2009-07-09, 22:41
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dividerar man ca 8 miljoner kr med 36 månader så får man runt 210 000 kr/månad. Inte exakt, men jag har bara plockat siffrorna från bloggen. Över 200 000 kr/månad blir det i alla fall.

När det gäller relationen 1,7 miljoner till 8 miljoner så bygger det på att staten bara ersätter 22% av de faktiska utgifterna. Det står i bloggen, men nämns även på denna sida:

Ok nu är jag med på hans beräkningar, men var fick han fantasisummorna ifrån? För mig verkar det vara väldigt orealistiska siffror.
Citera
2009-07-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Ja, vi betalar ju lika mycket oavsett hur mycket familjen får se utav cashen. Det är där problemet ligger.

jag, men jag betalar för dina svenska barnsläktingar med. dom kostar också pengar. det är inte särskilt förvånande med andra ord. en unge lär väl kosta kommunen iaf 10k per månad oavsett (dessa barn lär kosta mindre än genomsnittet faktiskt, trots högre barnbidrag/barn - eller kanske inte, vet inte riktigt vilken kompletterande ersättning de kan få från annat håll, men bortsett från det så). sen ska man väl inte direkt lita på vad SKL säger om ditt och datt egentligen då de har ett självklart intresse i att få mer pengar av staten. rasism och diskriminering lär kosta samhället bra mkt mer pengar än vad denna familj gör, det är ett som är säkert : )

Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Ok nu är jag med på hans beräkningar, men var fick han fantasisummorna ifrån? För mig verkar det vara väldigt orealistiska siffror.

han räknade på ersättningen som utgår till kommunen. antog att denna utgjorde 22% av kostnaden, summerade kostnaden för alla individer och slog sedan ut den på x år. inte svårare än så.
Citera
2009-07-09, 22:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
mjadu, det kan vara vettigt att läsa hela artikeln isf. står ju klart och tydligt att vem det nu var gör antagandet att staten måste gå in med 3-4 miljoner ytterligare för att få det att gå runt.

Var fick du "3-4 miljoner" ifrån? Det enda jag hittar är:

"Reepalu menar att staten behöver budgetera för ytterligare 3-4 miljarder kronor per år om kommunernas faktiska kostnader ska kunna täckas."

Dvs "3-4 miljarder". Men jag kanske har missat nåt?
Citera
2009-07-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var fick du "3-4 miljoner" ifrån? Det enda jag hittar är:

"Reepalu menar att staten behöver budgetera för ytterligare 3-4 miljarder kronor per år om kommunernas faktiska kostnader ska kunna täckas."

Dvs "3-4 miljarder". Men jag kanske har missat nåt?

nä, jag som läste slarvigt och dessutom inte tänkte särskilt långt. om det varit 5 miljoner per individ hade det ju varit >400k i månaden och miljonbelopp sett till familjen totalt.
Citera
2009-07-09, 22:48
Medlem
Citat:
jag, men jag betalar för dina svenska barnsläktingar med. dom kostar också pengar. det är inte särskilt förvånande med andra ord. en unge lär väl kosta kommunen iaf 10k per månad oavsett (dessa barn lär kosta mindre än genomsnittet faktiskt, trots högre barnbidrag/barn - eller kanske inte, vet inte riktigt vilken kompletterande ersättning de kan få från annat håll, men bortsett från det så). sen ska man väl inte direkt lita på vad SKL säger om ditt och datt egentligen då de har ett självklart intresse i att få mer pengar av staten. rasism och diskriminering lär kosta samhället bra mkt mer pengar än vad denna familj gör, det är ett som är säkert : )

Ja, rasism och diskriminering kostar säkert mer än denna familj. Men kostar det mer än alla bidragstagare tillsammans?

Och jag kan fortfarande med enkel logik säga; om familjen inte hade varit här till att börja med så hade dem inte kostat oss några pengar. Och jag har rätt???
Citera
2009-07-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ja, rasism och diskriminering kostar säkert mer än denna familj. Men kostar det mer än alla bidragstagare tillsammans?

Och jag kan fortfarande med enkel logik säga; om familjen inte hade varit här till att börja med så hade dem inte kostat oss några pengar. Och jag har rätt???

omöjligt att sia om. frågar du mig, ja. utan tvekan. men då är ju jag också av den uppfattningen att det största hindret är politiken (även om jag föredrar lösningar längre åt psedo-vänster - de är inte särskilt vänster överhuvudtaget, men för att särskilja dem från realistlösningar så)

klart du har rätt i det. men vi kan vända på det, om jag dödar alla svenskar kommer skatten vara 0! lysande besparing för samhället : ) skämt åsido, hade vi haft en politik som såg till att alla arbetade hade det inte varit något problem. finns inga jobb som vissa påstår (vilket i sig är rent nys) får folk göra låtsasjobb så länge, så ska du nog se att "riktiga" jobb dyker upp snart. Varför plocka skräp 8 timmar per dag för 8000 i månaden om man kan tjäna in pengarna enkelt på annat håll.
Citera
2009-07-09, 22:58
Medlem
Embriacos avatar
9 ungar är ju inte så många, mina fd grannar hade 12 ungar och dom var svenskar.
Citera
2009-07-09, 22:59
Medlem
Citat:
omöjligt att sia om. frågar du mig, ja. utan tvekan. men då är ju jag också av den uppfattningen att det största hindret är politiken (även om jag föredrar lösningar längre åt psedo-vänster - de är inte särskilt vänster överhuvudtaget, men för att särskilja dem från realistlösningar så)

Hm. Hur ser du att rasism och diskriminering kostar pengar, och vart? Kan man räkna på några siffror om hur mycket pengar det ligger på årligen?

Citat:
klart du har rätt i det. men vi kan vända på det, om jag dödar alla svenskar kommer skatten vara 0! lysande besparing för samhället : ) skämt åsido, hade vi haft en politik som såg till att alla arbetade hade det inte varit något problem. finns inga jobb som vissa påstår (vilket i sig är rent nys) får folk göra låtsasjobb så länge, så ska du nog se att "riktiga" jobb dyker upp snart. Varför plocka skräp 8 timmar per dag för 8000 i månaden om man kan tjäna in pengarna enkelt på annat håll.

Psccchy. Man kan inte bara massmörda folk sådär! Jag trodde du visste bättre. Jag tycker att mitt förslag ändå håller någon sorts realism eftersom det är ett mycket möjligt val. Även om massmord skulle leda till 0 skatt så är det ju inte alls samma sak som en restriktiv invandringspolitik.

Självklart borde alla invandrare och bidragsfuskare arbeta.
Citera
2009-07-09, 23:08
Medlem
Vad mycket svammel. folk pippar åt höger och vänster oavsett rastillhörighet Gränsen mellan Wallonsläktet och nordeuropeer är ju utsuddat för längesen om 200 år är vi alla kinamexarmulatter som pratar franskspanskengelsk mandarinblandning lika bar att vänja sig att hjälpa sina medmänniskor, för det är var vi är påväg.
Citera
2009-07-09, 23:17
Medlem
Embriacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisgruvan
Vad mycket svammel. folk pippar åt höger och vänster oavsett rastillhörighet Gränsen mellan Wallonsläktet och nordeuropeer är ju utsuddat för längesen om 200 år är vi alla kinamexarmulatter som pratar franskspanskengelsk mandarinblandning lika bar att vänja sig att hjälpa sina medmänniskor, för det är var vi är påväg.

Så fan heller.
Citera
2009-07-09, 23:20
Medlem
Citat:
Hm. Hur ser du att rasism och diskriminering kostar pengar, och vart? Kan man räkna på några siffror om hur mycket pengar det ligger på årligen?

Nej, det är i princip omöjligt att räkna på. Meningslöst att ens spekulera om du frågar mig. Man kan ju se de direkta kostnaderna som uppkommer t ex. i form av skador och polis etc. men det är ju en väldigt liten bild av det hela. De största kostnaderna står ju det sk utanförskapet för (åh vad jag hatar det ordet). Här kan man somsagt bara gissa, vilket är osexigt och meningslöst. Man kan dock räkna på hur mkt vi skulle tjäna på att alla arbetade och utbildade sig i lika stor utsträckning. Det blir en fin siffra det, även om den kanske inte alltid är fullt realistisk. Läste en lustig rad häromdagen i köket förresten. Stod något i stil med att den som bytte till ett svenskt namn fördubblade sina chanser till arbete. Hejja hejja.

Citat:
Psccchy. Man kan inte bara massmörda folk sådär! Jag trodde du visste bättre. Jag tycker att mitt förslag ändå håller någon sorts realism eftersom det är ett mycket möjligt val. Även om massmord skulle leda till 0 skatt så är det ju inte alls samma sak som en restriktiv invandringspolitik.

Självklart borde alla invandrare och bidragsfuskare arbeta.
Kan och kan, ingenting är omöjligt här på fortet. Sen är det självklart inte samma lika, och ett långt ifrån lika absurt påstående. Min poäng var bara att en matematiskt god lösning kanske inte nödvändigtvis är rätt väg att gå för det. Men allt beror ju på. Jag är kritisk till hur vi hanterar invandringen, men inte invandrings- eller invandrarkritisk. Dagens problem är att för många ser just problem, när vi borde se potential. Sorgligt men sant. (väntar ivrigt på första kommentar om raketforskare och iqbefriade handikappade MENA folk som minsann inte kan göra något annat än valla getter).

Alla kan arbeta, det finns gott om arbetsuppgifter som ingen utför, likväl så jobbar väldigt många inte. Det är där felet ligger, inte i att folk invandrar till landet. Och vad gör vi? Betalar riksdagsmän 100k i månaden för att syssla med sandlådedebatter. wohoo!
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-09 kl. 23:22.
Citera
2009-07-09, 23:33
Medlem
Citat:
Nej, det är i princip omöjligt att räkna på. Meningslöst att ens spekulera om du frågar mig. Man kan ju se de direkta kostnaderna som uppkommer t ex. i form av skador och polis etc. men det är ju en väldigt liten bild av det hela. De största kostnaderna står ju det sk utanförskapet för (åh vad jag hatar det ordet). Här kan man somsagt bara gissa, vilket är osexigt och meningslöst.

Så inga siffror är huggna i sten.. Hur stora är kostnaderna som uppstår från AFA och andra antirasister? De månne vara väldigt stora de med?
Då fastslår jag att bidragstagare kostar mer än vad rasism och diskriminering gör, eftersom motsatsen inte kan bevisas. Jag har väl i alla fall åtminstone minst 1 siffra att lägga fram på bordet.

Citat:
Man kan dock räkna på hur mkt vi skulle tjäna på att alla arbetade och utbildade sig i lika stor utsträckning. Det blir en fin siffra det, även om den kanske inte alltid är fullt realistisk.

Hur stor arbetslöshet skulle vi ha bland invandrare om vi endast tog in invandrare som t.ex var lovad ett jobb när de anländer. Invandrare som kan försörja sig själva? Om vi utdelade en fet ut visning ifall invandrare inte lyckades landa en inkomst inom 12 månader? Det blir en fin siffra det.

Citat:
Läste en lustig rad häromdagen i köket förresten. Stod något i stil med att den som bytte till ett svenskt namn fördubblade sina chanser till arbete. Hejja hejja.

Hm. Om man som arbetsgivare endast har sett negativa resultat genom tidigare anställning av invandrare kan jag förstå detta. Om man som arbetsgivare har hört om det också så kan jag förstå detta.

Om det är för att arbetsgivaren är rasist så.. Jag skulle inte säga fel heller. Allting är relativt, och är man har ett vinstintresse så gör man vad man måste. Arbetsgivaren får bedöma den ansökande individuellt och se vart det leder. Om det är en skön invandrare som kan svenska, är duktig och kvalificerad så är det fel. Är det en okvalificerad MENA nigger med dålig hygien och dyl. så är det rätt.

Jag, realisten, hävdar till att de vanligaste anledningarna till detta är det första jag nämnde.

(Hmm jag spårade ur lite här. Slutade med att jag pratade om att arbetsgivare generellt väljer bort invandrare)

Citat:
Kan och kan, ingenting är omöjligt här på fortet. Sen är det självklart inte samma lika, och ett långt ifrån lika absurt påstående. Min poäng var bara att en matematiskt god lösning kanske inte nödvändigtvis är rätt väg att gå för det. Men allt beror ju på. Jag är kritisk till hur vi hanterar invandringen, men inte invandrings- eller invandrarkritisk. Dagens problem är att för många ser just problem, när vi borde se potential. Sorgligt men sant. (väntar ivrigt på första kommentar om raketforskare och iqbefriade handikappade MENA folk som minsann inte kan göra något annat än valla getter).

ok

Citat:
Alla kan arbeta, det finns gott om arbetsuppgifter som ingen utför, likväl så jobbar väldigt många inte. Det är där felet ligger, inte i att folk invandrar till landet. Och vad gör vi? Betalar riksdagsmän 100k i månaden för att syssla med sandlådedebatter. wohoo!

edit: tillägg
Senast redigerad av juanteres 2009-07-09 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in