2009-07-10, 03:24
Bannlyst
Varje gång någon tagit upp frågan om kvinnor som blir utsatta för våld så replikerar någon snabbt att män minsann är mer drabbade av andra män...

Min fråga...hur kan det då komma sig att flertalet av de som diskuterar i trådarna här ser kvinnan som den största fienden? Är de här våldsmännen också radikalfeminister? Eller vågar ni inte stå upp emot dem och så riktar ni ert hat mot kvinnor istället? Är inte risken bra mycket större att någon slags maffia tar över Sverige...t.ex. enprocentarna eller utländsk maffia? Skulle ni vara lika kaxiga om det var t.ex. på HA:s forum ni befann er? Bara en fundering jag fick, men ni får gärna svara...
Citera
2009-07-10, 03:40
Medlem
Sheiks avatar
Det folk retar sig på antar jag är att femenister säger sig stå för jämnställdhet, men fokuserar bara på kvinnornas bekymmer.

Man läser dagligen om mäns våld mot kvinnor, men inte mäns våld i allmänhet, vilket ger det hela en snevriden bild att män bara skulle slå kvinnor.

Tänk ungefär såhär... Det är som att en djurrättsrörelse endast skulle bry sig om att gulliga djur har det bra, istället för att fokusera på alla djur som behöver hjälp.
Senast redigerad av Sheik 2009-07-10 kl. 03:44.
Citera
2009-07-10, 07:07
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Varje gång någon tagit upp frågan om kvinnor som blir utsatta för våld så replikerar någon snabbt att män minsann är mer drabbade av andra män...

Min fråga...hur kan det då komma sig att flertalet av de som diskuterar i trådarna här ser kvinnan som den största fienden?

Kvinnan är inte vad de flesta vänder sig emot, vi kritiserar i första hand feminism.

Som vanligt, för 300:de gången tror du att det är samma sak.

Feminism är en galen ideologi, kvinnan är ett kön, en människa.
Citera
2009-07-10, 08:07
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Min fråga...hur kan det då komma sig att flertalet av de som diskuterar i trådarna här ser kvinnan som den största fienden? Är de här våldsmännen också radikalfeminister? Eller vågar ni inte stå upp emot dem och så riktar ni ert hat mot kvinnor istället? Är inte risken bra mycket större att någon slags maffia tar över Sverige...t.ex. enprocentarna eller utländsk maffia? Skulle ni vara lika kaxiga om det var t.ex. på HA:s forum ni befann er? Bara en fundering jag fick, men ni får gärna svara...

Nej...

De vänds emot radikalfemnismen inte oss kvinnor.

Sedan så har det skett samma fenomen på Flashback med det omvända med.
När det har tagit upp om mansmisshandel, och annan våldet som männen utsätts för, så har det funnits män och kvinnor som har förstört, och försöker trasa sönder dessa trådar genom att styra över diskussionen och börja tala om "mäns våld om kvinnor" och hävda att det är "värre".

Att det har blivit sådan reaktion som det blir är faktiskt inte så konstigt.
Media, den öppna samhälsdebatten, politikens korridorer ja överallt så ligger männes våld mot kvinnor på top tio platsen över att stävja. Kvinnor är alltid prioriterade på ett eller annat sätt.

Det tas aldrig i den öppna diskussionen om att männen blir mer utsatt för våld om kvinnan generellt sett, eller att självmorden bland männen är 3-gånger högre än hos kvinnor. Männens problem tystast ner än kvinnors problem.
Det som syns här på Flashback är en extrem radikal motreaktion mot de problemen som sällans tas på allvar i media, poltiken och i övriga officiella rummet.

Allvarligt jag tycker det är tråkigt att mansproblem som de har inte tas på allvar på samma sätt som kvinnoproblem i media, politiken (beslutfattarna) och i övriga officiella debatterna. Kvinnoproblem är viktiga, men inte så viktiga att det måste tas på bekostnad av mansproblemen i det officiella rummet.
Citera
2009-07-10, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Det folk retar sig på antar jag är att femenister säger sig stå för jämnställdhet, men fokuserar bara på kvinnornas bekymmer.

Man läser dagligen om mäns våld mot kvinnor, men inte mäns våld i allmänhet, vilket ger det hela en snevriden bild att män bara skulle slå kvinnor.

Tänk ungefär såhär... Det är som att en djurrättsrörelse endast skulle bry sig om att gulliga djur har det bra, istället för att fokusera på alla djur som behöver hjälp.

Ja om det var så. Om det var så att alla feminister bara brydde sig om kvinnor, ja då har du helt rätt, men nu har jag försökt i andra trådar få en definition på vad man menar med feminism eftersom jag så fort jag yttrade en egen åsikt direkt kastades in i fållan "radikalfeminist".
Och varför undrar jag - har inte någon man tagit upp den här tråden? Alltså mäns våld mot män och gjort något seriöst av den? Istället för att bara använda det som ammunition varje gång en kvinna tar upp saker som kvinnor världen över faktiskt är utsatta för?

Jag får om och om igen till mig att JAG generaliserar, drar förhastade slutsatser om andra men det är ingen här som bekymrar sig så väldeliga om hur jag gång på gång får klä skott för "feminismen" när jag uttrycker helt egna åsikter - självklart blir det inte särskilt intressant då för mig att själv vara så där "ödmjuk" och nyanserad.

Hade någon frågar mig om jag bara anser att kvinnor är viktiga så hade jag haft en chans att svara på det, men man bara utgår ifrån att tycker jag A så tycker jag också B - jag tycker det är oärligt och respektlöst.
Citera
2009-07-10, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d1rtj4m
Kvinnan är inte vad de flesta vänder sig emot, vi kritiserar i första hand feminism.

Som vanligt, för 300:de gången tror du att det är samma sak.

Feminism är en galen ideologi, kvinnan är ett kön, en människa.

I första hand ja...säger ni! Men det är inte vad som uttrycks och det är inte heller så att när ett antal människor här uttrycker rent förakt för kvinnan, för allt vad hon är och reducerar henne till ett rent sexobjekt...att det väcker någon reaktion hos er "antifeminister" så det är mycket svårt för mig att se att ni gör någon åtskillnad även om det är vad ni om och om igen påstår.

Vill du att jag ska bry mig om både kvinnor och män och reagera lika hårt när en man blir illa behandlad, då förväntar jag mig det motsatta från dig! Då borde du som man klippa till varenda en som uttrycker sig negativt om kvinnor.men inte - de får stå oemotsagda och då kan jag ju inte uppfatta det som annat än att flertalet här egentligen delar deras uppfattning men använder "radikalfeminsim" som en anledning att racka ner på kvinnor.

Försvara du mig som kvinna så ska jag försvara dig som man - lika för lika!
Citera
2009-07-10, 09:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Min fråga...hur kan det då komma sig att flertalet av de som diskuterar i trådarna här ser kvinnan som den största fienden?
Det är svårt att tro att du har lyckats diskutera så mycket här den senaste veckan, och ändå inte har kommit längre i din förståelse. De antaganden som ligger i din fråga är helt felaktiga. Du fortsätter med att identifiera den tokfeminism många av oss kritiserar med 'kvinnor'. Du envisas med att betrakta den brokiga skara som skriver här som en enhetlig grupp. Jag ser inte minsta tendens till att du lärt dig av alla svar att du har vanföreställningar.
Citera
2009-07-10, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nej...

De vänds emot radikalfemnismen inte oss kvinnor.

Sedan så har det skett samma fenomen på Flashback med det omvända med.
När det har tagit upp om mansmisshandel, och annan våldet som männen utsätts för, så har det funnits män och kvinnor som har förstört, och försöker trasa sönder dessa trådar genom att styra över diskussionen och börja tala om "mäns våld om kvinnor" och hävda att det är "värre".

Att det har blivit sådan reaktion som det blir är faktiskt inte så konstigt.
Media, den öppna samhälsdebatten, politikens korridorer ja överallt så ligger männes våld mot kvinnor på top tio platsen över att stävja. Kvinnor är alltid prioriterade på ett eller annat sätt.

Det tas aldrig i den öppna diskussionen om att männen blir mer utsatt för våld om kvinnan generellt sett, eller att självmorden bland männen är 3-gånger högre än hos kvinnor. Männens problem tystast ner än kvinnors problem.
Det som syns här på Flashback är en extrem radikal motreaktion mot de problemen som sällans tas på allvar i media, poltiken och i övriga officiella rummet.

Allvarligt jag tycker det är tråkigt att mansproblem som de har inte tas på allvar på samma sätt som kvinnoproblem i media, politiken (beslutfattarna) och i övriga officiella debatterna. Kvinnoproblem är viktiga, men inte så viktiga att det måste tas på bekostnad av mansproblemen i det officiella rummet.

Men Empress. För de, männen här fram detta som seriösa frågor tycker du? Inte kan man väl framgångsrikt informera om hur män har det om man bara använder det som ett vapen mot varje argument kvinnor har?

Och du vet väl lika bra som jag hur många inlägg här på forumet som faktiskt handlar om att förnedra kvinnor. Jag har sett dig framgångsrikt gå emot sådana män, inte minst i den där "sextråden"? Jag tror du vet vad jag menar - jag hoppas det!

Och jag delar inte din uppfattning om att män är så förfördelade i det offentliga rummet. Det är fortfarande män som har makten i just det offentliga rummet, det är män som stiftar lagar, dömer etc.
Citera
2009-07-10, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är svårt att tro att du har lyckats diskutera så mycket här den senaste veckan, och ändå inte har kommit längre i din förståelse. De antaganden som ligger i din fråga är helt felaktiga. Du fortsätter med att identifiera den tokfeminism många av oss kritiserar med 'kvinnor'. Du envisas med att betrakta den brokiga skara som skriver här som en enhetlig grupp. Jag ser inte minsta tendens till att du lärt dig av alla svar att du har vanföreställningar.

Hade du inte åtminstone kunnat försöka läsa vad jag skriver i inlägget ovan? Det är möjligt att några av er är så hemmablinda att ni bara läser det ni själva skriver, men det är inte så att det bara handlar om åsikter här gentemot feminister. Det finns minst lika många inlägg och trådar som är kvinnoförnedrande och som jag sagt innan. Jag kan inte tro på att det är feminsimen ni ifrågasätter, när ni i princip låter varje inlägg mot kvinnan stå oemotsagt!

ETT inlägg har jag sett som lades igår där en man uttrycker (Gentemot en invandrare) att vi svenskor är som svenska män vill att vi ska vara, som verkligen står emot en annan man och då är det symptomatiskt nog en invandrare man säger emot. Sedan har det förekommit inlägg bland annat av hokori och BGB som tyder på att det inte bara är förståelse för sin egen situation män här på forumet vill ha, utan att man också har förmåga att bjuda på förståelse - alltså är för jämlikhet och mäns och kvinnors lika värde. Dessa män blir inte heller försvarade av er andra, tvärtom låter ni kvinnohatarna hacka på dem också! Så hur står ni själva upp för era egna som inte delar era rabiata uppfattningar? Var är broderskapet då?

Vad signalerar en tråd med rubriken "Varför tror kvinnor att de är lika mycket värda som män" tror du? Hur ska jag uppfatta en sådan rubrik? Finns det något annat sätt att uppfatta den än att utgångspunkten är att kvinnor är mindre värda? Hur skulle jag med beaktande av alal dessa kvinnohatarinlägg kunna "lära mig" att det bara handlar om en reaktion mot "tokfeminism". Jag skulle vilja ha ett svar på det från dig, på detta inlägg som helhet, inte bara en enstaka mening som bryts ut för att bekräfta dina egna fördomar om min oförmåga att förstå!
Senast redigerad av severiano 2009-07-10 kl. 09:29.
Citera
2009-07-10, 11:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Hade du inte åtminstone kunnat försöka läsa vad jag skriver i inlägget ovan? Det är möjligt att några av er är så hemmablinda att ni bara läser det ni själva skriver, men det är inte så att det bara handlar om åsikter här gentemot feminister. Det finns minst lika många inlägg och trådar som är kvinnoförnedrande och som jag sagt innan. Jag kan inte tro på att det är feminsimen ni ifrågasätter, när ni i princip låter varje inlägg mot kvinnan stå oemotsagt!

ETT inlägg har jag sett som lades igår där en man uttrycker (Gentemot en invandrare) att vi svenskor är som svenska män vill att vi ska vara, som verkligen står emot en annan man och då är det symptomatiskt nog en invandrare man säger emot. Sedan har det förekommit inlägg bland annat av hokori och BGB som tyder på att det inte bara är förståelse för sin egen situation män här på forumet vill ha, utan att man också har förmåga att bjuda på förståelse - alltså är för jämlikhet och mäns och kvinnors lika värde. Dessa män blir inte heller försvarade av er andra, tvärtom låter ni kvinnohatarna hacka på dem också! Så hur står ni själva upp för era egna som inte delar era rabiata uppfattningar? Var är broderskapet då?

Vad signalerar en tråd med rubriken "Varför tror kvinnor att de är lika mycket värda som män" tror du? Hur ska jag uppfatta en sådan rubrik? Finns det något annat sätt att uppfatta den än att utgångspunkten är att kvinnor är mindre värda? Hur skulle jag med beaktande av alal dessa kvinnohatarinlägg kunna "lära mig" att det bara handlar om en reaktion mot "tokfeminism". Jag skulle vilja ha ett svar på det från dig, på detta inlägg som helhet, inte bara en enstaka mening som bryts ut för att bekräfta dina egna fördomar om min oförmåga att förstå!

Så, om jag inte ska utgå från enstaka meningar utan från helheten, så behövs en tolkning av helheten. Jag tolkar helheten sålunda: det finns någon 'ni' som jag tillhör, och som är på ett visst sätt. Nämligen: kvinnoförnedrande.

Denna helhet faller just på grund av vad jag skrev i förra inlägget: det är en generalisering som inte har med mig att göra. På samma sätt finns det mängder av människor här på Flashback som skriver de mest omogna saker. Jag ignorerar dem. Kvinnohatarnas oneliners är inte värda min tid och min respekt. På samma sätt deltar jag i I&I men ignorerar dumbommarna som ropar sitt eviga blatteri, och på samma sätt ignorerar jag de i filosofi-forumet som använder det till lite flummiga tankar på livet när de har inmyndigat substanser på småtimmarna.
Citera
2009-07-10, 12:13
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Men Empress. För de, männen här fram detta som seriösa frågor tycker du? Inte kan man väl framgångsrikt informera om hur män har det om man bara använder det som ett vapen mot varje argument kvinnor har?

Läs mitt inlägg en gång till sätt dig ned och fundera en smula på vad det är jag verkligen skriver.

Citat:
Och du vet väl lika bra som jag hur många inlägg här på forumet som faktiskt handlar om att förnedra kvinnor. Jag har sett dig framgångsrikt gå emot sådana män, inte minst i den där "sextråden"? Jag tror du vet vad jag menar - jag hoppas det!

Sitt inte här och fiska efter medhåll.

Jag gav en min uppfattning om saken på Feminism och Jämställdhet med vidhängande "orsak verkan"

Nej jag håller inte med om att många av inläggen går ut på att förnedra kvinnor.
Däremot har jag sett många av inläggen varit förbannade på feminismen och den stigamtisering som sker av kvinnoproblemen som sker mänsproblems bekostnad.

Sedan den där "sextråden" är du verkligen 100% säker på att det är en man som har skrivit den? Dra du verkligen inte förhastade slutsatser om könet på den som startade tråden.
Du sa något detta till mig i sextråden "Ber om ursäkt för att jag drog för tidiga slutsatser om dig från början och utgick ifrån att du bara var en jasägare. Förlåt. Vet bättre nu."
Vilket jag ärligt tycker att du gör om det mesta här inne. Dra förhastade slutsatser om det mesta.

Sant är dock att jag har gått emot män många gånger på Feminism och jämställdhet. Så till den mildegrad att jag har blivit falskanklagad för att vara feminist.
Jag har även gåt emot femnister så till den milde grad att jag har blivit anklagad för att vara "könsförädare".

Jag har diskuterat på Feminism och Jämställdhet sedan jag blev reggad medlem i Januari 2007..
Jag kan rent ärligt säga att både män,kvinnor feminister, antifemnister och övriga icke femnister beter sig illa och använder tillmälen och försöker trasa sönder varandras trådar på ett eller annat sätt. Kortsagt man kan inte lägga skulden enbart på ena sidan så som du försöker göra.

Så en sak som du har rätt i om mig är att jag är inte en ja-sägare".
Det snällaste man kan säga om mig är att man inte kan "köpa" mig, jag är för råkritisk till detta.

Kvinnohatarna när de dyker upp dem struntar man i bara, de är inte så många.. Bara för att de hörs mest så betyder det inte att de är mer i antal.
Citat:
Och jag delar inte din uppfattning om att män är så förfördelade i det offentliga rummet. Det är fortfarande män som har makten i just det offentliga rummet, det är män som stiftar lagar, dömer etc.

Du missförstd vad jag skrev. Jag skrev om mäns problem blir undan skuffade till förmån av kvinnors problem.
Stick ut näsan i verkligheten eller så bör du nog inse att du ligger minst 25 år efter när du hävdar att "männen har makten" i det offentliga rummet.

Den senaste upplagan av socialdemokratisk koagulationen med vänstern och Miljöpartiet, som satt i 3 mandat perioder hade lika många kvinnor och män. De hade "varannan damernas". Alltså 50% av de sittande var kvinnor. Som var med och stiftade lagar och var med i det offentliga rummet och delade makten med männen.

Alliansen som sitter nu har c:a 47% procent kvinnor.
Alliansen har tillsatt kvinnlig Justistieminister, hon heter Beatrice Ask.
Centern har kvinnlig Partiordförande.. Haft det länge nu. Socialdemokraterna fick sin förra året.
Nej du du har så kapitalt fel att det är "män som har makten"..

Jag har även varit politiskt aktiv i över ett år och de gemensamma med alla partier även "mitt" lyfte fram både män OCH kvinnor för att ha i regering och riksdag.
Så kort jag vet av att jag hänger ganska bra med i politiken och att jag själv varit politiskt aktiv att du har fel när du hävdar att det är att det är enbart männen som har makten i det offentliga rummet.
Att säga ett sådant utlåtande då har man inte hängt med i det offentliga rummet allas. Vi har även gott om kvinnliga domare, rådmän också.

P.S
Jag skall till och med kolla upp nya partier nu till valet för jag anser att det partiet jag var aktiv inom är för mjäkiga och blivit för dragna åt marxismen så jag har röstskolkat dem i många val nu.. Som sagt jag är liberallist..
Citera
2009-07-10, 13:25
Medlem
Citat:

Män är nog mer drabbade av andra män för det är sällan kvinnor har en möjlighet att utöva våld mot en man. Det här har lite med IQ och annat som vi har tagit andra trådar Severino. Du är inte särskilt klyftig. Det är dessutom inte ens ett bra argument eftersom det ursäktar väl inte att kvinnor får stryk?

Din vanföreställning som du har kring de flesta män, innebär inte heller att det är någon sanning om att vi ska tycka på något speciellt sätt, bara för att du anser att vi ska göra det. Så fungerar det inte.

Jag tycker frågeställningen huruvida våldsmän också är radikalfeminister är något långsökt och det är som vanligt nonsens. Det finns inga korrelationer som bevisar en sådan tes. Jag vet att du ändå tycker att det är männens fel på något sätt, därför tycker jag att du kan plocka fram en avhandling som stödjer din tes.

Nej, jag tror inte att män här som du avser är lika kaxiga i alla forum. De är förmodligen mycket kaxigare mot dig exempelvis eftersom du utgör ingen reell fara. Nu vet jag inte dock vilket forum du åsyftar men jag har lagt märke till att i vissa trådar så är män mycket mer försiktiga i att yttra sina åsikter pga risken att bli ertappad. På den här punkten saknar jag kännedom om jag faktiskt besvarar din fråga eller förstår den rätt. Men det var ett ärligt försök i alla fall att belysa frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in