2009-07-12, 19:15
Medlem
portnoys avatar
Hej.

Vet någon här hur man bäst lagrar färsk ingefära?

tack på förhand.

/p
Citera
2009-07-12, 19:53
Medlem
rayraviolis avatar
Inte så dumt att ha ingefära i frysen faktiskt. Bara ta fram och riva (rätt hårt dock, det går också att använda kniven) när det behövs. Blir som snö.
Citera
2009-07-12, 19:53
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Inte så dumt att ha ingefära i frysen faktiskt. Bara ta fram och riva (rätt hårt dock, det går också att använda kniven) när det behövs. Blir som snö.

ok!

tack för tipset.
Citera
2009-07-12, 21:15
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
ok!

tack för tipset.
Lägga i någon god lag då borde den hålla ett tag
Citera
2009-07-12, 21:27
Medlem
von Schmerzs avatar
I en kruka med sand har jag hört någonstans..

Min ingefära som jag hade i skafferiet började gro, så jag planterade den. Nu har jag en meter hög ingefärsplanta stående i köksfönstret. Inte världens vackraste ogräs, men den luktar gott.
Citera
2009-07-12, 23:01
Bannlyst
I kylen håller ingefära en mansålder!
Citera
2009-07-12, 23:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz

Min ingefära som jag hade i skafferiet började gro, så jag planterade den. Nu har jag en meter hög ingefärsplanta stående i köksfönstret. Inte världens vackraste ogräs, men den luktar gott.
Jag har också planterat en ingefärsknöl som börjat gro. Hur ska de egentligen vattnas? Jag har skvätt på lite sådär emellanåt bara, och det funkade bra till att börja med, det blev tre stycken ca 40-50 cm långa stjälkar. Helt plötsligt så dog topparna och den slutade således att växa. Trots detta så har den fått stå kvar och nu innan jag reste bort så satte jag i en 1,5 liters flaska med en sån där bevattningsspets. Gissa om jag blev förvånad när jag kom hem efter tre veckor och ser att de gamla stjälkarna vissnat ner helt och tre nya har kommit i stället.
Citera
2009-07-13, 19:04
Medlem
portnoys avatar
Ok, tackar för svaren.
Citera
2009-07-13, 19:25
Medlem
billybombs avatar
Morsan har fryst in sin ingefära längre än vad ja kommer ihåg...har aldrig märkt ngn större skillnad i smak än när hon använder precis köpt ingefära...
Citera
2009-07-14, 12:04
Medlem
addehds avatar
Enkelt sätt att lagra ingefära är att:

Riv ingefäran i strimlor, låt koka upp med vitvinsvinäger (alt risvinsvinäger) och massa socker.
Låt koka till de blir mjukt o fint, lite krispigt gör inget .
Låt svalna och häll ner allt i en burk.

Då har du iaf fått en schysst inläggning som i vilket fall passar bra till sushi!
Mycket godare än den du köper i affären..
Citera
2009-07-14, 13:11
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz

Nej, vad kul Den kan man väl äta av sen utan problem?
Här ska planteras, tack för tipset!
Citera
2009-07-14, 14:13
Medlem
call3s avatar
Jag håller den i kylen.
Skulle den börja mjukna lägger jag den i kylen i ett glas vatten under natten. då brukar den rätta till sig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in