2014-07-14, 22:08
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad är det som är riktigt vidrigt?

Smaken. Man får ju en spotta ut känsla direkt.
Citera
2014-07-15, 12:27
Medlem
TacoKryddmixs avatar
De bästa oliverna för tillfället är utan tvekan Mykonos ifrån Larsa food!
Inlagda med kärna över soft att ställa fram och bara snacksa på med ett par pilsner.

http://www.larsafoods.se/produkter/o...d-chili-vitlok

Går att hitta på allt ifrån coop till arablivs!

Detta lär väl bli min första varning för reklam liknande inlägg så jag får väl avsluta med en Sverigesradiovariant. Det finns många andra oliver att köpa som håller lika god kvalitet, det har tidigare nämnts Zeta Halkidikioliver de är visserligen urkärnade men är jävligt goda för de som inte orkar ha en spottkopp till kärnorna
Citera
2014-07-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Riktigt vidrigt faktiskt. Har jag smakat fel sort kanske? Tveksamt.

Du har kanske smakat fel sort. Lidl har någon vidrig variant, Balesa fyllda gröna. Finns säkert liknande misstag till produkter hos andra också.
Köp hem en burk Kalamata-oliver från ZETA eller något annat märke och sort som rekommenderats av någon respektabel i den här tråden, så får du en trevligare upplevelse.

Kläm lite på oliven, de som är allt för mjuka har jag svårt för. Tuggmotstånd är fint.

Sen passar smaken förstås inte alla, det är ingen universell delikatess som samtliga älskar om kvaliteten bara är hög nog.
Citera
2016-09-18, 12:10
Medlem
Grisbrottarens avatar
Har en del oliver i en burk över efter sommarens "diet" med grekisk sallad varannan dag.
De börjar se lite trista ut, och jag hittar inget sätt att göra av med dem på samma effektiva sätt som i somras.

Finns det möjlighet att lägga in dem på något sätt så att de inte förfars?
Har hittat en del recept på inläggningar – ofta med vitlök och olja – som låter goda, men förlänger de hållbarheten?
Citera
2016-09-18, 21:08
Medlem
Maledictuss avatar
Tycker Zetas (har jag för mig att det är) ekologiska Halkidikioliver är skitgoda. Tips till er andra m.a.o.
Citera
2016-09-18, 22:03
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Har en del oliver i en burk över efter sommarens "diet" med grekisk sallad varannan dag.
De börjar se lite trista ut, och jag hittar inget sätt att göra av med dem på samma effektiva sätt som i somras.

Har hittat en del recept på inläggningar – ofta med vitlök och olja – som låter goda, men förlänger de hållbarheten?

Nej, det förlänger inte hållbarheten nämnvärt om de redan är halvdassiga.
Gör tapenade, gott att ha på mackan, pizzan, kex, i pastan o.s.v.

Smaklig spis!
Senast redigerad av JerryCotton 2016-09-18 kl. 22:08.
Citera
2016-09-18, 22:13
Medlem
christerys avatar
Citat:

En burk... tja, den skulle nog gå åt ganska kvickt om det inte är en mycket stor burk.

Pasta med tomater, oliver, sardeller är ju det första jag tänker på. Lägga in saker när man kan käka dom är ju lite tokigt.

Jag skulle kört en pasta/pizzavecka och haft i oliver i allt. Ids du inte med pizza så kör varma mackor istället. Funkar lika bra.

Lite pyssligt att kärna ur dom, men det är det värt i längden - oliver är så jäkla gott.
Citera
2016-09-19, 14:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Tja förutom de uppenbara recepten från Medelhavet kan du t.ex göra en god potatisgratäng med oliver, soltorkade tomater, rödlök, och vitlök i. Addera muskotnöt någon örtkrydda och s&p så är du hemma. Tycker det är för jäkla gott till en köttbit.

Vegetariskt alternativ, gör en linsgryta, servera med en bit bröd med ost om det äts och sallad, tomater, gurka, paprika ja vad du nu har hemma och ringla lite god olivolja över allt inklusive grytan.
Citera
2016-09-19, 16:18
Medlem
Grisbrottarens avatar
Ja, det kanske är bättre att se vad man kan ha oliver till mer i matlagningen än grekisk sallad och som tilltugg till ölen (när man glömt köpa chips), vilket jag har varit inkörd på hittills. Men de har en smak som sticker ut lite väl mycket, för att riktigt smälta in och inte ta över.

Provade idag att byta ut skinkan mot hackade oliver i min beprövade risotto med rotfruktspasta och det var inte helt fel.
Tack för tipsen!
Citera
2017-02-06, 23:08
Medlem
Tobias123s avatar
Älskar oliver! Bodde i spanien två år och och käkade det dagligen! Hittat en variant här i sverige som är sjukt god! Minns inte märket men det är en glasburk, chili-citron smak!
Citera
2017-02-15, 23:52
Medlem
maxorrs avatar
Är det farligt att äta mycket oliver eller ofta ? Eller nyttigt? Gröna eller svarta?
Citera
2017-02-16, 07:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Är det farligt att äta mycket oliver eller ofta ? Eller nyttigt? Gröna eller svarta?

Vad är mycket och vad är lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in