2009-07-13, 00:46
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
För att göra det enkelt så presenterar jag de jobb han inte skulle kunna klara om han inte är smart.

Forskning och utveckling.
Har för mig att det är mindre 10% som jobbar med det.

Vilka jobb är han kapabel till att utföra, det är kruxet.
Men kom igen nu och visa dina skills som arbetsförmedlare.
Citera
2009-07-13, 00:48
Medlem
pherbl0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Han kan ju alltid utbilda sig i 10 år för att sedan börja jobba, men då är frågan om dom ska leva på bidrag så länge. Han kanske får göra något skitarbete på närliggande skitvattencentralen under den tid han studerar.
Citera
2009-07-13, 00:52
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan

Jag svara ju på de jobb han inte kan klara om han inte är smart.
Resten bör han ju klara.
Politiker,sjukvårdare, montör,städare, försäljare etc.etc.
Jag kan inte rada upp alla det är omöjligt.
Citera
2009-07-13, 01:21
Medlem
M-O-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Du är vänsterpartist.

Inte i samma omfattning som somalier per capita i alla fall.

Sannolikheten att någon av dem kommer att arbete är limes noll.

De hade ingen rädsla innan, utan en sämre ekonomisk standard. För samma summa kan man nog hjälpa tusentals Somalier på hemmaplan istället.

Som vad?

hahaha jävligt roligt svar , men tänker inte diskutera med någon som verkar vara rasist eller jävligt oseriös ?
Citera
2009-07-13, 01:29
Medlem
M-O-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Du måste väl förstå skillnaden mellan att ta hand om sina egna medborgare och att vara hela jordklotets socialkontor? Om svenska politiker slutade mörka kostnaderna för "flyktingmottagningen" så skulle vi slippa den här hippieattityden.

De kan jag hålla med om... vi borde först o främst se över våra egna medborgare innan vi börjar hjälpa resten av världen.
men jag lägger hellre pengar på att hjälpa en fattig familj än att bygga nått till operahus , har vi råd med ett fucking operahus här i min hemstad umeå, så kan vi hjälpa den här familjen. OCH jag vet att pengarna inte tas från '' samma kassa'' men då kanske de är dags att börja prioritera om lite granna.
Citera
2009-07-13, 14:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
se där, men förstår inte riktigt hur dom räknar ändå eftersom att dom räknar med socialnormen och socialnormen räknar av dom flesta intäkter man kan få. säger inte att artikeln har fel, men jag får det inte att gå ihop bara.

edit: introduktionsbidraget påverkades inte. försörjningsstödet påverkas dock. artikeln har således minst en felaktighet, precis som jag misstänkte. (dock inte helt omöjligt att dom blandat ihop försörjningsstöd med introduktionsersättning, beror på hur länge dom bott här. pallar inte läsa igenom artikeln igen för att avgöra den saken).

edit2: ang försörjningsstödet kan det ha ändrats, men föga sannolikt under borgerlig regering och 2005 var det inte så. orkar inte googla hela dagen. du får gärna undersöka saken vidare om du ids.

Det finns en sajt på Internet där man kan räkna på vilken summa man har rätt till varje månad:
http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx

Jag räknade lite på de två exemplen i GP-artikeln och tyckte att summorna stämde hyfsat. Det är dock svårt att få exakta generella siffror eftersom bland annat barnens ålder påverkar beräkningarna. Liksom bostadens storlek. Men man ser i alla fall på ett ungefär vilken inkomst en ensamstående barn med X antal barn har rätt att ha.

Dock är det kanske inte så intressant för en familj där ingen jobbar från vilken kassa pengarna kommer ifrån. I dessa fall är det ju bara lite lek med ord. Slutsumman, och kostnaden för samhället, blir ändå ungefär lika. Och räknar vi på de totala samhällskostnaderna, som t.ex i exemplet med denna somaliska jättefamilj med 9-10 barn, så är det ändå ganska marginella skillnader. Det som skulle göra en stor skillnad är däremot om en eller flera i hushållet börjar arbeta.

Citat:
PS. det mesta av det dom får hade du också fått om du saknade inkomst och tillgångar. sen låter det lyxigt att få ditt och datt, men det är inte särskilt mkt man får i slutändan. helt fri är vården inte heller så vitt jag vet, men struntsamma, mkt går att få ersättning för om det skulle behövas.

Jämfört med det mesta i Somalia är det nog lyxigt. Sen tror jag inte att det är så enkelt, om man är ung och bor hemma, att bara gå till socialen och begära en lägenhet och socialbidrag bara så där. De vill nog att man bor kvar hemma tills ekonomin ordnats upp. Fast jag har aldrig provat så jag vet inte riktigt...

Fast det som sticker de flesta i ögonen är nog att denna somaliska jättefamilj är främlingar i Sverige, ingen i deras nära släkt har bidrag till Sverige än (kan man anta), och att man räknar med att de kommer leva på bidrag i många år framåt. De bara ploppar upp från tomma intet och ska plötsligt kosta samhället oerhörda pengar varje månad. Utan att ge igen så mycket.
Citera
2009-07-13, 15:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
nja vadå, dom hade tidigare ett hus alla fick gott om plats i. nu trängs dom i en 6a. visst, bättre än en 3a. men du får det att låta så jävla lyxigt. sen ang. deras enorma lyx så säger ju "loppisbord" en hel del om vilka pengar dom har att röra sig med när staten betalar inredningen.

186 kvm med egen trädgård är väl ganska lyxigt för folk som inte behöver arbeta alls?
Visst är dom många, men just nu är många av barnen väldigt små. De tar inte upp så mycket plats. Men visst, skulle man ha 10 tonårsbarn hemma skulle det bli trångt...

Citat:
beror ju på vart lägenheten ligger. en lägenhet på östermalm är lyxigare än ett radhus i bålsta. (även om kvaliten på boendet kan vara högre i bålsta såklart).

Jepp. Men nu tänkte jag i jämförelse med sådana (vanliga) lägenheter som de flesta människor bor i. Bor man i en lägenhet i Östermalm så har man det nog ganska gott ställt. Då tycker man nog att radhus är något för fattiglappar...

Citat:
om soc betalar allt räknas barnbidraget (och andra bidrag) bort. med resultat att de inte får en krona från soc i slutändan.

Jag menade att soc betalar hela hyran. Men visst, jag vet inte riktigt hur mycket övriga bidrag denna familj får så det är inte omöjligt att dessa bidrag är så mycket att själva soc inte behöver ge så mycket. Men dock har de rätt att nå upp till normen och den är ganska stor för en sådan här jättefamilj. Fast detta är egentligen en sidodiskussion, dvs från vilken kassa pengarna kommer ifrån. Det intressanta är hur mycket pengar de får varje månad.

Citat:
Nje, men kommunen har inte allt för sällan eget elbolag, så även om man givetvis räknar på kostnad för kund är kostnaden för kommunen mindre i praktiken genom att man betalar sig själv.

Jaha. Vi får hoppas att soc är så förutseende eftersom i många fall vet inte den ena handen vad den andre gör. Dvs vad som är billigast för en gren i en kommun är inte nödvändigast billigast för kommunen som helhet. Alla har ju sina delbudgetar som de försöker få att gå ihop.
Senast redigerad av -Info- 2009-07-13 kl. 15:33.
Citera
2009-07-13, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag tycker att man kan mala ner dessa niggrar till djurfoder istället.

När dessa barn blir 14 år kommer dom få spruta ur sig en unge om året själva, så utöver att negerhonan fortsätter att spruta ur sig 10, 11, 12, 13 ungar, så kommer döttrarna få spruta ut 10 ungar innan dom är 25 år gamla. När dom är 30 och har 10 ungar och föräldraersättningen börjar ta slut, så blir dom permanent sjukpensionerade eftersom det har slitit så mycket på kroppen att pressa ur sig så många yngel.

Det är inte ofta jag tycker riktigt såhär, men det där blogginlägget fick mig att må riktigt dåligt över vår invandringspolitik och det svenska samhället. Jag ser verkligen ingen anledning att någonsin låta en sån där familj bo i Sverige. Ledsen och förbannad är jag, helt enkelt.
Citera
2009-07-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns en sajt på Internet där man kan räkna på vilken summa man har rätt till varje månad:
http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx

Jag räknade lite på de två exemplen i GP-artikeln och tyckte att summorna stämde hyfsat. Det är dock svårt att få exakta generella siffror eftersom bland annat barnens ålder påverkar beräkningarna. Liksom bostadens storlek. Men man ser i alla fall på ett ungefär vilken inkomst en ensamstående barn med X antal barn har rätt att ha.

Dock är det kanske inte så intressant för en familj där ingen jobbar från vilken kassa pengarna kommer ifrån. I dessa fall är det ju bara lite lek med ord. Slutsumman, och kostnaden för samhället, blir ändå ungefär lika. Och räknar vi på de totala samhällskostnaderna, som t.ex i exemplet med denna somaliska jättefamilj med 9-10 barn, så är det ändå ganska marginella skillnader. Det som skulle göra en stor skillnad är däremot om en eller flera i hushållet börjar arbeta.
räknade själv. problemet är att den tillåter valfri hyra, medan socialtjänsten i regel är rätt snåla. visst dom kan göra undantag så länge hyran är skälig, men men. klart är att barnbidraget och bostadsbidraget räknas som inkomst och således räknas av.

nja, det är av intresse att vissa bidrag räknas av vid försörjning mot norm. det gör att de ekonomiska incitamenten för arbete blir tydligare (även om bostadsbidraget förvisso är beroende av inkomst). nu är denna familj aningen extrem på alla sätt och vis, så möjligt att det ändå blir knepigt att tjäna på att jobba (mkt beroende på vilken hyra socialtjänsten är villiga att ersätta). men ändå.

Citat:
Jämfört med det mesta i Somalia är det nog lyxigt. Sen tror jag inte att det är så enkelt, om man är ung och bor hemma, att bara gå till socialen och begära en lägenhet och socialbidrag bara så där. De vill nog att man bor kvar hemma tills ekonomin ordnats upp. Fast jag har aldrig provat så jag vet inte riktigt...
Mja, lyx är relativt. De hade det nog rätt bra i Somalia, om än med somaliska mått mätt. De hade ju iaf ett hus där alla fick plats, vilket således säkert var större än huset här. Sen är ju svensk standard på alla sätt och vis annars än somalisk i övrigt, men men. Den uppfattning jag fått genom personliga möten på "plats" (annat land än somalia, men samma lika) är att sådant egentligen inte är så viktigt i slutändan (även om bekvämt alltid är bekvämt). Den socialt kapital forskningen någon hänvisade till för ett tag sen tog förövrigt upp vikten av det relativa måttet. har man det bättre än sin omgivning kan man uppleva det som bättre än att ha det bättre men sämre än sin omgivning. inte så förvånande kanske (särskilt inte i konsumtionssamhällen).

är du ung, bor hemma, dina föräldrar saknar försörjningsansvar och du övertygar socialtjänsten om att du inte kan bo där (egentligen ska det inte behövas) saknar tillgångar osv. så har dom enligt lag inget annat att göra än att ge dig pengar och boende. har dom inget boende får dom styra upp vandrarhem/hotell/vad som. å andra sidan verkar socialtjänsten i många fall vara mer intresserad av att vända papper än att kunna socialtjänstlagen. min personliga fördom är att eventuell positiv behandling av invandrare kommer av det faktum att dessa inte allt för sällan har någon som sköter deras kontakt med socialtjänsten som orkar styra upp skiten. själv är jag för lat för att ens ta pengar om jag så skulle ha rätt till dom. fan inte värt besväret.

Citat:
Fast det som sticker de flesta i ögonen är nog att denna somaliska jättefamilj är främlingar i Sverige, ingen i deras nära släkt har bidrag till Sverige än (kan man anta), och att man räknar med att de kommer leva på bidrag i många år framåt. De bara ploppar upp från tomma intet och ska plötsligt kosta samhället oerhörda pengar varje månad. Utan att ge igen så mycket.
Jo, men som jag tidigare påpekat i tråden bygger det på en missuppfattning av skattesystemet. inga föräldrar betalar för sina barn (nåja, missförstå mig rätt - någon annan än de arbetande kan per definition inte betala för dem), utan varje individ (nåja) bär (förhoppningsvis) sin egen kostnad med en initial skuld. om du har tio eller ett barn spelar således ingen roll - förutom i de fall då det påverkar kostnaden/barn på endera sätt. (sen påverkar väl det också sysselsättningsnivån osv med, men det blir för komplicerat för att jag ska orka med, du förstår vart jag vill komma ändå).
Citera
2009-07-13, 18:04
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag tycker att man kan mala ner dessa niggrar till djurfoder istället.

När dessa barn blir 14 år kommer dom få spruta ur sig en unge om året själva, så utöver att negerhonan fortsätter att spruta ur sig 10, 11, 12, 13 ungar, så kommer döttrarna få spruta ut 10 ungar innan dom är 25 år gamla. När dom är 30 och har 10 ungar och föräldraersättningen börjar ta slut, så blir dom permanent sjukpensionerade eftersom det har slitit så mycket på kroppen att pressa ur sig så många yngel.

+1

Inte nog med att de är totalt värdelösa och ogynsamma för Sverige. Ynglen de skiter ur sig är oxå tillråga på allt kostsamma för landet och kan närmast likna en tumör eller bakteriehärd. Fyfan
Citera
2009-07-13, 18:05
Bannlyst
Då ska vi räkna lite vad familjen kostar Sverige

Mamma + Pappa + 10 barn = 230 000 ~

Barnbarn = 10 x 10 = 2300000

Barnbarn's barn 10 x 10 x 10 23 000 000

När barnbarnsbarnen är födda kommer familjen kosta samhället ca 25.5 miljoner kronor i månaden.

Räknar man att 1000 somaliska familjer har samma utveckling så blir månadskostnaden 2,55 miljarder kronor i månaden.

Enkel ekvation visar att välfärdssamhället är dömt att misslyckas.
Senast redigerad av RödaBaronen 2009-07-13 kl. 18:08.
Citera
2009-07-13, 18:13
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Då ska vi räkna lite vad familjen kostar Sverige

Mamma + Pappa + 10 barn = 230 000 ~

Barnbarn = 10 x 10 = 2300000

Barnbarn's barn 10 x 10 x 10 23 000 000

När barnbarnsbarnen är födda kommer familjen kosta samhället ca 25.5 miljoner kronor i månaden.

Räknar man att 1000 somaliska familjer har samma utveckling så blir månadskostnaden 2,55 miljarder kronor i månaden.

Enkel ekvation visar att välfärdssamhället är dömt att misslyckas.

Somalier får många barn men är det bevisat att dem verkligen skiter ut 10 barn per kvinna? Sedan måste du slå upp ordet "generation". Det kommer ju ta lång tid innan alla "barnbarnsbarnen" föds.

Dessutom måste du förstå att dessa somaliska familjer kommer att gynna Sverige. Det är inte bara det att vi alla gläds av att ha somalier i vår närhet men dem kommer även att bidra till samhället ekonomiskt sett.
Senast redigerad av TKD_1337 2009-07-13 kl. 18:18. Anledning: Stavfel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in