• 1
  • 2
2009-01-25, 02:54
Medlem
axaxaxs avatar
Sitter med lite undansparade pengar som det är tänkt att jag ska hålla på åtminstone 3 år till. Eftersom bankerna är rejält nere i skiten just nu, har någon som är mer kunnig vänligheten att ge lite input här? Jag söker efter en relativt riskfri investering som ska ge bra avkastning under de åren jag sparar, men behöver knappast vara någon raket heller. Sitter bara och suckar över handelsbankens sparräntor, så bara jag inte går back är jag nöjd.

Har tänkt mig att investera en relativt stor del i någon/några bankaktier. Swedbank och SEB sitter som bekant mest i skiten, men hur stor kan risken vara egentligen? Det är inga små banker vi pratar om.

Är bekant med grundprinciperna vad gäller aktier och trading, så är inte dum nog att slänga in allt jag har i swedbank i dagsläget. Men hur är läget för bankaktierna egentligen, visst borde de hämta sig så småningom?
Citera
2009-01-25, 11:00
Medlem
Det kommer rapporter snart så du kanske ska vänta och se hur djupt ner i skiten bankerna faktiskt är. Men om det är bättre rapporter än väntat kan ju såklart kurserna stiga och aktierna bli dyrare. Man vet ju aldrig.

10/2 Handelsbanken
12/2 Swedbank
25/3 SEB

från: http://www.avanza.se/aza/press/news....&source=Direkt
Citera
2009-01-25, 11:56
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
Sitter med lite undansparade pengar som det är tänkt att jag ska hålla på åtminstone 3 år till. Eftersom bankerna är rejält nere i skiten just nu, har någon som är mer kunnig vänligheten att ge lite input här?
Jag håller med Zod-E, vänta åtminstone till rapporterna kommit. Om du nu alls måste investera i något så svårbedömt - och därmed riskfyllt - som banker.

Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
Jag söker efter en relativt riskfri investering som ska ge bra avkastning under de åren jag sparar, men behöver knappast vara någon raket heller.
Titta istället på investmentbolag om du vill ha en relativt riskfri investering.
Det finns många som handlas med rekordstora substansrabatter, både sådana som investerar i svenska och i utländska marknader.
Citera
2009-07-14, 21:37
Medlem
Bankaktier

Vad tror ni nu om Bankaktierna? Swedbank har sin rapport på Fredag klockan 07.00. Swedbank är alldeles för beroende i Baltikum just nu vilket gör det hela väldigt sårbart.

Köp/sälj/avvakta?
Citera
2009-07-14, 22:21
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Vad tror ni nu om Bankaktierna? Swedbank har sin rapport på Fredag klockan 07.00. Swedbank är alldeles för beroende i Baltikum just nu vilket gör det hela väldigt sårbart.

Köp/sälj/avvakta?

Personligen tror jag att bankaktier kommer att bli grymt attraktiva snart men tror samtidigt att det är för tidigt att gå in än, jag tror vi måste se hela omfattningen av kreditförlusterna först. Vad jag har förstått så har utlåningen gått till på ett väldigt lättvindigt sätt och tror att det kan smälla riktigt rejält. Swedbank har stigit oförskämt mycket utan någon fundamenta, jag tror att det blir neråt nu. Men som sagt, när vi får nedgångar så är det bara att skjuta in tusenlapparna

Summan av kardemumman för min del är: avvakta.
Citera
2009-07-15, 08:51
Medlem
alpha-betas avatar
Vad tror du sj Voine, har du gått in och köpt?
Citera
2009-07-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Vad tror du sj Voine, har du gått in och köpt?

Jag är för orolig för Baltikum, tror bankerna har tagit sig vatten över huvudet. Det dom gör nu är mer eller mindre att förlänga processen, det går att plana ut kraschen kanske men inte ta bort den. Vi har inte sett den långsiktiga konsekvensen över situationen där nere, jag tycker helt lart bankerna har satsat för hårt och är nu för bereoende över Baltikum.

Lönerna drogs ner rejält där nere, vad ger det för konsekvenser på lång sikt? På kort sikt vet vi, men inte på det långa.

Lite stressad, så jag skrev nog lite lurvigt. Men jag väntar lite till för jag tror på en dipp nu när jag funderat.
Citera
2009-07-15, 10:18
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Jag är för orolig för Baltikum, tror bankerna har tagit sig vatten över huvudet. Det dom gör nu är mer eller mindre att förlänga processen, det går att plana ut kraschen kanske men inte ta bort den. Vi har inte sett den långsiktiga konsekvensen över situationen där nere, jag tycker helt lart bankerna har satsat för hårt och är nu för bereoende över Baltikum.

Lönerna drogs ner rejält där nere, vad ger det för konsekvenser på lång sikt? På kort sikt vet vi, men inte på det långa.

Lite stressad, så jag skrev nog lite lurvigt. Men jag väntar lite till för jag tror på en dipp nu när jag funderat.

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Bankerna säger att de har kontroll över läget, men rikigt så låter det inte när man hör från folk hur det är i Lettland exempelvis. Jag har två historier som jag har hört. Den första läste jag om: Det var en man som lånade en stor summa pengar från Swedbank. När det var dags att börja betala av så hade mannen gått upp i rök. Då kontaktade man personen som hade gått i borgen för mannen. Problemet var bara att när man kollade upp borgenären så upptäckte man att det inte fanns någon sådan person med hans namn och personnr överhuvudtaget. Kontrollen av personer som man har lånat till har varit väldigt knapphändig.

En annan historia som jag har hört: En polare till mig var i Riga för några veckor sedan. Han blev alldeles förbluffad över hur många lyxbilar det fanns, 20-25 åringar körde omkring med modeller som inte ens finns i Sverige. Han pratade några av dessa unga lyxbilägare och det visade sig att ett fåtal av dem hade jobb, de hade helt enkelt lånat pengar för att köpa sina bilar. Tydligen var ett helgnöje för dem att köra med lyxbilar till en park och sitta i sina lyxbilar och dricka öl för de hade inte råd att gå in på nattklubbar.

Det har med andra ord varit VÄLDIGT lätt att låna pengar, vad händer när alla dessa pengar ska börjas betalas tillbaks när ett stort antal av de som har lånat inte ens hade jobb till att börja med och nu skenar arbetslösheten? Utöver det har lönerna sänkts med 20-30% för dem som har jobb. Jag tror att det kommer att sluta med kraftiga nedskrivningar för bankerna och framför allt SEB och Swedbank kommer att dippa rejält.
Citera
2009-07-15, 20:24
Medlem
Bra skrivet!

Nu gick ju bankerna upp, dock mycket pga för hela börsen gick upp. Men jag tror ändå baksmällan kan komma, siffrorna på fredag för Swedbank kommer ju visa neråt. Men frågan är om det visar mindre eller mer.
Citera
2009-07-15, 20:40
Medlem
Cleopatras avatar
Jag skulle avvakta med bank-/finansaktier.Tror det kan börja storma i höst igen. Sedan kan det finnas fler lik begravda. Och skulle Baltikum i alla fall devalvera, lär det drabba hela banksektorn, inte bara SEB/SWE.
Citera
2009-07-15, 22:30
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Bra skrivet!

Nu gick ju bankerna upp, dock mycket pga för hela börsen gick upp. Men jag tror ändå baksmällan kan komma, siffrorna på fredag för Swedbank kommer ju visa neråt. Men frågan är om det visar mindre eller mer.

Citat:
Jag skulle avvakta med bank-/finansaktier.Tror det kan börja storma i höst igen. Sedan kan det finnas fler lik begravda. Och skulle Baltikum i alla fall devalvera, lär det drabba hela banksektorn, inte bara SEB/SWE.

Det är egentligen helt ofattbart att Swedbank har rusat från 17,90 till dagens 50 kr utan någon som helst fundamenta överhuvudtaget. Det verkar som många investerar helt blint bara baserat på en akties kurs utan att ha en aning om hur det ligger till med företaget. Blir intresssant att se Swedbanks rapport i morgon.
Citera
2009-07-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Det är egentligen helt ofattbart att Swedbank har rusat från 17,90 till dagens 50 kr utan någon som helst fundamenta överhuvudtaget. Det verkar som många investerar helt blint bara baserat på en akties kurs utan att ha en aning om hur det ligger till med företaget. Blir intresssant att se Swedbanks rapport i morgon.

Är det inte på fredaf den ska komma?

Folk verkar ha glömt fort, lite spel för gallerian. Blossar problemen upp i Baltikum så rasar aktierna igen. Nu gäller det att rapporten blir exakt som analytikerna hoppas på eller bättre, avviker det så är det riktigt illa.

Man bör nog ha nerver av stål om man vågar sig igenom och behåller aktierna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in