2009-07-10, 18:29
Medlem
micool87s avatar
Hej,
Jag har haft tankar kring hur det ser ut med lagen kring osX86 scenen.
För lekmannen, Installation av Apple Leopard på en PC.

Detta är inte tillåtet enligt Apples EULA.
Det står så här under punkt 2, Permitted License Uses and Restrictions:
Citat:
C. You may make one copy of the Apple Software (excluding the Boot ROM code and other Apple firmware that is embedded or otherwise contained in Apple-labeled
hardware) in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all copyright or other proprietary notices contained on the
original. Apple Boot ROM code and firmware, or any portions thereof.

Det innebär att deras EULA inte anser att detta är passande att installera på icke Apple Hårdvara.

Jag har förstått att detta dock inte bryter lagen enligt forumen inom denna scen.

Så min fråga är:
OM jag nu skulle skapa upp ett företag som sålde en dator med en laglig kopia av OSX men på icke apple hårdvara.
Skulle jag kunna bli stämd av apple och det skulle vara så, vad skulle foljderna bli?
Denna fråga gäller specifikt i Sverige och EU.

Hittade även själva "law suiten" när MAC-clonen PSystar vart stämda av Apple:
http://blogs.zdnet.com/BTL/images/apple.pdf

Apples EULA:
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx105.pdf
Senast redigerad av micool87 2009-07-10 kl. 19:21.
Citera
2009-07-12, 01:54
Medlem
HarryHotters avatar
Det du citerar handlar om rätten att ta en back-up kopia på mjukvaran.
Du får inte ta back-up på t.ex boot-ROM och annan firmware som finns inne i en Apple dator, men själva operativsystemet får du ta back-up på.

Om det finns några restriktioner att använda mjukvaran på en PC vet jag inte. Det borde i så fall stå i en annan punkt. Ofta finns det en skrivning typ "may install the software on one computer".
Citera
2009-07-12, 02:00
Medlem
HarryHotters avatar
Jag läste på lite ... du hade ju med en länk till det fullständiga EULA.

2. Permitted License Uses and Restrictions.
A. Single Use. This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. You agree not to install, use
or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so. This License does not allow the Apple Software to exist on more than one
computer at a time, and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time.

Du får alltså inte installera det på en PC ... (såvida du inte sätter dit en etikett med ett äpple )
Citera
2009-07-12, 08:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Denna EULA torde ju bara gälla för de som skrivit under den. Dessutom torde den inte vara bindande om den är orimlig eller går mot svensk praxis.
Citera
2009-07-12, 20:07
Medlem
HarryHotters avatar
Grundprincipen är att du inte har rätt att använda en programvara - såvida du inte förvärvat en licens på vissa villkor.

Det finns inga formkrav på skriftligt avtal / underskrift i andra sammanhang än fastighetsöverlåtelser.
Citera
2009-07-14, 14:59
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Grundprincipen är att du inte har rätt att använda en programvara - såvida du inte förvärvat en licens på vissa villkor.

Det finns inga formkrav på skriftligt avtal / underskrift i andra sammanhang än fastighetsöverlåtelser.
Tack för alla svaren!!!
Verkligen!

Okej, så vad händer om man skulle bryta EULAn i Sverige?
Vad skulle konsikvenserna bli?
Kan apple stämma en för att man bryter deras eula?

Citat:
Jag läste på lite ... du hade ju med en länk till det fullständiga EULA.

2. Permitted License Uses and Restrictions.
A. Single Use. This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. You agree not to install, use
or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so. This License does not allow the Apple Software to exist on more than one
computer at a time, and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time.

Du får alltså inte installera det på en PC ... (såvida du inte sätter dit en etikett med ett äpple )
Det följer ju med ett Apple klistermärke med Leopard :P skulle det bli lagligt om man klistrade fast den på chassit tex?
Senast redigerad av micool87 2009-07-14 kl. 15:02.
Citera
2009-07-14, 21:03
Medlem
HarryHotters avatar
Citat:
Okej, så vad händer om man skulle bryta EULAn i Sverige?
Vad skulle konsikvenserna bli?
Kan apple stämma en för att man bryter deras eula?

Svar: Ja, Apple kan stämma dig. Har du brutit mot EULA avsiktligt och i syfte att sälja datorer med deras programvara installerat så kan det bli dryga skadestånd.

Citat:
Det följer ju med ett Apple klistermärke med Leopard :P skulle det bli lagligt om man klistrade fast den på chassit tex?

Det beror ju på hur man skall tolka "Apple-labeled" ... men jag tror inte man skall utmana ödet.

Du får snällt acceptera att det är Apples programvara, och det är de som bestämmer på vilka villkor de vill sälja den. Bara för att den finns, och för att det skulle gå rent tekniskt, så har du inga rättigheter.
Citera
2009-07-14, 21:38
Medlem
Jerka^s avatar
Stämmer det där verkligen? En EULA är väl knappast bindande i Sverige?

Jag skulle vilja se ett fall där brott mot en EULA resulterat i rättegång.
Citera
2009-07-14, 21:58
Medlem
HarryHotters avatar
Som jag skrev tidigare är är utgångspunkten att du INTE har rätt att bruka programvaran utan att ett avtal föreligger. Rätt att bruka den får du genom ett licensavtal - och för ett avtal fordras två parter, varav du är den ena.
Accepterar du inte vad som står i EULA så har du ingen rätt att bruka programvaran - ens med ett äpple påklistrat.

Vad som möjligen kan diskuteras är om du skall stämmas i Sverige eller USA. I princip måste ju ett avtal föreligga för att man skall kunna hänvisa till att det i avtalet står att frågan skall avgöras i Amerikansk domstol.
Har du inte accepterat avtalet så kan man ju inte hävda det - men då har du heller ingen rätt att bruka mjukvaran.
Om du ändå brukar mjukvaran - utan att ha accepterat EULA - så gör du dig skyldig till upphovsrättsbrott enligt svensk lag.
Citera
2009-07-14, 23:36
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare är är utgångspunkten att du INTE har rätt att bruka programvaran utan att ett avtal föreligger. Rätt att bruka den får du genom ett licensavtal - och för ett avtal fordras två parter, varav du är den ena.
Accepterar du inte vad som står i EULA så har du ingen rätt att bruka programvaran - ens med ett äpple påklistrat.

Vad som möjligen kan diskuteras är om du skall stämmas i Sverige eller USA. I princip måste ju ett avtal föreligga för att man skall kunna hänvisa till att det i avtalet står att frågan skall avgöras i Amerikansk domstol.
Har du inte accepterat avtalet så kan man ju inte hävda det - men då har du heller ingen rätt att bruka mjukvaran.
Om du ändå brukar mjukvaran - utan att ha accepterat EULA - så gör du dig skyldig till upphovsrättsbrott enligt svensk lag.

Okej, men privatpersoner som gör backup av musik&film de bryter ju också EULAn för många distrubitörer?

Okej låt oss säga att man inte kan sälja en PC med Apple leopard.
MEN, man skulle kunna göra en fuling som EFi-X gjorde isf, man lägger jobbet på kunden.
Man gör en dator där man påstår att man kan installera både windows,linux och EFI baserade OS.
Sedan säljer man bara den.
Då har man ju inte installerat något utan då har man enbart gjort en hårdvara som stödjer det.
Sen om det blir någon stämning så är det ju en privatperson i fråga!
Eller hur?!

Så man bygget ett modertkort som har stöd för Apple OSX, fast man går ut offciellt med att den har stöd för alla populära OS.
Trycker in den i ett dator-kitt och säljer då leopard separat!
Eulan bryts ju inte förän KUNDEN kör in skivan! eller hur?!
Då borde man ju kunna komma undan?
Citera
2009-07-14, 23:45
Medlem
HarryHotters avatar
Jo, då kan du säkert komma undan

Idén stupar antagligen på endera att du inte kommer att få rätt att sälja Apples OS. Det krävs ju ett åf-avtal för det ... eller för att det skall funka så måste du ha Apples firmware (BIOS) på moderkortet.

Men visst, att sälja en hårdvara är ju inget olagligt i sig. Så länge den inte innehåller någon stulen firmware eller annan proprietär teknik så går det bra.
Citera
2009-07-14, 23:48
Medlem
Jerka^s avatar
Upphovsrättsbrott? Jag tror du är ute och cyklar. Upphovsrätten reglerar ju bara exemplarframställning, inte vad man får göra med sitt eget exemplar.

Utgångspunkten är att du köper programvaran och därmed äger den. Om du vill installera den på en PC eller på en Mac eller köra över den med ångvält, så är du i din fulla rätt att göra detta. Vill du sälja den vidare är det också tillåtet. Däremot får du inte framställa kopior av programvaran och sälja eller ge bort dessa (såvida inte programlicensen tillåter det, vilket t ex GPL- och BSD-licenserna gör).

Mig veterligt har inte ett enda rättsfall avgjorts i Sverige som kan bekräfta giltigheten hos användaravtal till datorprogram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in