Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-16, 08:50
  #13
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jo det är möjligt att Swedbank klarar rapporten väl, dock så är den rätt övervärderad. Är det inte Deutschebank som sänkt riktvärdet på swedbank ett antal ggr? Lite konstigt resonemang det där när Swedbank går åt andra hållet.

Egentligen är det inte ett så konstigt resonemang, man ska nog inte stirra sig för blint på aktievärdet. Mycket har med information att göra, småsparare (inkl jag) har inte tillräckligt mycket information/förståelse för vad de investerar i. Bolag i sin tur är ganska bra på att dölja och skjuta upp förluster i sina resultaträkningar. Därför kan en aktie går bra när företaget egentligen går åt helvete. Jag läste följande någonstans:"Att aktie en går betyder inte att företaget går bra, men i ett företag som går bra går aktien alltid bra." Det sammanfattar det ganska bra.
Citera
2009-07-16, 09:48
  #14
Medlem
Ja man kan bara förlänga processen, inte ta bort den. Tror jag i alla fall.


Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Litauiska företag möter en kraftig
saknad av likviditet till följd av att banker tightar till
krediter.

Det säger landets finansminister Ingrida Simonyte,
enligt Blomberg News.

"Inga företag kan klara av att ta lån till de räntor
som erbjuds", säger hon.

Hon förklarar samtidigt att SEB och Swedbank samt
övriga svenska institut som lånat ut pengar i landet har
reducerat sin exponering mot Baltikum genom skarp de-
leveraging.

Bankerna möter nu nedskrivningar i Baltikum som kan
uppgå till 5 procent av svensk BNP, enligt Fitch.

Ingrida Simonyte menar på att det vore bättre om
bankerna gradvis drog ner på exponeringen mot Baltikum för
att undvika större förluster.

"Genom att vara väldigt rädda skapar banker större
problem för sig själva", säger hon.

Vidare kan Litauens ekonomi komma att krympa med så
mycket som 15-20 procent under 2009 till följd av att
utlåningen från banker är fortsatt paralyserad och
efterfrågan för Litauens export avtar.

Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 519 197 31
Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2009-07-16, 10:13
  #15
Medlem
Jo, att t.ex sluta låna ut pengar till ett företag kan väl ironiskt nog också vara ett sätt att dra på sig kreditförluster. Om företaget då inte kan fortsätta kommer de ju aldrig betala tillbaka. Företag är väl oftast rätt så beroende av lån.
Citera
2009-07-16, 17:31
  #16
Medlem
Hur gick det för er idag?

Det gick åt helvete idag med, förlorat 9,8% denna vecka av min daytradingportfölj.
Citera
2009-07-16, 17:38
  #17
Medlem
lytzen999s avatar
jag gick ju in med björnar igår vid lunchtid när börsen hade stigigt 1.6%...
Jag hoppas på nästa vecka

ont: Skall bli jädrigt intressant att följa swedbank aktien imorgon, vilket tid redovisas rapporten?
Citera
2009-07-16, 17:39
  #18
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lytzen999
jag gick ju in med björnar igår vid lunchtid när börsen hade stigigt 1.6%...
Jag hoppas på nästa vecka

ont: Skall bli jädrigt intressant att följa swedbank aktien imorgon, vilket tid redovisas rapporten?


0700

Och ja, det ska bli enormt intressant. =)
Citera
2009-07-16, 17:41
  #19
Medlem
Bra gjort där!

FAttar inte att jag gjort sådana usla affärer denna vecka. Men så är det ibland, ibland går det tokigt. Som jag känner mig själv så blir det lätt hänt för mig att några dåliga affärer blir flera dåliga.

I och för sig så var hela börsen svajjig idag, det var värre i början av veckan när börserna steg på alla fronter.

Fasst jag ska inte försöka ursäkta mig, pinsamt!!!


Citat:
Ursprungligen postat av lytzen999
Ont: Skall bli jädrigt intressant att följa swedbank aktien imorgon, vilket tid redovisas rapporten?

Ja i morgon så gäller det, det verkade ju vara lite mer negativa kommentarer från Baltikum idag.
Citera
2009-07-16, 17:57
  #20
Medlem
lytzen999s avatar
Äsch, de vänder, är ju lättare att göra bra affärer i Aktier än i Sportsbetting iaf (som jag surt fått erfara några gånger) där finns det tre utgångar (fotboll) 1X2. Här går det antingen upp eller ned - 2 utgångar
Citera
2009-07-17, 08:49
  #21
Medlem
alpha-betas avatar
Det var det lika illa som befarat med Swedbank, få se hur mycket aktien dippar i dag. Jag hade tänkte att köpa en säljwarrant men det går inte att handla med dessa instrument under kapitalförsäkring. Håller på att överföra pengar till mitt andra konto men jag tror inte att jag hinner, hej då tusenlappar. A ja, lätt att prata om vad man borde ha gjort, blir spännande att se vad som händer med aktien i dag...
Citera
2009-07-17, 08:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Det var det lika illa som befarat med Swedbank, få se hur mycket aktien dippar i dag. Jag hade tänkte att köpa en säljwarrant men det går inte att handla med dessa instrument under kapitalförsäkring. Håller på att överföra pengar till mitt andra konto men jag tror inte att jag hinner, hej då tusenlappar. A ja, lätt att prata om vad man borde ha gjort, blir spännande att se vad som händer med aktien i dag...


Du kanske hinner med SEB som kommer på måndag? Tror dock att Swedbank drar med sig SEB idag.
Citera
2009-07-17, 08:57
  #23
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Du kanske hinner med SEB som kommer på måndag? Tror dock att Swedbank drar med sig SEB idag.

Japp, känns som att hela banksektorn åker med i dag. Men lite pengar får man väl ändå satsa på en sälj på SEB, bara för spänningens skull.
Citera
2009-07-17, 12:50
  #24
Medlem
Folk som är inne i swed nu, de är det på lång sikt. Utan domedag så kommer kursen stiga. Kanske det vi ser idag, precis som förra gången?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback