Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hahaha, du har rätt. OK här kommer ett mycket enkelt recept eller snarare metod.
Ingredienser:- grädde
- Madeira eller gele av röda vinbär eller lingonsylt
- grytbitar
- rödlök
- salt
- peppar
- smör
- olja
- enbär
- lagerblad
- timjan
- kalvbuljong
Arbetsgång
Ansa köttet och bryn det tillsammans med löken på medelvärme i en stekgryta så att det får fin yta. Pudra med mjöl, addera kryddorna och fräs en liten stund till. Häll på buljongen.
Ansa svampen. Smörstek den försiktigt i en stekpanna salta lite men peppra inte. Ta av värmen men blanda inte in svampen i grytan förrän köttet är genommmjukt. Lägg sedan i svampen, häll på grädde och en liten skvätt Madeira (eller en klick lingonsylt, alt gelé). Smaka av med salt och peppar och servera med kokt potatis. Lingonsylt till är gott. En trevlig grönsallat och en öl är heller inte dumt.
Min teori är att låta en sådan här delikatess tala sitt eget språk och därför inte övararbeta receptet.
~Paul~
Ett alternativ om du inte är rädd för inälvsmat är att byta ut köttet mot kycklinglever, kalvbuljongen mot kycklingbuljong och enbären mot dijonsenap. Jag skulle nog tagit sherry istället också. I övrigt samma ingredienser och arbetsgång, även om kycklinglevern går färdigt betydligt fortare.
Jag tror att de flesta som har lite svårt för lever (jag tex) gillar detta skarpt!