2009-07-12, 19:18
Medlem
Är det möjligt å göra det, isåfall hur? nu ser det ju förjävligt ut, hittar ingenting. går det att ställa om så utforskaren ser likadan ut som till xp?
Citera
2009-07-12, 19:22
Medlem
Nej, du får helt enkelt ta att vänja dig. Eller byta ner dig.
Citera
2009-07-12, 19:27
Medlem
micaeles avatar
Lär om, det där är framtiden. Eller, som sagt, byt tillbaka om du är så jävla missnöjd med hur det fungerar.
Citera
2009-07-13, 07:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
MS har gått ut och sagt att de tror så pass mycket på det här utseendet att de inte låter folk köra något av de äldre utseendena - precis som de resonerat kring Office 2007. Anledningen till detta är att det är ett förbannat meck för utvecklare att kolla så deras program ser vettiga ut i alla tänkbara varianter och upplösningar. Ofta gör de då som så att det får funka i Windows Classic, och sen ser det för jävligt ut i övrigt. Skalar man upp och kör med stora ikoner så blir det bara pixligt, och vem får skulden? Jo, Windows ser för jävligt ut, inte det enskilda programmet.
Citera
2009-07-13, 16:32
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
MS har gått ut och sagt att de tror så pass mycket på det här utseendet att de inte låter folk köra något av de äldre utseendena - precis som de resonerat kring Office 2007. Anledningen till detta är att det är ett förbannat meck för utvecklare att kolla så deras program ser vettiga ut i alla tänkbara varianter och upplösningar. Ofta gör de då som så att det får funka i Windows Classic, och sen ser det för jävligt ut i övrigt. Skalar man upp och kör med stora ikoner så blir det bara pixligt, och vem får skulden? Jo, Windows ser för jävligt ut, inte det enskilda programmet.

Fast nu ritas ju alla knappar fönsterlistor, dialogrutor osv upp av Windows självt (eller egentligen WIN32 API) så att det skulle bli speciellt mycket bökigare tvivlar jag ju på.

Hursomhelst, borde nog inte vara några större problem att hitta nåt Windows Classic tema om det bara är det TS vill ha.

MS Office 2007 tycker jag personligen mest känns rörigt
Citera
2009-07-13, 17:22
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Fast nu ritas ju alla knappar fönsterlistor, dialogrutor osv upp av Windows självt (eller egentligen WIN32 API) så att det skulle bli speciellt mycket bökigare tvivlar jag ju på.
Snoka runt lite och läs hur programmerare missbrukar det interface som Microsoft har byggt sedan 80-talet, så kommer du till annan insikt. Minsta lilla sak dom ändrar på (eller bugg som fixas) bryter sönder hundratals program som beror på felaktigheter, buggar eller odokumenterade händelser som inte skall litas på.
Vem får skulden när något går sönder? Inte är det programtillverkaren, eller hur?

Som exempel, redan på 3.11-tiden fanns det en bugg som gjorde att WM_PAINT skickades ut lite random - det var inte dokumenterat, och varenda programmerare som har minsta förnuft vet att inte förlita sig på sådant eller WM_PAINT alls, för den delen. Trots det gick Lotus 1-2-3 samt andra Fortune 500-program isär totalt när buggen fixades till Win95. Lösning? 'Buggen' finns kvar än idag, iaf upp till Windows Vista.

Således, för att återgå till ämnet, Windows som OS är ett rent helvete på grund av att Microsoft ser till att ALLT fungerar. Det har dom nu börjat ändra på, till det bättre och väldigt efterlängtat.
Citera
2009-07-15, 12:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Hursomhelst, borde nog inte vara några större problem att hitta nåt Windows Classic tema om det bara är det TS vill ha.

MS Office 2007 tycker jag personligen mest känns rörigt
Det är inte bara fönster. Det är storlek på ikoner, utseende i aktivitetsfält och på massor av andra ställen. Sen har Win7 helt ändrat grafisk profil så det blir ännu rörigare ifall man ska kunna välja ett femton år gammalt utseende på sina fönster. För mig var det störande nog att Mediaplayer Classic inte funkade ihop med Aero utan att slå av all transparens när man startade ett filmklipp.
Citera
2009-07-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
För mig var det störande nog att Mediaplayer Classic inte funkade ihop med Aero utan att slå av all transparens när man startade ett filmklipp.

Det har väl o göra med vilken DirectShow output man väljer. Standard är väl overlay video och då blir det så för mig, väljer jag ex EVR Custom så funkar transparensen.
Citera
2009-07-15, 13:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Det har väl o göra med vilken DirectShow output man väljer. Standard är väl overlay video och då blir det så för mig, väljer jag ex EVR Custom så funkar transparensen.
EVR Custom finns inte i MPC. Det dök upp i MPC-HC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in