• 1
  • 2
2009-07-14, 01:56
Medlem
Har lite funderingar på att ge mig ut någon vecka i naturen och tälta kanske på någon ö eller längs någon vandringsled. Men en sak gör mig lite orolig. Nämligen att det ska börja åska eftersom att jag inte är så pigg på att få åskan på tältet. troligtvis så blir det väl som så att jag slår upp tältet i närheten av höga träd. Hor höga är oddsen tror ni?
Citera
2009-07-14, 01:58
Medlem
EvilTouchs avatar
Risken att blixten ska slå ned i ditt tält är så gott som obefintlig om du inte tältar mitt ute på en åker eller liknande.
Citera
2009-07-14, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Risken att blixten ska slå ned i ditt tält är så gott som obefintlig om du inte tältar mitt ute på en åker eller liknande.

okej tack nu känner jag mig lite tryggare. Nån mer som också tror som detta ?
Citera
2009-07-14, 02:30
Medlem
singularitets avatar
Att ligga i tältet när man är helt slut efter en dagsvandring på fjället är grymt härligt när åskan mullrar. När det piskar och slår i tältet och man upptäcker att tältet håller tätt från all väta. Man känner sig som i en rymdkapsel. Har varit med om det en gång då jag kröp ut för att flytta tältpinnarna så tältet skulle bli plattare när jag var barn. Det åskade och hällregnade och blåste hela natten och det är är en stor naturupplevelse när man är i fjällen. Hela tiden tror man att tältet ska rasa och blåsa bort och lämna en oskyddad i det iskalla regnet.
Senast redigerad av singularitet 2009-07-14 kl. 02:38.
Citera
2009-07-14, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Att ligga i tältet när man är helt slut efter en dagsvandring på fjället är grymt härligt när åskan mullrar. När det piskar och slår i tältet och man upptäcker att tältet håller tätt från all väta. Man känner sig som i en rymdkapsel. Har varit med om det en gång då jag kröp ut för att flytta tältpinnarna så tältet skulle bli plattare när jag var barn. Det åskade och hällregnade och blåste hela natten och det är är en stor naturupplevelse när man är i fjällen.

Mmm de låter mysigt. Men du va nog allt lite skrajj att Herr oskar skulle komma o hälsa på erkänn
Citera
2009-07-14, 02:40
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knecketroll
Mmm de låter mysigt. Men du va nog allt lite skrajj att Herr oskar skulle komma o hälsa på erkänn

Det är klart att man var rädd att tältet skulle blåsa bort. Men man får ju undersöka så att tältpinnarna sitter som dom ska.
Citera
2009-07-14, 04:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Att ligga i tältet när man är helt slut efter en dagsvandring på fjället är grymt härligt när åskan mullrar. När det piskar och slår i tältet och man upptäcker att tältet håller tätt från all väta. Man känner sig som i en rymdkapsel. Har varit med om det en gång då jag kröp ut för att flytta tältpinnarna så tältet skulle bli plattare när jag var barn. Det åskade och hällregnade och blåste hela natten och det är är en stor naturupplevelse när man är i fjällen. Hela tiden tror man att tältet ska rasa och blåsa bort och lämna en oskyddad i det iskalla regnet.
Det är bara att hålla med, fast det händer inte så ofta. Efter 15 år och drygt 200 tältnätter uppe på fjällen har det bara varit åskväder två gånger för mig.

Risken att det överhuvudtaget åskar är inte så stor och om det gör det så är det ännu mindre risk att någon blixt slår ner i närheten av tältet.
Citera
2009-07-14, 11:11
Medlem
Zarkans avatar
Om du fortfarande är lite nojjig kanske detta är till hjälp: http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixt..._for_talt.html

Jag håller med föregående talare om hur mysigt det är att ligga i tältet när dropparna faller och åskan bullrar i bakgrunden. Ah, det blir fan att dra ut och tälta snart!
Citera
2015-05-04, 16:33
Medlem
Fridfullts avatar
Bump!

Jag avser att likt TS tälta en längre tid i naturen (främst i skog) och undrar hur jag bör placera tältet vid eventuellt åskväder. Blixten träffar ju i regel de högsta punkterna, så jag tänker att det inte är så smart att slå upp tältet intill de högsta träden då det väl finns en risk att de klyvs och välter på tältet. Det logiska borde väl vara att slå upp tältet intill medelhöga träd, eller?

Övriga tips på val av tältplats vid åskväder tas tacksamt emot!
Citera
2015-05-04, 18:26
Medlem
najass avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2015-05-04, 18:58
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Bump!

Jag avser att likt TS tälta en längre tid i naturen (främst i skog) och undrar hur jag bör placera tältet vid eventuellt åskväder. Blixten träffar ju i regel de högsta punkterna, så jag tänker att det inte är så smart att slå upp tältet intill de högsta träden då det väl finns en risk att de klyvs och välter på tältet. Det logiska borde väl vara att slå upp tältet intill medelhöga träd, eller?

Övriga tips på val av tältplats vid åskväder tas tacksamt emot!

Det är aldrig smart att slå upp ett tält för nära ett träd då det även finns en risk med pinnar som faller ned.
Jag har aldrig varit orolig för att tälta när det åskar. Först och främst så är chansen att åskan slår ner alldeles bredvid dig minimal. Sen tar den förmodligen ett träd hellre än ett tält och träd brukar klara av det ganska bra. Men skulle det mot förmodan välta då är chansen inte jättestor att det välter över dig. Så risken att vistas i skogen i åska är ganska liten.
Men om du verkligen vill gardera dig från åska i skogen se till att du har några meter till närmaste träd.
Citera
2015-05-04, 19:04
Medlem
Snusovics avatar
Men hur funkar det i fjällen? När man redan är 1km över havsnivån och redan är bland de högsta punkterna långt över trädgränsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in