Nu under sommaren kommer jag få arbeta ytterst lite. Till hösten kommer det bli mer i vanlig ordning. Nu har jag anmält mig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen, idag då alltså. Vad jag förstått följer nu 5 karrensdagar innan jag räknas som arbetslös och får pengar.
Så här är det, jag jobbar alla möjliga tider... dagtid och helger. Nu vet jag att jag kommer vara arbetslös till tidigast på Tisdag då jag kommer få kanske arbeta en dag, sen är jag arbetslös på Onsdag och åter igen i arbete på torsdag. Typ så där kommer det hålla på misstänker jag, max 20 timmar per vecka kommer jag lyckas skrapa ihop om jag har tur. Så då vill jag stämpla upp resten så jag iaf kommer kunna överleva.
Det där med karrensdagar, på torsdag nästa vecka har det gått 5 dagar. Sen börjar min ersättning räknas ut. Men som jag sa ovan, vad händer om jag jobbar någon strödag? skjuts det fram en dag?
Hur funkar det med arbetsgivarintyg, en bekant sa att när han blev arbetslös gick han till Ams och efter det fick han alla papper hem till sig, där också ett arbetsgivarintyg som han gav till sin arbetsgivare som min bekanta sedan skickade till A-kassan.
Ja ni kanske kan berätta lite? första gången jag blir arbetslös