Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-09, 21:21
Medlem
Har tidigare skrivit här och frågat om min Macbook som hänger sig och ger en konstig upphakad bild på skärmen... Har varit i ständig kontakt med Apple support och dom har hela tiden hänvisat till mjukvarufel, men jag har aldrig trott det, och det dom gett mig i uppgift att göra har aldrig funkat.

Nu har den helt slutat funka. Det ända som händer vid uppstart är att det piper med några sekunders mellanrum. Har nu provat både de 4gb RAM jag köpte och orginal och inget verkar göra det bättre. För de sa att det var RAM-minnet det var fel på om det lät sådär..

Kan själva RAM-minnesadaptern i datorn vara pajj, eller är det så att båda RAM-minnena inte fungerar?
Citera
2009-07-09, 21:25
Medlem
smurfehs avatar
http://support.apple.com/kb/HT1547
Citera
2009-07-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
http://support.apple.com/kb/HT1547

Okej, ja dom pratade på apple om att jag kanske inte satt in dom ordentligt. men alltså jag har fan gymmat sen jag föddes så inte ska det ha med att jag inte är tillräckligt stark för att få dit dem...

Dom sitter i linje med varandra (RAM-minnena alltså) och allt.

Kan det vara något med att något gått sönder i RAM-adaptern?
Citera
2009-07-09, 23:21
Medlem
Flärps avatar
Du har resetat PRAM och allt sånt där?
Citera
2009-07-10, 00:25
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaufmanT
Okej, ja dom pratade på apple om att jag kanske inte satt in dom ordentligt. men alltså jag har fan gymmat sen jag föddes så inte ska det ha med att jag inte är tillräckligt stark för att få dit dem...

Dom sitter i linje med varandra (RAM-minnena alltså) och allt.

Kan det vara något med att något gått sönder i RAM-adaptern?

Har inte mycket med styrka att göra om de hamnar rätt eller ej. På en bärbar är det lite halvknepigt, tryck minnet snett neråt i hållaren tills du inte ser kontaktytorna längre eller max någon mm. Sedan trycker du det neråt tills det snäpper på plats.

Har hänt mig flera gånger att datorn inte startat efter byte av RAM minnena. Det första jag gör då är att plocka ur och stoppa i dem igen fast i en annan ordning än de satt tidigare.

Jag har ännu inte varit med om att detta "trix" inte fungerat och då har jag som IT ansvarig på ett företag stoppat i ett antal RAM minnen i mina dagar.
Citera
2009-07-10, 17:56
Medlem
lingonsoppas avatar
Har haft samma problem två gånger. Först en vecka efter jag hade uppgraderat till 4 gb ram, fick då dessa utbytta i affären. Dock pajjade dessa en månad senare och fick dom utbytta åter en gång.

Skulle det hända igen så skulle datorn undersökas av en tekniker.
Tydligen så har de nya Macbookarna/Pro problem med tredjepartsminnen då de tydligen har benägenhet att mata dessa med för mycket ström.
Citera
2009-07-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsoppa
Har haft samma problem två gånger. Först en vecka efter jag hade uppgraderat till 4 gb ram, fick då dessa utbytta i affären. Dock pajjade dessa en månad senare och fick dom utbytta åter en gång.

Skulle det hända igen så skulle datorn undersökas av en tekniker.
Tydligen så har de nya Macbookarna/Pro problem med tredjepartsminnen då de tydligen har benägenhet att mata dessa med för mycket ström.

Okej, ja det är ju ett tredje parts Corsair-minne, men har betalat extra för att få "Mac-memory". så det borde inte vara det. Då tror jag mer på att jag är dålig på få dit dem, så ska prova nu att pilla dit dem på nåt sätt och se om det funkar!
Citera
2009-07-10, 18:43
Medlem
lingonsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaufmanT
Okej, ja det är ju ett tredje parts Corsair-minne, men har betalat extra för att få "Mac-memory". så det borde inte vara det. Då tror jag mer på att jag är dålig på få dit dem, så ska prova nu att pilla dit dem på nåt sätt och se om det funkar!
Det där med "Mac-memory" är bara skitsnack. Att få dit dem ska inte vara några som helst problem då själva """piggarna""" faktiskt är rätt långa.. äsch, svårt att beskriva.
Förresten, berätta mer om pip-ljuden, hur många pip etc?
Citera
2009-07-10, 18:44
Medlem
Nu har jag satt in ett av mina två 2Gb RAM i datorn, och nu funkar det. Men är fortfarande inte så säker på att det kommer att funka eftersom att den som så många andra gånger kan haka upp sig efter en kvart eller så. Förstår inte riktigt vad det kan bero på?! Är det för RAM inte sitter helt korrekt ändå och att de typ "tappar kontakten" och att den hänger sig därför. har dock för mig att det brukar komma upp en ruta på Macen med "kernel panic" ifall RAM skulle vara problem med?

För det verkar ju som att hängningarna kommer från RAM. What to believe?
Citera
2009-07-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsoppa
Det där med "Mac-memory" är bara skitsnack. Att få dit dem ska inte vara några som helst problem då själva """piggarna""" faktiskt är rätt långa.. äsch, svårt att beskriva.
Förresten, berätta mer om pip-ljuden, hur många pip etc?
¨

Ja, jag har läst runt att vissa får det att fungera med dunderbilliga minnen och att vissa inte får det att fungera, så jag leddes väl in på förhoppningen att Corsair Mac-memory skulle vara ett säkert kort. Vilket det trots allt verkar vara, är nog bara jag som trots allt inte har satt in dem helt rätt.

ja det har varit 1 pip per 5 sek, vilket jag såg betydde att den inte kan hitta RAM. Sen har det också varit 3 pip per 5 sek.
Citera
2009-07-11, 15:24
Medlem
Xindaks avatar
Låter ju onekligen som om det är något fel på minnena. Kingston minnen har fungerat ypperligt för mig i många år och i många olika maccar. Har endast positiva kommentarer om dessa.
Citera
2009-07-12, 13:42
Medlem
PowerFreaks avatar
Jag köpte kingston till min macbook alu det fungera inte alls utan fick massa låsningar och grafikfel. Köpte sen ett par minnen från crucial och det har fungerat klockrent sen dess.

Macarna är väldigt känsliga mot tredjeparts minnen så ditt fall låter solklart som minnesrelaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in