• 1
  • 2
2009-07-12, 23:32
Medlem
Farbror Fazers avatar
Lägger denna tråden här eftersom den handlar om namn och inte vad som ska döpas (kan ju lika gärna vara en gräsklippare)

Ska snart skaffa en katt och vill ge den något häftigt namn. I gamla grekiska mytologin finns ju en drös med coola namn (zeus, Hades och Herkules är inte häftiga, dom är uttjatade ). Tänkte mig något i stil med Ikaros och sånna lite ovanligare namn.

Vet inte om det kommer bli en hona eller hane så ni kan väl bara skriva varenda mytologiskt namn ni kommer på? Själv är jag värdelös på antiken

Tackar på förhand
Citera
2009-07-12, 23:38
Medlem
antiadmins avatar
Cool idé. Demitrios etc.
Citera
2009-07-12, 23:39
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiadmin
Cool idé. Demitrios etc.

EXAKT!! Helt underbara namn finns det från antiken

Demitrios är riktigt bra killnamn, men vad finns det för kvinnonamn från antiken? Åter igen, afrodite är inte coolt haha.

Alla kvinnonamn känns lama men de kanske jag bara tycker för att jag inte kan några? Får hoppas att det blir en hane
Citera
2009-07-12, 23:40
Medlem
Chaos, Gaia, Tartaros, Eros, Erebos, Nyx, Aither, Hemera, Uranos, Pontos, Kronos, Zeus, Hera, Poseidon, Ares, Hermes, Hefaistos, Afrodite, Athena, Apollon, Artemis, Hestia, Demeter, Dionysos, Hades, Poseidon, Okeanos, Nereus, Thetis, Galatea, Triton, Proteus, Dionysos, Persefone, Tartaros, Karon, Kerberos, Okeanos, Koios, Krios, Hyperion, Iapetos, Kronos, Koios, Phoebe, Tethys, Theia, Rhea, Mnemosyne, Themis, Atlas, Prometheus, Epimetheus, Menoethius, Athos, Alkyonios, Echion, Enkelados, Klytias, Achelous, Adonis, Aiolos, Boreas, Dike, Eos, Eris, Euros, Hekate, Helios, Kirke, Moira, Morfeus, Nemesis, Nike, Notos, Selene, Tyche, Zefyros, Klio, Euterpe, Thalia, Melpomene, Terpsichore, Erato, Polyhymnia, Kalliope, Urania, Melete, Mneme, Aoide, Echo, Eurydike, Hesperiderna, Plejaderna, Aglaia, Eufrosyne, Thalia, Herakles, Akilles, Odysseus, Ajax, Perseus, Theseus, Bellerofon, Europa, Orion, Jason, Oidipos, Tyfos, Echidna, Kerberos, Ladon, Kimera, Sfinx, Hydra, Minotaur, Pegasus, Talos, Skylla, Karybdis, Lamia, Empusa, Medusa, Stheno, Euryale, Polyfemos, Keiron, Kolossus.

Saxat från Wikipedia.
Själv gillar jag Nemesis, skulle inte vara fel att döpa kattfan till det.
Senast redigerad av jesp3r 2009-07-12 kl. 23:48. Anledning: Uppsnyggat
Citera
2009-07-12, 23:44
Medlem
Farbror Fazers avatar
Se där, det finns ju fina kvinnonamn! Det härliga med antiken är att man kan sätta ihop namn och göra egna väldigt lätt.

Minns när jag skrev en historia för jätte länge sedan, huvudpersonen hette hefaistonoloperakles eller något sånt
Citera
2009-07-12, 23:45
Medlem
Egon3s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekisk_mytologi (högerkanten)

För en hankatt kunde Tyfon vara något att tänka på (svensk betoning Týfon).

För en honkatt skulle Terpsichore vara rätt stiligt. Lite ironiskt att kalla katten för en musa.
Citera
2009-07-12, 23:46
Medlem
antiadmins avatar
Orion är ganska coolt
Citera
2009-07-12, 23:48
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekisk_mytologi (högerkanten)

För en hankatt kunde Tyfon vara något att tänka på (svensk betoning Týfon).

För en honkatt skulle Terpsichore vara rätt stiligt. Lite ironiskt att kalla katten för en musa.

uttala det som tyfååne menar du?
Citera
2009-07-12, 23:52
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
uttala det som tyfååne menar du?
Nej {ty´fon} för att skilja från tyfon = virvelstorm.
Citera
2009-07-13, 00:08
Medlem
alphaonees avatar
Ikaros, Solaris och Orion är mina favoriter
Citera
2009-07-13, 01:40
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Nej {ty´fon} för att skilja från tyfon = virvelstorm.

dvs, tyyfånn. Betoning på Y ist för på Å
Citera
2009-07-13, 05:50
Medlem
wzbzs avatar
Några av mina favoriter:

Apollo(n)
Ikaros
Poseidon
Citera
  • 1
  • 2