2009-07-12, 19:51
Medlem
Hej

Bor i ett riktigt gammalt hus med krypgrund. Har nu tagit bort det gamla vidriga plastgolven och fått fram träplankorna. När hösten och vintern kommer så kommer det garanterat blåsa rätt in i huset om jag inte fyller igen springorna mellan plankorna.

Med vad bör jag fylla igen springorna? Funkar det med husfix?
Finns det inga vettiga alternativ så får jag lägga in laminat, men vill helst behålla det underbart fina trägolvet.

Tack på förhand

Putte
Citera
2009-07-12, 20:20
Medlem
MaZtoRs avatar
Om det kan blåsa in genom golvet så är det nog viktigare att isolera än att täta springor mellan brädorna,
Citera
2009-07-12, 20:24
Medlem
sommarlovs avatar
Springorna fylls med tiden av allt möjligt, är det inte så det fungerar?
Citera
2009-07-12, 20:28
Medlem
Rookie81s avatar
Jag tror du menar torpargrund om du är rädd för att det ska blåsa in i huset? Krypgrundar brukar ju vara "täta" frånsett en lucka där man kan krypa in samt eventuella ventilationshål. Bäst vore nog att försöka isolera underifrån om det är möjligt.

Vad gäller springorna mellan brädorna så tar jag själv gärna emot tips då jag har samma problem på landet. Farsan brukade blanda lim och sågspån när han lagade små hål och springor i trä men jag vet inte hur bra det blir... Mina springor e rätt stora.
Citera
2009-07-12, 20:36
Medlem
Styrbjörns avatar
Sågspån och lim brukar man använda. Fast man får nästan slipa av golvet sen efter allt kladdandet. Man kan också använda nåtmassa. Finns att köpa i färghandeln. Den är också slipbar så att du kan kladda på golvet i lugn och ro och sen slipa av det.
Citera
2009-07-12, 21:39
Medlem
Slipa golvet 1 gång först, så du får sågspån av samma färg som golvet. borsta ner sågspånen i springorna och lacka golvet, rikligt med lack i springorna. Låt skiten torka ordentligt och sen slipar du som vanligt en 3-4 ggr. fyller i mer i springorna om det skulle behövas.
Citera
2009-07-12, 21:41
Medlem
Springorna är ju en stor del av charmen!!
Du skall isolera under golvet!!!
klåpare
Citera
2009-07-12, 22:06
Medlem
MissBs avatar
finns typ lim på færgaffærer som har samma færg som olika træslag.
Citera
2009-07-13, 00:08
Medlem
Tack för svaren.
Citera
2009-07-13, 12:38
Medlem
Ja ett speciellt lim is the shit. Lim med sågspån håller inte någon längre stund och överflöd med lack i springorna kommer att spricka och lossna. Trä rör sig ju med fuktighet och temperatur.
Nu skriver du ju inte om du ska slipa golvet eller ej, men ska du slipa så är det bara att trycka ner och när det torkat så slipar du och sen fyller i om det lossnat någonstans. Ska du inte slipa så får du köra med maskeringstejp vid springorna och sen nåta(som det heter på riktigt) i springorna.

Fråga i färg/bygghandel de borde veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in