• 1
  • 2
2009-07-14, 04:00
Bannlyst
Idag har min laptop strulat jättemycket. Den stänger av sig själv helt och hållet och vägrar att starta förrän den har varit avstängd ett par minuter.

Lampan vid batteri ikonen på laptopen lyser även orange (fastän den lyser blått i vanliga fall). När jag drog ut batteriet ur laptopen så slocknade det orangea och det lyser blått.

Det konstiga är att det bara händer när jag spelar WoW, inte när jag spelar något annat spel eller bara surfar. Kan den bli överhettat kanske? Testade att ta ut batteriet helt och fortsatte att spela, då funkade det i nästan en timma före den stängdes av (tidigare funkade det i max 30min).

Datorspecs:

Intel Core2Duo 2.1ghz
4gb RAM
GeForce 8600M GT

Märket på datorn är "Zepto Znote 6324W", jag har inte installerat SP1 då det inte funkar (blir alltid ngn error).

Jag har scannat datorn med Ad-Aware och windows scannern. Men inte hittat något.

Då jag är helsämst på det här med virus och el, vänder jag mig till er - Flashback.

1. Vad är det för fel?
2. Vad finns det för gratisprogram som letar upp eventuella virus?
3. Hur kan jag lösa felet?

Tack på förhand /
tHAEL
Citera
2009-07-14, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tHAEL
Idag har min laptop strulat jättemycket. Den stänger av sig själv helt och hållet och vägrar att starta förrän den har varit avstängd ett par minuter.

Lampan vid batteri ikonen på laptopen lyser även orange (fastän den lyser blått i vanliga fall). När jag drog ut batteriet ur laptopen så slocknade det orangea och det lyser blått.

Det konstiga är att det bara händer när jag spelar WoW, inte när jag spelar något annat spel eller bara surfar. Kan den bli överhettat kanske? Testade att ta ut batteriet helt och fortsatte att spela, då funkade det i nästan en timma före den stängdes av (tidigare funkade det i max 30min).

Datorspecs:

Intel Core2Duo 2.1ghz
4gb RAM
GeForce 8600M GT

Märket på datorn är "Zepto Znote 6324W", jag har inte installerat SP1 då det inte funkar (blir alltid ngn error).

Jag har scannat datorn med Ad-Aware och windows scannern. Men inte hittat något.

Då jag är helsämst på det här med virus och el, vänder jag mig till er - Flashback.

1. Vad är det för fel?
2. Vad finns det för gratisprogram som letar upp eventuella virus?
3. Hur kan jag lösa felet?

Tack på förhand /
tHAEL
Helt klart överhettningsproblem, kan iofs bero på ngn deffekt hårdvara.
Reklamera eller in på service.
Citera
2009-07-14, 04:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tHAEL
jag har inte installerat SP1 då det inte funkar (blir alltid ngn error)

Har du inte ens SP1 installerat? Vad fan.. Går det ens?
Hur som helst så borde du ta och skaffa dig åtminstone SP2 men helst SP3.

OnT: Låter helt klart som att datorn överhettas och stänger av sig själv för att inte självantända.
Citera
2009-07-14, 05:20
Medlem
samuzmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium

OnT: Låter helt klart som att datorn överhettas och stänger av sig själv för att inte självantända.

Hej Vista.

Släng in EVGA Precision eller valfritt gfx fan controller-program och kolla temperaturen på grafikkortet samt höj fan speed. Pilla inte på Shadow/Memory clock om du väljer EVGA Precision bara.
Citera
2009-07-14, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av samuzmd
Hej Vista.

Vadå "hej vista"?
Citera
2009-07-14, 05:26
Medlem
samuzmds avatar
Citat:
Vadå "hej vista"?

Grabben lirar troligtvis med Vista och det är inte direkt lika allvarligt att använda SP1 där än på XP.
Citera
2009-07-14, 05:29
Bannlyst
Citat:
Grabben lirar troligtvis med Vista och det är inte direkt lika allvarligt att använda SP1 där än på XP.

Aah, okej. Men han sa att han inte ens hade SP1 installerat då han bara får fram felmeddelanden när han försöker att installera det. Så jag är nyfiken på hur fan det ligger till då. Kan man ens köra utan något service pack?
Citera
2009-07-14, 05:36
Medlem
samuzmds avatar
Citat:
Aah, okej. Men han sa att han inte ens hade SP1 installerat då han bara får fram felmeddelanden när han försöker att installera det. Så jag är nyfiken på hur fan det ligger till då. Kan man ens köra utan något service pack?

Då operativsystemen släpps så ingår inga service pack, utan dom kommer i efterhand.
Citera
2009-07-14, 10:13
Bannlyst
Citat:
Hej Vista.

Släng in EVGA Precision eller valfritt gfx fan controller-program och kolla temperaturen på grafikkortet samt höj fan speed. Pilla inte på Shadow/Memory clock om du väljer EVGA Precision bara.

EVGA Visar att min GPU är på 67 grader (när jag endast är i windows), och fan speed är redan på 100.

Citat:

Jag har Windows Vista. Men det funkar tydligen dugligt utan SP1.

Kan tillägga att det här är första gången datorn strular medans jag spelar wow, annars brukar det funka skitbra.

Kan även tillägga att när jag vaknade igår, så fanns det en ny användare på datorn som hette "andy" som jag vet att jag inte lagt till. Börjar tro på ett virus som gör ngt med strömmen el. dyl. som överhettar datorn?
Citera
2009-07-14, 10:22
Medlem
King Grubs avatar
Det är väl tänkbart. Något som stressar datorn till max.

Och utan något Service Pack är ditt operativsystem som ett öppet mål. Det är fyllt av opatchade sårbarheter.
Citera
2009-07-14, 12:43
Bannlyst
Håller på med en avast virusscan nu.

Efter 20% fick jag denna http://i25.tinypic.com/314zg9w.jpg valde att ta bort den.

Återkommer med mer info när scannen är slutförd.

Och jag kan inte installera Vista SP1, har försökt sedan augusti 08 (skrev t.o.m en tråd om det då), men inget hjälpte tyvärr. Fick råd om att inte använda Zeptos skiva till att installera vista, men har inte råd att köpa nytt (om det nu ens skulle funka).
Citera
2009-07-14, 13:45
Medlem
GuitarPROs avatar
Antar att du inte är någon pirat?

Annars borde du blåsa rent datorn och tanka nytt Vista!
Eller varför inte Windows 7?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in