Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2008-04-07, 15:20
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desreichesmacht
Haha, du råkade inte se SVT Debatt för några dagar sedan då det satt något smuts till kvinnopräst och sade (otroligt pinsamt var det, hela studion blev tyst) "Jag tycker det är bra att ni kämpar!!!" till invandrarungdomarna som hade misshandlat ett par journalister? Svenska "kyrkan" är knappast någon kyrka idag.
Hon var inte präst utan diakon.
Citera
2008-04-07, 15:33
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desreichesmacht
Haha, du råkade inte se SVT Debatt för några dagar sedan då det satt något smuts till kvinnopräst och sade (otroligt pinsamt var det, hela studion blev tyst) "Jag tycker det är bra att ni kämpar!!!" till invandrarungdomarna som hade misshandlat ett par journalister? Svenska "kyrkan" är knappast någon kyrka idag..
Det missa jag, du har ingen länk eller dylikt till film/klipp?
Citera
2008-04-07, 15:34
Medlem
bananjuices avatar
Hoppas att kommunisterna vinner och gör om alla kyrkor till sädeslager
Citera
2008-04-07, 15:50
Moderator
Popesizes avatar
Ett förslag är att rösta på POSK/PPO -Politiskt Obundna i Svenska Kyrkan/PartiPolitiskt Obundna. Då röstar man inte på något parti, utan på en grupp som enbart verkar för svenska kyrkans bästa utan någon politisk ideologi bakom. Bra om man vill hålla isär stat och kyrka. Jag vet att här i Norrköping, så är de ganska många faktiskt. -Näst störst i kyrkofullmäktige. De enda som är större är sossarna. Men det skall vi ändra på nästa år (Slår vad om att många slöröstar på dem)
Citera
2008-04-07, 15:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Klokt...

Citat:
Ursprungligen postat av conz
Jag är inte kristen men kommer aldrig gå ur Svenska Kyrkan. För är det någonting jag är konservativ med så är det att vi trots allt har en kristen tradition i det här landet, och protestantism är ju någonting som varit väldigt unikt för oss här uppe i nord, och sen tycker jag att kyrkan har anordnat väldigt bra begravningar för avlidna släktingar. Dock är jag inte konfirmerad men om jag kan stödja jyrkan med min kyrkoavgift så gör jag gärna det. Har också ganska stor respekt för präster och kyrkan som jag tycker har fått utstå mycket hets från ateister som inte vågar ge sig på Islam men det har blivit så politiskt korrekt att vara emot kristendomen.

Amen.

...tänkt. Men jag har problem numera och om kyrkan jämställer hetero- och homosexuella äktenskap då kan det tippa över. Därför skall jag rösta i valet och söka göra det på någon kyrkopolitisk kraft som vill motverka detta.
Citera
2008-04-07, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Därför skall jag rösta i valet och söka göra det på någon kyrkopolitisk kraft som vill motverka detta.

Familjepolitik (2005-05-01 16.17)
http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=237

Citat:
Sverigedemokraterna anser att äktenskapet skall vara förbehållet par bestående av man och kvinna.
Citera
2008-04-07, 19:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Denna...

Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop

Familjepolitik (2005-05-01 16.17)
http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=237

...självklarhet skall man väl inte behäva rösta på SD för att erhålla. Jag har lurat litet på Frimodig kyrka.

"Äktenskapet
FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan till svenska folket, modernt och engagerat, skall räcka fram det av Gud instiftade äktenskapet mellan man och kvinna, som grunden för trygga familjer. FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan frimodigt skall vända sig till människor som har en kallelse att leva i ensamhet och visa dem på den värdighet och de möjligheter som det innebär. FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan frimodigt skall välkomna människor med en homosexuell läggning in i kyrkans liv och själavård.

Kyrkostyrelsen kommer till årets kyrkomöte att lämna en skrivelse om hur Svenska kyrkan skall förhålla sig till homosexuellt samliv. Skrivelsen avviker från Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, och det som den världsvida kyrkan lär, genom att den vill välsigna utlevd homosexualitet. FRIMODIG KYRKA vill verka för att skrivelsen i dessa delar avvisas.

Om riksdagen beslutar om en ändring i äktenskapsbalken menar FRIMODIG KYRKA att Svenska kyrkan skall avstå från vigselrätten."
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/26/45/

Men, jag vet ännu för litet om deta parti och om alternativen. Bra att vi diskuterar detta.
Citera
2008-04-07, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Jag är inte kristen men kommer aldrig gå ur Svenska Kyrkan. För är det någonting jag är konservativ med så är det att vi trots allt har en kristen tradition i det här landet, och protestantism är ju någonting som varit väldigt unikt för oss här uppe i nord, och sen tycker jag att kyrkan har anordnat väldigt bra begravningar för avlidna släktingar. Dock är jag inte konfirmerad men om jag kan stödja jyrkan med min kyrkoavgift så gör jag gärna det. Har också ganska stor respekt för präster och kyrkan som jag tycker har fått utstå mycket hets från ateister som inte vågar ge sig på Islam men det har blivit så politiskt korrekt att vara emot kristendomen.

Amen.

Jag gick ur för att jag är kristen. Kyrkoval är trams.
Citera
2008-04-07, 21:21
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Jag kommer att rösta. På moderaterna.

Jag anser att vi har ett kulturarv att bevara, och att detta bäst förvaltas av konservativa krafter. Att V(PK) ens ställer upp i kyrkovalet är anstötligt.
Citera
2008-04-07, 21:54
Medlem
Hoegbergs avatar
Är inte det minsta religiös och hatar kyrkan. Därför ska jag rösta på det som är till som störst nackdel för kyrkan, vilket oturligt nog verkar vara VPK (). Sen när skadeglädjen är som störst ska jag gå ur sekten och slippa betala den där jävla avgiften.
Citera
2008-04-08, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoegberg
Är inte det minsta religiös och hatar kyrkan. Därför ska jag rösta på det som är till som störst nackdel för kyrkan, vilket oturligt nog verkar vara VPK (). Sen när skadeglädjen är som störst ska jag gå ur sekten och slippa betala den där jävla avgiften.

Det är ju det jag menar. Vilket trams.
Citera
2008-04-08, 20:55
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoegberg

Varför skulle v vara mest till anckdel för kyrkan? För min del tror jag att alla "med-röven-först" partier som är emot homoäktenskap, kvinnopräster och andra moderniteter är till mycket större nackdel. Rösta på det mest stock-konservativa du kan hitta om du vill sabba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in