• 1
  • 2
2009-07-10, 08:29
Medlem
Noterade detta när jag var och slöbrowsade FASS.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Zaleplon saknar den där "kan vara vanebildande"-triangelsaken, vilket jag tycket är väldigt skumt. Inte för att jag klagar, men det ger ju faktiskt ett skönt rus jämfört med typ propavan.

Skulle t.o.m. säga att det är bättre än Imovane för mig personligen. (imovane har också symbolen)
Citera
2009-07-10, 09:02
Medlem
Rullkardins avatar
Allt är beroendeframkallande, men pågrund av dåliga erfarenheter på stillnoct så väljer jag Sonata...
...?
Citera
2009-07-10, 09:45
Medlem
Bockstensmannens avatar
Haha "jämfört med propavan"! Allt är ett bra rus jämfört med propavan Personligen tycker jag Sonata är som en tråkig variant av Stilnoct
Citera
2009-07-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Haha "jämfört med propavan"! Allt är ett bra rus jämfört med propavan Personligen tycker jag Sonata är som en tråkig variant av Stilnoct

Jo, och det har du helt rätt i. (love you forever, ambien!) Tycker du dock att Sonata inte är vanebildande alls?
Citera
2009-07-10, 10:27
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Jo, och det har du helt rätt i. (love you forever, ambien!) Tycker du dock att Sonata inte är vanebildande alls?
Nej, tycker knappt det påverkar huvudet. Jag menar förr i tiden fick jag hallisar och eufori av stillisar men det har jag aldrig upplevt av sonata
Citera
2009-07-10, 13:43
Medlem
ManMannens avatar
Det påstod min läkare också. Dom kanske inte är lika vanebildande som Imovane eller Stilnoct, men jag tror det är bull.
Citera
2009-07-10, 16:19
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullkardin
Allt är beroendeframkallande, men pågrund av dåliga erfarenheter på stillnoct så väljer jag Sonata...
...?

Allt är knappast beroendeframkallande, skulle vilja se nån bli torsk på t ex antihistaminer, no way.
Citera
2009-07-10, 16:24
Medlem
TurboBoosts avatar
Står ju följande i FASS:
Citat:
• Om du tar mediciner som tillhör gruppen insomingsmedel, inklusive Sonata, finns det en risk att du kan bli beroende av dem.

Haka inte upp er på symboler..
Citera
2009-07-10, 16:55
Medlem
chutles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Allt är knappast beroendeframkallande, skulle vilja se nån bli torsk på t ex antihistaminer, no way.

T.ex om du har lätt ångest och de hjälper så kan du bli beroende av dom. Man kan bli psykiskt beroende av nästan allt.
Citera
2009-07-10, 17:33
Medlem
Altså desymolen du tolkar som beroendeframkallande är borttagen sedan något år tillbaka,den varanade enbart för att reaktionsförmågan kunde försämras och att man skulle tänka på det vid bilkörning och liknande. Den togs bort för att den var så missvisande då folk reagerar så olika på ett läkemedel.
Varningstriangeln betydde inte att det var ett beroendeframkallande läkemedel,den fanns tex på receptfria åksjuketabletter,för att man kan bli lite trött av dom. dom symbolerna för beroendeframkallande medel och narkotikaklassade medel kan du hitta i läkarfass
Citera
2010-01-15, 21:07
Medlem
visslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majolika
Altså desymolen du tolkar som beroendeframkallande är borttagen sedan något år tillbaka,den varanade enbart för att reaktionsförmågan kunde försämras och att man skulle tänka på det vid bilkörning och liknande. Den togs bort för att den var så missvisande då folk reagerar så olika på ett läkemedel.
Varningstriangeln betydde inte att det var ett beroendeframkallande läkemedel,den fanns tex på receptfria åksjuketabletter,för att man kan bli lite trött av dom. dom symbolerna för beroendeframkallande medel och narkotikaklassade medel kan du hitta i läkarfass

Nja jag tror symbolen som åsyftas är den som mycket riktigt finns på både Stilnoct och Imovane och alla Bensodiazepiner tex. En svart/vit symbol formad som ruter (i kortspel alltså) fast svart och vit, sen står också bredvid symbolen "risk för tillvänjning förekommer". Men det står alltså inte på Sonata men om man läser på FASS fliken (alltså inte bipackssedeln) så står det faktiskt att man skall vara försiktig eftersom det är ett bensdiazepin besläktat ämne och att man kan bli beroende osv.

Men Sonata är den mildaste varianten sömnmedel i den kategorin N05CF.
Citera
2010-01-15, 21:49
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutle
T.ex om du har lätt ångest och de hjälper så kan du bli beroende av dom. Man kan bli psykiskt beroende av nästan allt.
Ja. Men då kan vi väl nämna onani också, föreligger större chans att bli torsk på det. Nejmen, - tror faktiskt det är fysiskt beroende som ts är ute efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in