Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-10, 20:11
  #1
Medlem
Jo tjena fbare, jag har tänkt länge på att skaffa ett axelband till gitarren köpte inget när jag köpte in den men vet inte vad jag ska ha för sort.

så har ni några bra förslag, några märken och etc.
jag vill inte heller lägga för mycket på den för har lite tight om cash just nu

P.S det är en akustisk gitarr
__________________
Senast redigerad av Robiedobie 2009-07-10 kl. 20:16.
Citera
2009-07-10, 20:14
  #2
Medlem
Noetlovskijs avatar
Axelband är "dyra" med tanke på vad man betalar för. Ett i läder kanske kostar 200-400 spänn i butik. Du kanske får ett i nylon för 100 spänn.

Vad det är för märken är väl ganska oväsentligt, det är ju inte raketforskning, precis.

Köp ett du gillar och dom du tycker att du har råd med. Gå till en musikaffär.
Citera
2009-07-10, 20:16
  #3
Medlem
bob-marerlys avatar
Du ska ha Ernie Ball, svart. Billigt, bra och stilrent.
Citera
2009-07-10, 20:27
  #4
Medlem
tistatoss avatar
finns väl inte riktigt "märken" på de sättet..

planet waves gör massa axelband vissa är överpris och oftast har dem massa konstiga mönster på sig, som dem tycker är snygga, men jag håller inte med.

det du kan bestämma är väl:
Vill du ha nylon eller läder axelband?
Vill du ha det vadderat?


själv har jag ett heltsvart läder som jag köpte på musikbörsen i GBG, riktigt nöjd med det, dock var det ett par årsedan.

lite övriga tips;

Det finns vissa axelband som har en tendens att "hoppa av" remknoppen,
(och det vill man inte vara med om.. det kan bli dyrt om gitarren blir skadad )
Så ta och testa axelbandet i affären på en gitarr där och se hur bra det sitter.

Sen har ernie ball något de kallar för "straplocks"
(http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/4600.JPG)
dem gör att sådana missöden som jag skrev om ovan inte inträffar, har en vän som har dessa, han är nöjd med dem.
Citera
2009-07-10, 21:01
  #5
Medlem
bob-marerlys avatar
Straplocks är som sagt något även jag rekomenderar. Allt för många gånger har man varit tvungen att fiska upp gitarren 2cm innan den slagit i golvet för att knoben har lirkat sig ur hålet.
Citera
2009-07-10, 23:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Straplocks är som sagt något även jag rekomenderar. Allt för många gånger har man varit tvungen att fiska upp gitarren 2cm innan den slagit i golvet för att knoben har lirkat sig ur hålet.
KUl grej, det hände faktiskt mig att min Schaller Straplock-skruv åkte UR hålet som den satt i. Vilket resulterade i att gitarren slog i betong-golvet och nästan knäckte av huvudet.

http://img19.imageshack.us/img19/3193/dsc00080hpg.jpg
Titta så fint!
Citera
2009-07-10, 23:16
  #7
Medlem
Jag har och rekommenderar STARKT ett brett i tjockt läder. Sitter som urberget (tog typ en halvtimme att få fast det och går inte att få loss ens med dynamit) och går alldeles utmärkt att ha länge även att jag har en rätt tung bas eftersom det är brett och inte skär in i axeln. Helsvart funkar till allt också så man ser konstant hård ut utan att behöva ha en massa obekväma nitar då man ska jazza på farbrors bröllop.
Citera
2009-07-11, 03:24
  #8
Medlem
Noetlovskijs avatar
Nu känner jag att jag gav ett jävla risigt svar.

Shame on me, mr Noet, shame on me

Lycka till med ditt köp
Citera
2009-07-11, 13:12
  #9
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Straplocks är som sagt något även jag rekomenderar. Allt för många gånger har man varit tvungen att fiska upp gitarren 2cm innan den slagit i golvet för att knoben har lirkat sig ur hålet.

Straplocks är bra, MEN även en straplock kan lossna, därför ska jag nu bjuda på mitt allra heligaste lilla knep.

1. Skaffa fram två stycken halvstora (ca 1,5cm i diameter) runda brickor med ett litet hål i mitten

2. Skruva bort axelbandsknoppen som sitter på gitarren

3. Ta ett nytt axelband som ni inte redan har slitit ut och sätt det mot gitarren med axelbandets knopphål över hålet i gitarren.

4. Ta sedan brickan och lägg den över axelbandet, hål över hål

5. Trä skruven genom först brickan och sen axelbandet och till sist in i skruvhålet och skruva åt.

6. Gör sedan samma sak på gitarrens andra axelbandsfäste och på alla övriga gitarrer ni äger.

Har ni nu varit tillräckligt smarta och tagit en tillräckligt stor bricka och ett axelband som ni trivs med så kommer ni aldrig att tappa gitarren i golvet av den anledningen att axelbandet släpper. Det skulle dock kunna hända om axelbandet går av eller om skruven släpper från gitarren men hur ofta händer det.

Rent kosmetiskt kanske det inte är en 10 poängare men det blir betydligt snyggare med en svart bricka och svart skruv.

Slänger upp en liten bild bara för att visa resultatet.

http://i25.tinypic.com/11jc6m1.jpg
Citera
2009-07-11, 14:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sevenfolded
text
Men det händer faktiskt! Det har hänt mig, se bilden i mitt förra inlägg. Inte speciellt vackert, men det händer faktiskt. Om ni märker att skruven är på väg att lossna så kan ni ta ut skruven och limma fast tandpetare i den. Roligt nog så sitter det faktiskt väldigt bra.
Citera
2009-07-11, 16:43
  #11
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Men det händer faktiskt! Det har hänt mig, se bilden i mitt förra inlägg. Inte speciellt vackert, men det händer faktiskt. Om ni märker att skruven är på väg att lossna så kan ni ta ut skruven och limma fast tandpetare i den. Roligt nog så sitter det faktiskt väldigt bra.

Eller så gör man som jag gjorde, och bytte till lite kraftigare skruvar - sitter som berg!
Citera
2009-07-11, 17:59
  #12
Medlem
N1riums avatar
Harley Davidson axel-band i läder.. 600 spänn.. Slår allt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback