• 1
  • 2
2009-07-14, 03:15
Medlem
Hej!

Sökte bland ämnena utan att hitta en olivtråd, verkar ju helt galet... Oliver som är så gott!

Så skriv vad ni vill om oliver, tex hur man hittar bra sorter och fabrikat, recept med oliver,vad man kan fylla oliver med, vad man kan avnjuta oliverna med för dryck, etc etc.

Själv fattar jag inte hur vi svenskar står ut med oliverna i hyllan på affären, nästan alla är ju mosiga och smakar ju unken inläggning (svarta oliver). De gröna varianterna ska vi ju inte ens tala om ... Av 100 olika burkar och fabrikat kan man med lite tur hitta en burk med åtminstone knappt godkända (men alltså ändå godkända) oliver!

Alla som varit ute och rest i världen har ju förhoppningsvis stött på oliver som är sådär perfekta, svarta som är mustiga och smälter i munnen och gröna som är krispiga och friska i smaken. Alla inlagda i god olja som man efter att oliverna är slut kan använda i matlagning och till sallader. Vad får vi nöja oss med på Coop? Saltlag...

Själv vill jag ha färska stora svarta naturella oliver i fin olja, då blir jag glad!

I alla fall, kom nu med köpråd, recept, jämförelser och synpunkter, eller vad som helst som passar in i ämnet!
Citera
2009-07-14, 08:59
Medlem
Själv köpte jag ypperliga svarta oliver på Willys förra sommaren. Ett plasttråg med grön text ovanpå, typ om ett kilo. Grymt bra. 30 spänn vill jag minnas att de kostade.

Skala en citron med potatisskalare, klyfta ner 4-5 vitlöksklyftor grovt och nyp lite färska örter; vad du nu kan tänkas ha (salvia, rosmarin, timjan...). En delad spansk peppar kan va trevligt åxo. Hetta upp ett par dl olivolja, fräs skal, vitlök, chili och örter lätt, i med oliverna, rör om och låt svalna. Tappa upp på glasburk och håll i kyl. Ger goda smaker och ännu godare oliver.
Citera
2009-07-14, 09:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag gillar Turkiska oliver, sådana som är fermenterade och skrynkliga. Har en speciell smak. Rekomenderas verkligen!!
Citera
2009-07-14, 10:34
Medlem
MadamMims avatar
Alltid diggat Zetas oliver på burk samt dom där plåtburkarna med kalamataoliver, ett grekiskt märke har jag för mig.
Citera
2009-07-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Alltid diggat Zetas oliver på burk samt dom där plåtburkarna med kalamataoliver, ett grekiskt märke har jag för mig.

Fontana är nog märket du är ute efter.
Citera
2009-07-14, 10:37
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmha
Fontana är nog märket du är ute efter.
Kan mycket väl vara så nu när du säger det.
Citera
2009-07-14, 10:56
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet
Hej!

Sökte bland ämnena utan att hitta en olivtråd, verkar ju helt galet... Oliver som är så gott!

Så skriv vad ni vill om oliver, tex hur man hittar bra sorter och fabrikat, recept med oliver,vad man kan fylla oliver med, vad man kan avnjuta oliverna med för dryck, etc etc.

Själv fattar jag inte hur vi svenskar står ut med oliverna i hyllan på affären, nästan alla är ju mosiga och smakar ju unken inläggning (svarta oliver). De gröna varianterna ska vi ju inte ens tala om ... Av 100 olika burkar och fabrikat kan man med lite tur hitta en burk med åtminstone knappt godkända (men alltså ändå godkända) oliver!

Alla som varit ute och rest i världen har ju förhoppningsvis stött på oliver som är sådär perfekta, svarta som är mustiga och smälter i munnen och gröna som är krispiga och friska i smaken. Alla inlagda i god olja som man efter att oliverna är slut kan använda i matlagning och till sallader. Vad får vi nöja oss med på Coop? Saltlag...

Själv vill jag ha färska stora svarta naturella oliver i fin olja, då blir jag glad!

I alla fall, kom nu med köpråd, recept, jämförelser och synpunkter, eller vad som helst som passar in i ämnet!
Jag tycker Riddarheims självplock har bäst oliver även om det är svindyrt
och Några få burkar är okej
Citera
2009-07-14, 11:23
Medlem
dePauls avatar
Jag börjar med klassiker som alla borde prova någon gång.

Svart olivsmör

Ingredienser:
  • 225 g osaltat och rumstempererat smör
  • 100 svarta urkärnade oliver
  • 1 stor pressad vitlöksklyfta
  • 1 msk färska timjanblad, hackade
  • 1 nypa salt
  • nymald vitpeppar
Arbetsgång
Mixa alla ingredienser i en matberedare till nästan slät puré. Lägg sedan smeten på en plastfolie och linda in det som en smällkaramell. Placera i kyl eller frys (om man har bråttom) och låt stelna.

Ta ut "korven" ur frysen, ta bort plasten och skiva den i ca 1,5 tjocka skivor. Servera ovanpå grillat kött, kyckling eller grönsaker.
-------------------------------------------------
Tapenade

Ingredienser:
  • 100 g urkärnade svarta oliver av bästa kvalité
  • 2 msk kapris i lag, avrunnen och sköljd
  • 1 stor vitlöksklyfta, pressad
  • 2 tsk färsk timjan
  • 3/4 dl extra jungfrulig olivolja
  • salt
  • nymald svartpeppar
Arbetsgång:
Kör alla ingredienser förutom olja i en matberedare. Strila sedan ned oljan i en jämn och fin stråle medan maskinen är igång.

Häll pastan i ett kärl med tättslutande lock och täck med ett tunt lager olivolja. Förvara i kyl upp till två veckor.
-------------------------------------
Caponata
Inredienser:
  • 2 medelstora auberginer
  • 2–3 vitlöksklyftor
  • olivolja
  • 1 burk krossade tomater (eller 3-4 dl passata,
  • italiensk färsk tomatpuré)
  • 100 g gröna urkärnade oliver
  • salt och svartpeppar
  • 3 gula lökar
  • 1–2 dl ljusa sultanrussin
  • ½ dl vitvinsvinäger
  • 2–3 msk socker eller flytande honung
Abetsgång:
Skär auberginerna i tärningar och skala och hacka vitlöken. Bryn auberginetärningarna lätt tillsammans med vitlöken i olivolja i en stekpanna.

Häll i tomaterna, rör om och koka upp: späd eventuellt med ca 1 dl vatten. Småkoka cirka 5 minuter och blanda i skivade oliver. Krydda med salt och peppar.

Skala och hacka löken. Stek den guldgul och glansig i olja i en annan stekpanna, lägg i russinen att fräsa med och häll på vinäger och några matskedar vatten. Koka upp och sjud cirka 1 minut under omrörning.

Häll ihop de båda blandningarna i en panna, vänd ihop och koka upp. Dra pannan av plattan och smaka av den sursöta kryddningen med vinäger och socker eller honung.

Servera som en liten grönsaksförrätt med gott bröd till.
----------------------------------------------------
Panzanella

Ingredienser:
  • 2 paprikor i olika färger
  • 1 portionsciabatta
  • 2 msk rödvinsvinäger
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 tomater
  • 1/2 rödlök
  • 1/2 kruka basilika
  • 20 svarta oliver
  • olivolja
  • flingsalt
  • nymalen svartpeppar
Arbetsgång:
Sätt ugnen på 250°C, grill. Kärna ur paprikorna och skär dem i klyftor. Lägg klyftorna på ugnspappret och placera det under grillelementet i 5-10 minuter tills paprikaskalen börjar bli svarta. Lägg klyftorna i en skål och sätt lite aluminiumfolie över.

Skär brödet i tunna skivor och lägg det i en annan skål. Häll över vinäger och krama in med rena händer. Låt stå i 15 minuter.

Skala och grovhacka vitlöksklyftan. Mosa vitlöken med sidan av knivbladet med lite flingsalt till en pasta, eller pressa vitlöken. Blanda det med brödet.

Skala paprikorna och skär i bitar. Skär tomaterna i grova bitar. Skala och strimla rödlöken. Plocka bladen från basilikan. Skala och strimla rödlöken. Plocka bladen från basilikan.

Blanda grönsaker, lök och basilika med brödet. Salta och peppra. Droppa god olivolja över vid serveringen.
---------------------------
Grekisk sallad (4 p)

Ingredienser:
  • 1 rödlök
  • 2 paprikor
  • 4 tomater
  • 1/2 gurka
  • 4 dl grönsallad
  • 16 svarta oliver
  • 200 g Apetina grekisk feta
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 msk färsk oregano
  • 1 msk vinäger
  • olivolja
Arbetsgång:
Skala och skiva löken. Kärna ur paprikorna. Skär paprika, tomater, gurka och sallad i bitar. Blanda alla grönsaker i en vid skål. Strö över oliverna och osten i bitar. Krydda med peppar och oregano. Droppa över vinäger och lite olja.

~Paul~
Citera
2009-07-14, 11:35
Medlem
MadamMims avatar
^Är det inte sardeller i tapenad eller är jag ute och cyklar?
Citera
2009-07-14, 11:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Nej, man kan ha sardeller i också. Men oftast brukar väl kaprisen "ersätta" sardellerna?

Citera
2009-07-14, 11:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Den här varianten är den franska från Provence. Det är den spanska som innehåller sardeller.

Men visst. Varför inte tillföra det också om man vill . Alla recept är ju flexibla.

~Paul~
Citera
2009-07-14, 11:54
Medlem
MadamMims avatar
OK, tar gärna kapris framför sardeller om det blir bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto