Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jag är för orolig för Baltikum, tror bankerna har tagit sig vatten över huvudet. Det dom gör nu är mer eller mindre att förlänga processen, det går att plana ut kraschen kanske men inte ta bort den. Vi har inte sett den långsiktiga konsekvensen över situationen där nere, jag tycker helt lart bankerna har satsat för hårt och är nu för bereoende över Baltikum.
Lönerna drogs ner rejält där nere, vad ger det för konsekvenser på lång sikt? På kort sikt vet vi, men inte på det långa.
Lite stressad, så jag skrev nog lite lurvigt. Men jag väntar lite till för jag tror på en dipp nu när jag funderat.
Jag kan inte annat än att hålla med dig. Bankerna säger att de har kontroll över läget, men rikigt så låter det inte när man hör från folk hur det är i Lettland exempelvis. Jag har två historier som jag har hört. Den första läste jag om: Det var en man som lånade en stor summa pengar från Swedbank. När det var dags att börja betala av så hade mannen gått upp i rök. Då kontaktade man personen som hade gått i borgen för mannen. Problemet var bara att när man kollade upp borgenären så upptäckte man att det inte fanns någon sådan person med hans namn och personnr överhuvudtaget. Kontrollen av personer som man har lånat till har varit väldigt knapphändig.
En annan historia som jag har hört: En polare till mig var i Riga för några veckor sedan. Han blev alldeles förbluffad över hur många lyxbilar det fanns, 20-25 åringar körde omkring med modeller som inte ens finns i Sverige. Han pratade några av dessa unga lyxbilägare och det visade sig att ett fåtal av dem hade jobb, de hade helt enkelt lånat pengar för att köpa sina bilar. Tydligen var ett helgnöje för dem att köra med lyxbilar till en park och sitta i sina lyxbilar och dricka öl för de hade inte råd att gå in på nattklubbar.
Det har med andra ord varit
VÄLDIGT lätt att låna pengar, vad händer när alla dessa pengar ska börjas betalas tillbaks när ett stort antal av de som har lånat inte ens hade jobb till att börja med och nu skenar arbetslösheten? Utöver det har lönerna sänkts med 20-30% för dem som har jobb. Jag tror att det kommer att sluta med kraftiga nedskrivningar för bankerna och framför allt SEB och Swedbank kommer att dippa rejält.