Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Jag var jag som skrev att kopplingen är slut.. jag kan sätta hur många tusen som helst emot.. tror du ska lära dig hur en hydralisk koppling funkar innan du skriver...

Ok, så du menar att ju mer sliten en lamell blir desto längre ner måste man trycka pedalen för att koppla ur?
I de flesta fall går det en slang från bromsvätskebehållaren ner till huvudcylindern, denna skapar tryck genom ett rör samt slang(annars går det av) till slavcylindern, denna brukar på senare tid innehålla en liten fjäder som gör att det alltid är ett litet tryck på kopplingen.
Så då man trampar ner pedalen resulterar detta i att slavcylinderna trycker på kopplingsgaffeln som i sin tur trycker fram urtrampningslagret vilket i sin tur trycker in solfjädrarna på tryckplattan som i sin tur gör att tryckplattans anläggningsyta förflyttar sig ifrån svänghjulet som i sin tur får till följd av att denna släpper det tryck som är på den mot svänghjulet.
Dvs ju mer sliten lamell desto längre måste tryckplattans anläggningsyta förflytta sig mot svänghjulet = dragläget tar högre upp.
Men detta är alltså fel menar du? Kan du inte förklara hur du får till att en sliten lamell = dragläge tar längre ner fungerar? Så man kan få sig ett gott skratt.