Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Nej, det är i princip omöjligt att räkna på. Meningslöst att ens spekulera om du frågar mig. Man kan ju se de direkta kostnaderna som uppkommer t ex. i form av skador och polis etc. men det är ju en väldigt liten bild av det hela. De största kostnaderna står ju det sk utanförskapet för (åh vad jag hatar det ordet). Här kan man somsagt bara gissa, vilket är osexigt och meningslöst.
Så inga siffror är huggna i sten.. Hur stora är kostnaderna som uppstår från AFA och andra antirasister? De månne vara väldigt stora de med?
Då fastslår jag att bidragstagare kostar mer än vad rasism och diskriminering gör, eftersom motsatsen inte kan bevisas. Jag har väl i alla fall åtminstone minst 1 siffra att lägga fram på bordet.
Citat:
Man kan dock räkna på hur mkt vi skulle tjäna på att alla arbetade och utbildade sig i lika stor utsträckning. Det blir en fin siffra det, även om den kanske inte alltid är fullt realistisk.
Hur stor arbetslöshet skulle vi ha bland invandrare om vi endast tog in invandrare som t.ex var lovad ett jobb när de anländer. Invandrare som kan försörja sig själva? Om vi utdelade en fet ut visning ifall invandrare inte lyckades landa en inkomst inom 12 månader? Det blir en fin siffra det.
Citat:
Läste en lustig rad häromdagen i köket förresten. Stod något i stil med att den som bytte till ett svenskt namn fördubblade sina chanser till arbete. Hejja hejja.
Hm. Om man som arbetsgivare endast har sett negativa resultat genom tidigare anställning av invandrare kan jag förstå detta. Om man som arbetsgivare har hört om det också så kan jag förstå detta.
Om det är för att arbetsgivaren är rasist så.. Jag skulle inte säga fel heller. Allting är relativt, och är man har ett vinstintresse så gör man vad man måste. Arbetsgivaren får bedöma den ansökande individuellt och se vart det leder. Om det är en skön invandrare som kan svenska, är duktig och kvalificerad så är det fel. Är det en okvalificerad MENA nigger med dålig hygien och dyl. så är det rätt.
Jag, realisten, hävdar till att de vanligaste anledningarna till detta är det första jag nämnde.
(Hmm jag spårade ur lite här. Slutade med att jag pratade om att arbetsgivare generellt väljer bort invandrare)
Citat:
Kan och kan, ingenting är omöjligt här på fortet. Sen är det självklart inte samma lika, och ett långt ifrån lika absurt påstående. Min poäng var bara att en matematiskt god lösning kanske inte nödvändigtvis är rätt väg att gå för det. Men allt beror ju på. Jag är kritisk till hur vi hanterar invandringen, men inte invandrings- eller invandrarkritisk. Dagens problem är att för många ser just problem, när vi borde se potential. Sorgligt men sant. (väntar ivrigt på första kommentar om raketforskare och iqbefriade handikappade MENA folk som minsann inte kan göra något annat än valla getter).
ok
Citat:
Alla kan arbeta, det finns gott om arbetsuppgifter som ingen utför, likväl så jobbar väldigt många inte. Det är där felet ligger, inte i att folk invandrar till landet. Och vad gör vi? Betalar riksdagsmän 100k i månaden för att syssla med sandlådedebatter. wohoo!
edit: tillägg