2009-07-13, 23:01
Medlem
Min skärm mörknar som att den släcker ner för att spara energi eller liknande vid inaktivitet, och trots att jag sett till att detta inte finns ibockat gör den så, och det händer även vid aktivitet.

från http://ubuntu-se.org/wiki/FAQ/grafikkort hittade jag två kommandon att köra, detta var resultatet:

glxgears
Running synchronized to the vertical refresh. The framerate should be
approximately the same as the monitor refresh rate.
3605 frames in 5.0 seconds = 720.907 FPS
4045 frames in 5.0 seconds = 808.819 FPS
4019 frames in 5.0 seconds = 803.756 FPS
4007 frames in 5.0 seconds = 801.229 FPS
4005 frames in 5.0 seconds = 800.893 FPS
4033 frames in 5.0 seconds = 806.506 FPS
4021 frames in 5.0 seconds = 804.021 FPS

tydligen inte nått vidare. testade även:

glxinfo | grep OpenGL
OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 965GM GEM 20090326 2009Q1 RC2 x86/MMX/SSE2
OpenGL version string: 2.0 Mesa 7.4
OpenGL shading language version string: 1.10
OpenGL extensions:

och enligt sidan är uttrycket Mesa nått dåligt och inte korrekt. Jag vet inte alls hur man installerar drivrutiner, och troligen är det bra att man vet vilket kort man har också med det vet jag inte heller. Min dator är en laptop, acer eMachines E510 KAL10. Jag är usel på datorer och uslare på linux men tycker det är kul och lära sig. Är tacksam för den hjälp jag får :P

EDIT: Mitt djävulska detektivarbete har kommit fram till att det är Intel GMA X3100 som mitt kort heter. Om det kan hjälpa.
Senast redigerad av Alriksson 2009-07-13 kl. 23:16.
Citera
2009-07-13, 23:24
Medlem
Om du kör ubuntu, antar att du gör det, ska det finnas något som heter restricted drivers/hårdvarudrivrutiner under inställningar -> system. Gå in där och kolla om det finns några proprietära drivrutiner till ditt kort.
Citera
2009-07-14, 07:17
Medlem
enda som tas upp under hårdvarudrivrutiner är "madwifi"-drivrutin för trådlösa Atheros-kort, som funkar klockrent som den är.
Citera
2009-07-14, 14:19
Medlem
Rizados avatar
Ditt problem har inget med drivrutinerna att göra. Intel X3100 har fria drivrutiner och finns med från början så skippa allt meck med drivrutiner. Du skulle kunna testa stänga av dpms i xorg.conf

Förresten så tror jag det är en bugg, har samma problem i kubuntu. Skärmen slocknar efter nån kvart trots att man stängt av det
Citera
2009-07-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Ditt problem har inget med drivrutinerna att göra. Intel X3100 har fria drivrutiner och finns med från början så skippa allt meck med drivrutiner. Du skulle kunna testa stänga av dpms i xorg.conf

Förresten så tror jag det är en bugg, har samma problem i kubuntu. Skärmen slocknar efter nån kvart trots att man stängt av det

hur stänger jag av dpms i xorg.conf?

hittade även det här: https://wiki.ubuntu.com/ReinhardTart...telDriverTo2.4 och om jag inte missar poängen helt så är drivisarna i nya ubuntu för X3100 sämre än de gamla och att man då kan lösa problemet genom att installera de gamla. Men, jag fattar ingenting, behöver en step-by-step (gärna med siffror ) för att begripa vad jag ska göra, jag är rätt att fucka upp allt.
Citera
2009-08-05, 22:58
Medlem
Rizados avatar
Sorry för det sena svaret, har precis löst problemet! Lägg till följande i /etc/X11/xorg.conf:
Kod:
Section "ServerFlags"
        Option  "blank time" "0"
        Option  "standby time" "0"
        Option  "suspend time" "0"
        Option  "off time" "0"
EndSection
Om du redan har en ServerFlags sektion så lägg till alla Option rader i den bara. Efter du startat om X så ska det fungera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in