• 1
  • 2
2009-07-15, 03:47
Medlem
EtCeteras avatar
Varför används detta i Sverige av många personer? Det är ingen latinsk förkortning som PS och används endast i Sverige.

Vem startade detta, varför startade detta och varför finns det kvar?
Citera
2009-07-15, 03:52
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtCetera
Varför används detta i Sverige av många personer? Det är ingen latinsk förkortning som PS och används endast i Sverige.

Vem startade detta, varför startade detta och varför finns det kvar?

Post scriptum efterföljs ofta av D.S. som betyder Deinde Scriptum (på svenska även uttytt som "den samme" ("den samma", "de samma")).

Men att använda P.S. i något annat än brev (av papper) är absurt. Man kan lika gärna lägga till det man vill ha sagt i ursprungstexten. Att skriva P.S. är ju ondöigt i email/forum/twitter/facebook/insert-annat-internet-fenomen.
Citera
2009-07-15, 03:54
Medlem
EtCeteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Post scriptum efterföljs ofta av D.S. som betyder Deinde Scriptum (på svenska även uttytt som "den samme" ("den samma", "de samma")).

Inte enligt språkrådet!

Citat:
Initialförkortningen ds betyder ’densamme’ eller ’densamma’. (Ibland hör man att det skulle vara en latinsk förkortning för deinde scriptum, ’skrift efteråt, därefter’, men det finns det inga som helst belägg för.) Även ds kan skrivas versalt, men gemen skrivning är naturligare.

Ja, jag menar brev. Post scriptum på internet är absurt!
Citera
2009-07-15, 08:34
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Ja, jag menar brev. Post scriptum på internet är absurt!
Absurt tycker jag är att ta i. Däremot är det förstås helt onödigt från en praktisk synpunkt. Det är i de flesta fall enkelt att redigera brödtexten i en text som är digitalt framställd, vilket inte är fallet om man skrivit med gåspenna på ett pergament. Däremot kan man använda det för att få en (som det brukar heta numera på svenska) vintage-känsla .

I forum som detta däremot används ett slags post skriptum vid redigering av inlägg. Detta post skriptum brukar ofta kallas "Edit", dock ej efter poeten.

I början av mitt forumläsande trodde jag nästan att det var en mycket aktiv moderator som hette Edit och redigerade alla dessa inlägg.
Citera
2009-07-15, 11:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Du noterade inte TS alldeles korrekta observation att D.S. bara förekommer i Sverige?

Citat:
Men att använda P.S. i något annat än brev (av papper) är absurt. Man kan lika gärna lägga till det man vill ha sagt i ursprungstexten. Att skriva P.S. är ju ondöigt i email/forum/twitter/facebook/insert-annat-internet-fenomen.
Nja. Ett postscriptum behöver inte vara ett tecken på esprit d'escalier, utan kan vara ett uttryck för aktiv stilvilja, och vara en rätt effektiv disposition. Nätdebattören Samuel Sirén är t ex en flitig (och skicklig) användare av postscriptum i elektronisk text i stilistiskt/argumentationstekniskt syfte.
Citera
2009-07-15, 17:13
Medlem
EtCeteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du noterade inte TS alldeles korrekta observation att D.S. bara förekommer i Sverige?

Nja. Ett postscriptum behöver inte vara ett tecken på esprit d'escalier, utan kan vara ett uttryck för aktiv stilvilja, och vara en rätt effektiv disposition. Nätdebattören Samuel Sirén är t ex en flitig (och skicklig) användare av postscriptum i elektronisk text i stilistiskt/argumentationstekniskt syfte.

Men håller du med om att ett "DS" efter post scriptum är absurt?

Jag kan inte hitta någonstans var detta kommer ifrån. Om man skriver ett PS antar man väl att det är samma person.

Detta stör mig.
Citera
2009-07-15, 19:29
Medlem
EtCeteras avatar
Wikipedia:

Citat:
Post scriptum (lat. "efterskrift"), P.S., tillagd text i ett brev eller liknande meddelande. Post scriptum efterföljs ofta av D.S. som betyder Deinde Scriptum (på svenska även uttytt som "den samme" ("den samma", "de samma")).

Nu blir jag tokig!

Vem började med detta? Hur långt tillbaka i tiden kan man hitta detta?

Det är ju totalt värdelöst!
Citera
2009-07-15, 20:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Ett postscriptum behöver inte vara ett tecken på esprit d'escalier ...
Idag när vi hämtar idiom från anglosaxarna blir det kanske ... punchlinjen som man kommer på först i trappan på väg ut ...

Citat:
... Om man skriver ett PS antar man väl att det är samma person. ...
Kanske är det självklart idag, men det har inte alltid varit så. Antag att en okänd författare som ännu inte vunnit August-priset hyr en vindslya i Paris. Hustrun har inga pengar att köpa mat för. Författaren skriver brev hem till förlaget och begär förskott för den kommande boken. Hustrun skriver en vädjan i form av ett PS, men undertecknar med sitt eget namn i stället för DS.
Citera
2009-07-15, 23:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Men håller du med om att ett "DS" efter post scriptum är absurt?

Jag kan inte hitta någonstans var detta kommer ifrån. Om man skriver ett PS antar man väl att det är samma person.
Tja. När jag pluggade i England i början på sjuttiotalet, skrev mina föräldrar och jag brev till varandra. Det var inte alls ovanligt att min pappa tillfogade ett PS på ett brev från min mamma, och vice versa.
Senast redigerad av Hamilkar 2009-07-15 kl. 23:06.
Citera
2009-07-16, 15:02
Medlem
EtCeteras avatar
Citat:
Tja. När jag pluggade i England i början på sjuttiotalet, skrev mina föräldrar och jag brev till varandra. Det var inte alls ovanligt att min pappa tillfogade ett PS på ett brev från min mamma, och vice versa.

Ja, men då skriver din mamma/pappa en signatur efter PS, eller hur? Om man skriver ett PS utan signatur eller DS borde man ta för givet att det är samma person.

DS fyller ingen funktion!

Vi måste reda ut det här, jag blir tokig!
Citera
2009-07-16, 15:22
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Vi måste reda ut det här, jag blir tokig!
Vi försöker ju reda ut det här. En gång i tiden befordrades brev öppet utan kuvert. Då kunde kuriren frestas att skriva till »Broder, glöm inte att lämna en rejäl dusör till kuriren!« Bokstäverna DS skyddade kuriren från slika frestelser.

Nej, då har vi väl viktigare frågor. Vad skall man skriva före ett andra PS, skall det vara PPS eller PS2?

Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
... Detta post skriptum brukar ofta kallas "Edit", dock ej efter poeten. ...
Både nej och jo... Edith Södergran stavade med -h så Edit är inte riktigt enligt poeten. Men alla PS (post scripta) skrivna efter 1923 är skrivna efter poeten Edith.
Citera
2009-07-16, 15:32
Medlem
EtCeteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Vi försöker ju reda ut det här. En gång i tiden befordrades brev öppet utan kuvert. Då kunde kuriren frestas att skriva till »Broder, glöm inte att lämna en rejäl dusör till kuriren!« Bokstäverna DS skyddade kuriren från slika frestelser.

Det låter långsökt tycker jag. Hittar Du bara på nu? "DS" är väl ändå ett typiskt svenskt fenomen som jag förstått det.

Citat:
Nej, då har vi väl viktigare frågor. Vad skall man skriva före ett andra PS, skall det vara PPS eller PS2?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Om man skriver mer än ett post scriptum i samma brev, lägger man till ytterligare P i början av förkortningen. P.P.S. betyder således "post post scriptum" och sedan blir det P.P.P.S. o.s.v.

Om man ska tro Wikipedia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in