra på vägarna och då är de bilar som är högst 10 år gamla som är mer eller mindre färdiga för skroten.
Så kom tillbaka när du vet att "ta hand om bilen" handlar mer än om att byta däck och oljefilter och använda detta som exempel på "hur duktiga männen är".
Men visst jag kan gärna ta tillbaka lite hederlig gammal kvinnosyssla om du vill detta, om det är så viktigt för dig att slippa att måla fasaden på huset. I det gamla bondesamhället så var faktiskt fasadmålning en kvinnosyssla.

Använd lite verklighetsfakta om du skall försöka dig på detta med att hävda att männen är "bättre" än kvinnorna bablet.

Dessutom med ditt inlägg som du startade med här så kan man ju undra vem som är rabiat. Hela ditt inlägg var bara ett enda rabiat hat inlägg utan substans och verklighetsanknytningar i det du skrev..

P.S
Snacka om att kasta sten i glashus.
Varför skall man bli vred på ditt inlägg? Du beter dig lika rabiat och ilsket i ditt inlägg som du sitter och anklagar kvinnor för att göra göra.. Du bjöd mig på dagen garv i självmotsägelse.
Du låter som en rabiat radikalmaskulinist de är lika knäppa i kolan som radikalfemnisterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in