2009-07-14, 23:55
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Jo, då kan du säkert komma undan

Idén stupar antagligen på endera att du inte kommer att få rätt att sälja Apples OS.
Det fixar man genom att man ser till att man skapar ett dotterbolag som blir en apple åf.
Sedan informerar man kunden om att man får rabbatt om man köper OSet därifrån.
Alternativt att åker iväg till canada/något billigt land och köper loss ett par Apple Leopard och säljer det med. För då får jag ju sälja dem.
Inget ÅF avtal behövs. Elgiganten gjorde så i en lång period gällande Sony produkter.
Leopard har ju alla språk för installerade redan så där behöver man inte oroa sig heller.

Eller tänker jag fel nu?

Citat:
... eller för att det skall funka så måste du ha Apples firmware (BIOS) på moderkortet.

Men visst, att sälja en hårdvara är ju inget olagligt i sig. Så länge den inte innehåller någon stulen firmware eller annan proprietär teknik så går det bra.

Firmwaren är gratis och vem som helst får dra ner den (EFI):
http://support.apple.com/downloads/Mac_Pro_EFI_Firmware_Update_1_3
Annars kan man enkelt göra en EFI idag.

Där är inget problem.
Citera
2009-07-15, 00:07
Medlem
HarryHotters avatar
Nej, jag cyklar inte

Man köper inte ett program. Man köper en rätt att bruka det, en s.k licens.

Program är ingen fysisk vara utan intar en särställning bland produkter (varor, tjänster, programvara och processmaterial).

Lagen om upphovsrätt:
Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Ett Mac OS är avsett att användas på en Mac, så att använda det på en PC vore att använda det på för ett annat ändamål.

Den rätt till exemplarframställning du talar om gäller uteslutande för privat bruk. Att sälja datorer, med eller utan programvara, är näringsverksamhet.
Citera
2009-07-15, 00:15
Medlem
HarryHotters avatar
Finns det inga licensvillkor för firmware/EFI då?
Står det någonstans att den får brukas fritt?

Bara för att man kan ladda ner något så innebär det inte att man har rätt att bruka det ... på samma sätt som att bara för att man kan stoppa en chokladkaka i fickan på Konsum så innebär det inte att man har rätt att göra det.

Det är trist att vi fått en generation som bejakar digital kommunism ... det betyder nämligen att programutveckling kommer att bli ett arbete som inte kan avlönas.
Citera
2009-07-15, 00:24
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Nej, jag cyklar inte

Man köper inte ett program. Man köper en rätt att bruka det, en s.k licens.

Program är ingen fysisk vara utan intar en särställning bland produkter (varor, tjänster, programvara och processmaterial).

Lagen om upphovsrätt:
Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Ett Mac OS är avsett att användas på en Mac, så att använda det på en PC vore att använda det på för ett annat ändamål.

Den rätt till exemplarframställning du talar om gäller uteslutande för privat bruk. Att sälja datorer, med eller utan programvara, är näringsverksamhet.
Man behöver inte framställa någon programvara eller modifiera den/ändra den.
Kunden använder ju den i orginalskick.
För som jag förstod rätt så får jag inte modifiera progammet enligt ovan för mitt syfte. Det behöver jag inte.

Sedan gäller det samma sak när det gäller nästan all elektronisk hårdvara som mjukvara.
Kameror har ju en mjukvara. Firmware så kallat.
Elgiganten hade inte ÅF avtal med Sony när de sålde dessa 2006.
Dessa köptes i något icke EU land om jag kommer ihåg rätt.

Citat:
Bara för att man kan ladda ner något så innebär det inte att man har rätt att bruka det ... på samma sätt som att bara för att man kan stoppa en chokladkaka i fickan på Konsum så innebär det inte att man har rätt att göra det.
Jo det kan man helt lagligt så länge som man inte tar med den utanför butikens mark.
Äger butiken parkeringen utanför också får du ta med den ändå ut dit om jag kommer ihåg rätt.

Har du betalt för varan så får du ju ta hem den tom

EFI är inget problem hur som helst.
Får man inte använda Apples EFI så kan man antingen göra samma sak med denna som själva Operativsystemet eller så gör man en egen.. men det ligger inte hos mina prioriteringar just nu...
Senast redigerad av micool87 2009-07-15 kl. 00:27.
Citera
2009-07-15, 00:58
Medlem
HarryHotters avatar
Envishet är bra, det kommer man långt med

När du installerar ett program i en dator så kopieras det från CD/DVD till hårddisk. När du startar ett program så kopieras det från hårddisk till RAM-minne. Det är sådan kopiering du har rätt att utföra för att kunna använda programmet. En förutsättning är dock att du förvärvat en rätt att använda programmet (licens).

Eftersom Apple endast säljer sin programvara i syfte att den skall användas på en Mac, och detta också är ett villkor i licensen, så är det tydligt att det är för det ändamålet den köpts.

I en kamera ligger programmet i FLASH-minne och exekverar direkt utan att kopieras till annat media. Därför är det lättare att göra gråimport av embedded-produkter än PC/Mac mjukvara.

På 80-talet var det jättevanligt med gråimport av programvara eftersom den var mycket billigare i USA. T.ex var det så Dustin startade sin verksamhet och det gick som bekant bra för dem. Mjukvaruföretagen tyckte dock inte om detta och försökte på olika sätt stoppa det. Bl.a ser man ofta på programvaror packade för den amerikanska marknaden att det står "not for export". I princip betyder det att en licens som är köpt på andra sidan Atlanten inte är giltig i EU.
Idag ser man aldrig någon sälja importerad programvara i större skala, så jag antar att rättsläget är ganska klart där. Jag tror inte att någon enskild kommer att jagas för att han kör med en amerikansk utgåva, men om någon sätter igång att i kommersiell skala importera och sälja programvara kan man vänta sig en reaktion från "upphovsmannen".

Så om du vill ha ryggen fri är det säkrast att överlåta de tvivelaktiga handlingarna till slutkunden.
Citera
2009-07-15, 02:00
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Envishet är bra, det kommer man långt med

Allt vi män gör har med reproduktion att göra med vet du väl?!
Egentligen ser min aphjärna så här på saken:

Gör dator som bryter & bli stämd av apple = kändis = föröka sig i stor skala
Gör dator som bryter & klara sig från dommen= kändis = föröka sig i en gigantisk skala

Citat:

När du installerar ett program i en dator så kopieras det från CD/DVD till hårddisk. När du startar ett program så kopieras det från hårddisk till RAM-minne. Det är sådan kopiering du har rätt att utföra för att kunna använda programmet. En förutsättning är dock att du förvärvat en rätt att använda programmet (licens).

Eftersom Apple endast säljer sin programvara i syfte att den skall användas på en Mac, och detta också är ett villkor i licensen, så är det tydligt att det är för det ändamålet den köpts.

Bajs..okej då gör man väl helt enkelt så att man gör en egen EFI.. och/eller förenklar processen för att kunden ska föra in EFI via en sekundär EFI som har stöd för nertankning och implantering av en sekundär EFI kontainer alternativt en överskrivning av något slag.

Citat:
I en kamera ligger programmet i FLASH-minne och exekverar direkt utan att kopieras till annat media. Därför är det lättare att göra gråimport av embedded-produkter än PC/Mac mjukvara.
Okey.. så det är lungt så länge som tex inte butiken/elgianten inte uppdaterar kameran i butiken tex. Skulle kunden åka hem och göra detta så är det ju kundens "fel" enligt EULAN

Citat:
På 80-talet var det jättevanligt med gråimport av programvara eftersom den var mycket billigare i USA. T.ex var det så Dustin startade sin verksamhet och det gick som bekant bra för dem. Mjukvaruföretagen tyckte dock inte om detta och försökte på olika sätt stoppa det. Bl.a ser man ofta på programvaror packade för den amerikanska marknaden att det står "not for export". I princip betyder det att en licens som är köpt på andra sidan Atlanten inte är giltig i EU.
Idag ser man aldrig någon sälja importerad programvara i större skala, så jag antar att rättsläget är ganska klart där. Jag tror inte att någon enskild kommer att jagas för att han kör med en amerikansk utgåva, men om någon sätter igång att i kommersiell skala importera och sälja programvara kan man vänta sig en reaktion från "upphovsmannen".
Ja exakt. Det är det jag säger, givetvis fick också Chefen på Dustin under den tiden också jävligt mycket deg. Vilket resulterade att han kunde reproducera dig i en större skala än tidigare

Citat:
Så om du vill ha ryggen fri är det säkrast att överlåta de tvivelaktiga handlingarna till slutkunden.

Yes my friend!
Let's make this evil deed and let the cosumer fall for it!
We will be rich rich rich!!! mohaha..

Skämt åtsido..
•Jag ska nu bör jag då alltså börja kika efter moderkorts tillverkare och folk som kan kretskorts komponenter för att göra en pilotmodel
•Sedan lär man ju hitta en galen investerare, gärna med något skumt förflutet som drar till extra mycket media.
•Sedan startar mass produktionen och datorn kan då köpas på www.komplett.se
• Jag blir fett rik och har förökat mig så pass mycket i världen så att om 100.000 år när de förösker hitta den första moderna människan genom att kolla efter den gemensamma nämnaren så hittar de mig!!

Making the world a better place!

Sedan måste vi ju använda lite citat för att få lite nostalgi i detta moderna fifflande.

~Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black.~
Undrar inte om Mr. Ford hade fått hjärt attack om han hade vandrat jorden idag. Det finns ju tom Lila bilar :P

Det var faktiskt så man vart glad av denna tråd. Lets get hammerd!

Citat:
Upphovsrättsbrott? Jag tror du är ute och cyklar. Upphovsrätten reglerar ju bara exemplarframställning, inte vad man får göra med sitt eget exemplar.

Utgångspunkten är att du köper programvaran och därmed äger den. Om du vill installera den på en PC eller på en Mac eller köra över den med ångvält, så är du i din fulla rätt att göra detta. Vill du sälja den vidare är det också tillåtet. Däremot får du inte framställa kopior av programvaran och sälja eller ge bort dessa (såvida inte programlicensen tillåter det, vilket t ex GPL- och BSD-licenserna gör).

Mig veterligt har inte ett enda rättsfall avgjorts i Sverige som kan bekräfta giltigheten hos användaravtal till datorprogram.

Såg inte denna förän nu! Sorry och TACK!
Då kan jag ju sälja datorn med OSX!
Jag äger ju datorn.

Dessutom tänkte jag på dagens Apple MAC

Det finns både tredje part HDD och ram minne till dem.
Skulle det innebära att kunden bryter EULA enligt dess mening om man nu installerar denna på kundens nya HDD då?

They might kick and scream..but they will go down!
Senast redigerad av micool87 2009-07-15 kl. 02:55.
Citera
2009-07-15, 12:18
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Det är det här jag inte är övertygad om. Att "användas på en Mac" är ju knappast ett ändamål. Om så vore fallet skulle många program vara olagliga att köra i Wine till exempel.

Inlåsning är generellt inget som stöds i lag. Vi har sedan tidigare bl a fått bekräftat att det är fullt lagligt att sälja piratbläck till skrivare eller dammsugarpåsar som passar till kända märken.

Citat:
Min tolkning av lagen är att det möjligtvis vore olagligt att installera OSX på en persondator och sälja den (i och med att man då säljer en "kopia"), men att förbereda den för installation och sedan sälja den tillsammans med ett lagligt inköpt exemplar av OSX vore helt i sin ordning. Om kunden sedan vill installera operativsystemet bryter han mot användaravtalet, men frågan är om han bryter mot lagen.
Citera
2009-07-15, 18:11
Medlem
loogamans avatar
Redan rubriken på denna tråd indikerade en massa babbel utan verklighetsanknytning.

/L
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in