2009-07-11, 00:10
Medlem
Hallå,

Har en Audi 100 2.0E som just nu tjänar som arbetsbil i skogen. Mitt problem är att jag har känt att det luktat lite (mer och mer för varje gång) brännt när jag ska starta i 1 eller backen eller trycker ned kopplingen bara. 1 och backen är också riktigt svåra att få i när bilen är i rörelse. Kraft erfodras så växlar bara därför lågt vid stilastående bil. När kopplingen är nedtryckt låter även den lite metalliskt skrapande som om något snurrar lite snett och skaver.

Har förstått att ljudet kommer från urtrampningslagret (bosse bildoktorn). Stämmer detta? Kommer dessutom lukten och växelsvårigheterna därifrån eller är det kopplingen/växellådan? Behöver bilen i arbetet och skulle gärna också vilja veta hur långt till tror ni jag kan köra, förstör man något mer om man kör? och vad kostar reparation ungefär? (ej märkesverkstad)?

Behöver råd och tips tack på förhand // Anders
Citera
2009-07-11, 02:02
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klavmaster
Hallå,

Har en Audi 100 2.0E som just nu tjänar som arbetsbil i skogen. Mitt problem är att jag har känt att det luktat lite (mer och mer för varje gång) brännt när jag ska starta i 1 eller backen eller trycker ned kopplingen bara. 1 och backen är också riktigt svåra att få i när bilen är i rörelse. Kraft erfodras så växlar bara därför lågt vid stilastående bil. När kopplingen är nedtryckt låter även den lite metalliskt skrapande som om något snurrar lite snett och skaver.

Har förstått att ljudet kommer från urtrampningslagret (bosse bildoktorn). Stämmer detta? Kommer dessutom lukten och växelsvårigheterna därifrån eller är det kopplingen/växellådan? Behöver bilen i arbetet och skulle gärna också vilja veta hur långt till tror ni jag kan köra, förstör man något mer om man kör? och vad kostar reparation ungefär? (ej märkesverkstad)?

med tanke på lukt osv så är nog lamellen snart tvär slut.. dvs inom kort kan du inte växla alls om du inte kross växlar...
Citera
2009-07-11, 02:17
Medlem
CheapSheeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klavmaster
Hallå,

Låter som om du har sliten koppling i största allmänhet. Byt hela paketet (lamell, lager)! Paketet kostar dock 3500 spänn på mekonomen så det är ju inte billigt direkt
Citera
2009-07-11, 12:43
Medlem
man behöver ju inte handla på mekonomen borde finnas billigare nu va det iåförsig till en b20 men ja handlade koppling urtrampningslager å tryckplatta för 950kr plus frakt
Citera
2009-07-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
med tanke på lukt osv så är nog lamellen snart tvär slut.. dvs inom kort kan du inte växla alls om du inte kross växlar...

Jaså? Inom kort låter oroväckande. Men växellådan tar inte skada om man kör tills det pajar? Och var hittade du, valpsune din kopplingssats så billigt?
Citera
2009-07-12, 15:35
Medlem
Du ska väl knappast vara oroad för att kopplingen är slut som någon skrev. På din audi sitter det en huvudkopplingscylinder vid kopplingspedalen, denna skickar bromsvätska till en hjälpcylinder som sitter på ovansidan av växellådan har jag för mig. Denna hjälpcylinder är väl också fjädrande, dvs kopplingen är alltid justerad rätt.

Om det nu skulle vara så att din koppling är sliten(kopplingslamellen) så skulle detta resultera i att:
1. Dragläget kommer bli högre och högre upp på pedalen
2. Bilen börjar slira på kopplingen även fast du inte rör kopplingspedalen

Och ytterligare borde detta leda till att växlarna går i ännu lättare.

Så ditt problem är med ganska stor säkerhet hjälpcylindern, eller "gaffeln" som börjat ge mig sig samt urtrampningslagret som för oljud. Växellådan måste ju dock bort i vilket fall som helst. (dock inte för att byta hjälpcylindern)

Lycka till.
Senast redigerad av or99 2009-07-12 kl. 15:40.
Citera
2009-07-12, 17:54
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Du ska väl knappast vara oroad för att kopplingen är slut som någon skrev. På din audi sitter det en huvudkopplingscylinder vid kopplingspedalen, denna skickar bromsvätska till en hjälpcylinder som sitter på ovansidan av växellådan har jag för mig. Denna hjälpcylinder är väl också fjädrande, dvs kopplingen är alltid justerad rätt.

Om det nu skulle vara så att din koppling är sliten(kopplingslamellen) så skulle detta resultera i att:
1. Dragläget kommer bli högre och högre upp på pedalen
2. Bilen börjar slira på kopplingen även fast du inte rör kopplingspedalen

Och ytterligare borde detta leda till att växlarna går i ännu lättare.

Så ditt problem är med ganska stor säkerhet hjälpcylindern, eller "gaffeln" som börjat ge mig sig samt urtrampningslagret som för oljud. Växellådan måste ju dock bort i vilket fall som helst. (dock inte för att byta hjälpcylindern)

Lycka till.

Jag var jag som skrev att kopplingen är slut.. jag kan sätta hur många tusen som helst emot.. tror du ska lära dig hur en hydralisk koppling funkar innan du skriver...
Citera
2009-07-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Jag var jag som skrev att kopplingen är slut.. jag kan sätta hur många tusen som helst emot.. tror du ska lära dig hur en hydralisk koppling funkar innan du skriver...

Ok, så du menar att ju mer sliten en lamell blir desto längre ner måste man trycka pedalen för att koppla ur?
I de flesta fall går det en slang från bromsvätskebehållaren ner till huvudcylindern, denna skapar tryck genom ett rör samt slang(annars går det av) till slavcylindern, denna brukar på senare tid innehålla en liten fjäder som gör att det alltid är ett litet tryck på kopplingen.

Så då man trampar ner pedalen resulterar detta i att slavcylinderna trycker på kopplingsgaffeln som i sin tur trycker fram urtrampningslagret vilket i sin tur trycker in solfjädrarna på tryckplattan som i sin tur gör att tryckplattans anläggningsyta förflyttar sig ifrån svänghjulet som i sin tur får till följd av att denna släpper det tryck som är på den mot svänghjulet.
Dvs ju mer sliten lamell desto längre måste tryckplattans anläggningsyta förflytta sig mot svänghjulet = dragläget tar högre upp.

Men detta är alltså fel menar du? Kan du inte förklara hur du får till att en sliten lamell = dragläge tar längre ner fungerar? Så man kan få sig ett gott skratt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback