2009-07-09, 10:42
Medlem
Hej!

Har under en lngre period gtt i tankarna om att byta bank och i samma veva ppna upp sparkonto p ngot sparinstitut. Jag har skt info (bde p FB, Google etc), men tycker att mnga trdar r obefintliga eller att trdarna tappar fokus.

I dagslget har jag SEB (enbart) och anledningarna till varfr jag byter r mnga.
Jag har allt frn vrdepapper, kapitalfrskring, sparkonton och tjnstepension. Totala vrdet r ca 500 tkr. Aktier ska inhandlas p Avanza (flytta kapitalfrskringen dit ocks?).

Bankerna jag har tittat p r Skandiabanken och Lnsfrskringar. Behovet av att ha ngon personlig bankman r litet (fungerat dligt bde p Danske Bank (EB) och SEB). Att kunna stoppa in och plocka ut pengar r inget krav. LF och SKB har ju lst det ganska smidigt med Forex etc (bor fr vrigt i Sthlm).
Har ven diverse pensioner p Lnsfrskringar sedan tidigare, som f.n. ej gr att flytta.

Vad jag efterstrvar r:
- Lga avgifter
- Bra tillgnglighet (t.ex. via telefon om krisen skulle vara framme)
- Betalkort
- Kreditkort (tveksamt, aldrig behvt. Kostar det 0:- s OK).
- S mycket som mjligt p samma stlle dvs ln, betalkort, buffert, pension, vp - det stora sparkapitalet/aktier ingr inte hr! Tnker man fel?

Ngot annat man br tnka p nr det gller bankbyte? Har man missat ngot? Hur har ni lst det med era investeringar?

Nr det sedan gller sparinstitut. BlueStep, SevenDay, Hoist? Dessa str jag och vljer mellan. Frdelar/Nackdelar? Vem r stabilast och enklast att gra med?

Tacksam fr tips!

Mvh

Patrik
Citera
2009-07-09, 10:59
Medlem
De dr kreditinstituten ska du nog passa dig fr iaf. "Ltt fnget ltt frgnget"
Citera
2009-07-09, 14:30
Medlem
lepops avatar
Jag kan verkligen rekommendera Skandiabankens kapitalfrskring, d den som Avanzas r gratis. Sedan om du har befintliga aktier kan du flytta in dem till Skandias depfrskring (ocks en kap.) men d kostar det 0.95% om ret. Annars om du vill ha kvar aktierna i en vanlig vp-dep s har de verkligen mycket lgre courtage en avanza.
Citera
2009-07-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Tack fr tipset. Knslan har vl inte varit 100%, drav s har man inte ppnat konto p ngot av dessa instituten nnu.
Citera
2009-07-10, 17:57
Medlem
Bra tips!
Har ppnat upp ett konto p Skandiabanken och ven tittat p IPS och VP.
Tycker att deras kundservice r verkligen suvern, mycket hjlpsam!

Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Jag kan verkligen rekommendera Skandiabankens kapitalfrskring, d den som Avanzas r gratis. Sedan om du har befintliga aktier kan du flytta in dem till Skandias depfrskring (ocks en kap.) men d kostar det 0.95% om ret. Annars om du vill ha kvar aktierna i en vanlig vp-dep s har de verkligen mycket lgre courtage en avanza.
Citera
2009-07-10, 21:15
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Bde SevenDay och Hoist omfattas av statliga bankgarantin. Vilket kan verifieras p finansinspektionens hemsida. S pengarna r lika skra dr som hos S|E|B.
Citera
2009-07-11, 00:11
Medlem
Apelsinens avatar
Jag mste bara flika in att jag r vldigt njd med Lnsfrskringar, ofta bra rntor p ln och billiga frskringar, finns massor med stllen att ta ut pengar p iom Forex o.s.v. Blir alltid trevligt bemtt hr och ven om de inte har ngon kontanthantering s fixar de ut postvxlar p sina vanliga kontor.
Citera
2009-07-11, 04:28
Medlem
skojjs avatar
Jag har sedan rskiftet bytt frn Nordea till Lnsfrskringar och det r det bsta jag gjort.

Idag har jag alla mina frskringar samlade hos Lnsfrskringar liksom aktiedep, fonder, sparkonto samt lnekonto med tillhrande bankkort och inloggningsdosa fr internetbank.

Oerhrt smidigt. Ltta att maila via internetbanken och f svar dagen efter, ringa fram till 22 p kvllarna och f snabba och hjlpsamma svar direkt.

Jag r en helnjd helkund hos Lnsfrskringar. Kan verkligen rekommendera dem.
Citera
2009-07-11, 20:54
Medlem
Har egentligen inget nytt att tillgga mer n att jag sjlv nyss bytt bank frn Swedbank till Lnsfrskringar. Tyckte allt gick smidigt, fick lgre avgifter och borntor och jag tycker det r vldigt sknt att kunna ha bankrenden och frskringar p ett stlle. Perfa.
Citera
2009-07-14, 12:56
Medlem
frumpishs avatar
Var precis p swedbank fr ngon timme sen och bytte frn bohusbanken till swedbank =)

r student och har varken frskringar/ln eller ngot kapital att prata om och anledningen till att jag bytte var dels bitterhet d jag gtt och betalat 360kr om ret fr ett studentkonto p bohusbanken (studentkonton p andra banker r gratis..) och dels har de avvecklat sitt studentkonto nu s jag skulle hamnat i ngot slags "bohus ung bla bla bla" utan ngra speciella frdelar alls.

F finns inte speciellt mnga kontor.. Swedbank har ett nn km frn dr jag bor

Lnsfrskringar lt intressant nr det beger sig fr villa/volvo/barn etc.
Citera
2009-07-15, 01:26
Medlem
Whiteliess avatar
Har sjlv ett inplanerat mte i vermorgon fr att byta frn Skandiabanken till SEB. Fr jag frga varfr du byter frn SEB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in