2009-07-10, 17:35
Medlem
Jag brukar lägga mina läkemedel i kylskåpet även om det inte är kylvaror. Är det dåligt på något sätt? Känns inte som om det borde vara ett problem. Det gäller t ex olika benso.

Undantaget är om det står att det ska förvaras i rumstemperatur, men i många fall står det inget om temperatur alls (tror jag) och då brukar det bli kylen.
Citera
2009-07-10, 17:41
Medlem
Ska inte vara någon fara förutom fukten som ett kylskåp avger sig som kan få medicinen att "åldras".
Citera
2009-07-10, 17:42
Medlem
Dikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnX
Jag brukar lägga mina läkemedel i kylskåpet även om det inte är kylvaror. Är det dåligt på något sätt? Känns inte som om det borde vara ett problem. Det gäller t ex olika benso.

Undantaget är om det står att det ska förvaras i rumstemperatur, men i många fall står det inget om temperatur alls (tror jag) och då brukar det bli kylen.

Varför kylskåpet?
Citera
2009-07-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ska inte vara någon fara förutom fukten som ett kylskåp avger sig som kan få medicinen att "åldras".

Allt ligger i förpackningar dock, burk eller kartor. Tränger fukten igenom? Det kanske den gör, det står ju faktiskt att man ska förvara det torrt.
Citera
2009-07-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dike
Varför kylskåpet?

Så att jag inte glömmer att blanda det i maten.

Nej, jag vet inte riktigt varför faktiskt. Det råkar bara finnas en behändig liten låda i kylen som är som gjord för att lägga läkemedel i.
Citera
2009-07-10, 17:46
Medlem
Citat:
Allt ligger i förpackningar dock, burk eller kartor. Tränger fukten igenom? Det kanske den gör, det står ju faktiskt att man ska förvara det torrt.

Ja precis, eftersom det används kylaggregat till kylskåp se innebär det fukt i luften.

Medicinen ska alltid förvaras torrt för att undvika den blir gammal, då medicin blir gammal/fuktig så kan medicinen bli ömtålig alltså den smular sönder vid hantering.
Citera
2009-07-10, 17:54
Medlem
OK, jag har precis möblerat om. Nu ligger de i mitt ena köksskåp istället, i en liten kartonglåda som jag inte hade hunnit slänga.
Senast redigerad av JohnX 2009-07-10 kl. 17:56.
Citera
2009-07-10, 18:18
Medlem
Om det inte står på förpackningen att medicinen ska förvaras i kylskåp,så ska den förvaras i rumstemperatur. Det gäller även medicin på flaska.
I kylen kan det även bli lite fuktigt och tabletter brukar ska förvaras tort,dessutom skulle jag aldrig sätta mina benso i kylen,där vem som helst som kommer in kan ta dom.
Citera
2009-07-10, 18:37
Medlem
Det finns ingen här som rotar i mitt kylskåp, men fuktargumentet var tillräckligt för mig.
Citera
2009-07-10, 21:08
Medlem
Citat:
Det finns ingen här som rotar i mitt kylskåp, men fuktargumentet var tillräckligt för mig.

Här kan det komma lite olika folk som använder kylen ibland,tex folk som ställer in sina öl och grejjer.Inte för att jag misstänker att folk rotar efter piller och snor grejjer,men man vet aldrig om det är mycket folk och någon skulle råka få syn på att det låg bemso helt öppet. Dessutom står kylen alldeles för långt från sängen,så det skulle bli problem när jag ska ha min medicin på morgonen och inte orkar gå upp och hämta.
Men jag skulle aldrig ha kommit på den märkliga iden att förvara tabletter i kylen i vilket fall som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in