2009-07-09, 11:27
Medlem
Hej.
Låt mig först konstatera att jag ingenting kan om datorer.
Problemet är dock att jag har införskaffat mig en Mac Book Pro efter många års pc-användande, och nu har jag problem med internetanslutningen på mac:en. Jag använde först Telia mobilt bredband men det hängde sig efter några minuters användande. Det fungerade utmärkt på pc:n.
Jag har nu införskaffat en router med en annan internetleverantör, och återigen- det hänger sig efter några minuter. Det fungerar än en gång utmärkt på pc:en? Vad göra? Jag förstår att det måste vara någon inställning på mac:en, men vilken? Är det någon som vet och som kan hjälpa till?
Citera
2009-07-09, 11:46
Medlem
Muscars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjell111
Hej.
Låt mig först konstatera att jag ingenting kan om datorer.
Problemet är dock att jag har införskaffat mig en Mac Book Pro efter många års pc-användande, och nu har jag problem med internetanslutningen på mac:en. Jag använde först Telia mobilt bredband men det hängde sig efter några minuters användande. Det fungerade utmärkt på pc:n.
Jag har nu införskaffat en router med en annan internetleverantör, och återigen- det hänger sig efter några minuter. Det fungerar än en gång utmärkt på pc:en? Vad göra? Jag förstår att det måste vara någon inställning på mac:en, men vilken? Är det någon som vet och som kan hjälpa till?
hur har du kopplat upp dig med macen? sladd eller trådlöst? du har väl inte kopplat in någonting för det o bli trådlöst, för mac har ju det inbyggt.
Citera
2009-07-09, 12:01
Medlem
Jag är uppkopplad trådlöst via airport.
Det verkar som om det ligger något och stör någonstans i mac:en. Något som hindrar en problemfri uppkoppling.
Citera
2009-07-09, 12:10
Medlem
Muscars avatar
Citat:
Jag är uppkopplad trådlöst via airport.
Det verkar som om det ligger något och stör någonstans i mac:en. Något som hindrar en problemfri uppkoppling.
hmm, har du några andra datorer uppkopplade?
Vad har du för säkerhet på routern?
Citera
2009-07-09, 12:20
Medlem
Högsta säkerheten på routern. Är dock tämligen säker på att det inte är den som är problemet då problemet fanns där redan när jag använde mobilt bredband. Och det fungerar ju på pc:n.

Pc:n är också uppkopplad via routern.
Citera
2009-07-09, 12:24
Medlem
Muscars avatar
Citat:
Högsta säkerheten på routern. Är dock tämligen säker på att det inte är den som är problemet då problemet fanns där redan när jag använde mobilt bredband. Och det fungerar ju på pc:n.

Pc:n är också uppkopplad via routern.
Hmm, har du kollar runt något på google?
Citera
2009-07-09, 13:07
Medlem
Ja, jag har ju det, men jag hittar ingenting.
Citera
2009-07-09, 20:33
Medlem
smurfehs avatar
Skulle väl prova att dra /Library/Preferences/SystemConfiguration till skrivbordet, logga ut och in och se om nätverket fungerar smidigare..
Senast redigerad av smurfeh 2009-07-09 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in