Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Jag tycker att det ligger något moraliskt osunt i nationalismen. Det är vanligt att nationalister ser nationen som en varelse varje medlem av nationen har moraliskt ansvar inför. De får till exempel inte svika sitt fosterland, handla i strid med nationens ära etc. Detta är nonsens. Personer (bör) svara moraliskt inför andra personer inte inför nationer, eftersom en nation inte har någon moralisk status. Nationalism leder helt enkelt till en massa elände (tydligaste exemplet är 1914).
Tur för mig då att det inte är den typen av nationalism som jag omfattas av utan snarare kritiserar.
Citat:
För att svara på trådtiteln. Moral tillhör filosofins fält, och moraliska resonemang är oftast relevanta i sociala frågor, alltså kan man vara filosofisk i det exemplet du tog upp. Sen håller även jag med om att många socialkonstruktivister är hycklare eftersom de tar alltför lätt på sociala konstruktioner.
Kan du inte utveckla hur du menar att exemplet som jag tog upp är en moralisk fråga? Jag ser det inte faktiskt.
Jag menar att det finns en mängd olika samtal där denna filosofiska opportunism sker, socialkonstruktivister är bara en liten del. Dessutom är en del av socialkonstruktivisterna filosofiska hela tiden, likt forummedlemmen yidaki så omfattas de inte av min kritik egentligen då de inte är opportuna överhuvudtaget utan konsekventa, vilket är vad jag önskar i ett samtal.