• 1
  • 2
2009-07-08, 15:37
Medlem
MisterGGs avatar
Det kom nyss in en snubbe med zigenarutseende i min studio och sålde ett knivset med globalknivar i en snygg förpackning. Jag har själv jobbat i restaurang, men det var för över 10 år sedan så jag minns inte riktigt hur knivarna låg i handen osv. I alla fall, han sa att han köpt dom från ett konkursbo i uppsala och att han sålde dom för mellan 2500-5000 kr st. givetvis utan papper.. jag sa att jag endast hade användning för kock-kniven och att jag inte hade råd att lägga ut 2500 kr för massa knivar som inte ens kommer att användas.. då prutade jag ner priset till 1000 kr + att han bokade en tatueringstid idag för 1000 kr så jag går väl +-0 på detta. Hade ändå ingen bokning vid den tiden så..

Jag har dessvärre ingen möjlighet att fota knivsetet först ikväll när jag är hemma.. men jag läste på globals svenska hemsida att förfalskningar förekom.

Han visade filékniven och böjde den riktigt rejält, utan att den gick av eller blev sne..
Citera
2009-07-08, 15:47
Bannlyst
Kolla på bilder av knivarna och jämför
Citera
2009-07-08, 15:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Det kom nyss in en snubbe med zigenarutseende i min studio och sålde ett knivset med globalknivar i en snygg förpackning. Jag har själv jobbat i restaurang, men det var för över 10 år sedan så jag minns inte riktigt hur knivarna låg i handen osv. I alla fall, han sa att han köpt dom från ett konkursbo i uppsala och att han sålde dom för mellan 2500-5000 kr st. givetvis utan papper.. jag sa att jag endast hade användning för kock-kniven och att jag inte hade råd att lägga ut 2500 kr för massa knivar som inte ens kommer att användas.. då prutade jag ner priset till 1000 kr + att han bokade en tatueringstid idag för 1000 kr så jag går väl +-0 på detta. Hade ändå ingen bokning vid den tiden så..

Jag har dessvärre ingen möjlighet att fota knivsetet först ikväll när jag är hemma.. men jag läste på globals svenska hemsida att förfalskningar förekom.

Han visade filékniven och böjde den riktigt rejält, utan att den gick av eller blev sne..
Du får gärna placera din fråga i den stora knivtråden som redan existerar .

Med största sannolikhet så har du blivit lurad på åtminstone två sätt.

1. Falska Globaler, pengarna adios!!
2. Globaler över huvud taget . Pengarna adios igen

~Paul~
Citera
2009-07-08, 15:52
Medlem
mws avatar
En vän blev utsatt för samma sak vid en bensinmack för ett par år sedan! Han prutade ner hela settet till 500:- från dom 3500:- zigenarn ville ha från början minns inte riktigt med det var väl 8-10 knivar, fejk det var det garanterat!(iofs inte garanterat i ditt fall men låter ju snarlikt)
Citera
2009-07-08, 15:56
Medlem
dePauls avatar
Dessa så kallade Globaler är tillverkade i kinesiskt 420 stål, lika hårda som hårdplast .

~Paul~
Citera
2009-07-08, 16:06
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Jag tycker den innehåller alldeles för mycket smilies så jag startade en egen tråd som jag trodde jag skulle slippa i.

Restaurangen jag arbetade på hade svenska kockar som arbetat hela världen över och samtliga hade global knivar. Så, så lurad känner jag mig inte om dom nu skulle vara riktiga..

15 knivar är det totalt. Jag har tittat på bilderna på sidan och jämfört med mina knivar men har inte hittat ev tecken på plagiat..
Citera
2009-07-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

-2: Är väl inte riktigt sant ändå! Visst finns det både avsevärt bättre och mer prisvärda knivar. Framförallt är väl Globals "billigare" serier just billiga även i prestanda och kvalitet trots ett ganska högt pris.

Men jag har under ett par år haft en GF-33, dvs ett snäpp upp bland Globals knivar och jag tycker faktiskt att den är bra att arbeta med. Greppet och ergonomi fungerar, skärpan håller den också godkänt.

Skulle jag köpa en ny kniv idag skulle jag iofs titta på annat än Global!
Citera
2009-07-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet
-2: Är väl inte riktigt sant ändå! Visst finns det både avsevärt bättre och mer prisvärda knivar. Framförallt är väl Globals "billigare" serier just billiga även i prestanda och kvalitet trots ett ganska högt pris.

Men jag har under ett par år haft en GF-33, dvs ett snäpp upp bland Globals knivar och jag tycker faktiskt att den är bra att arbeta med. Greppet och ergonomi fungerar, skärpan håller den också godkänt.

edit: GF-33:s stora handtag i mina stora händer ger förresten riktigt fin ballans.
Citera
2009-07-08, 17:30
Medlem
De äkta knivarna har ett nummer ex G7 etc beroende på vad det är för kniv. Om du sätter fingret mellan handtaget och bladet ska du ha jämnvikt på båda sidor, den skavara helt rak. Jag tror att de äkta är fyllda med sand(?) i handtaget eller något liknande för att få jämnvikten. Känns handtaget "tomt" är det fejk. Så har jag hört, köpte mina på liknande sätt, de är fejk, men jättebra iaf - bara man slipar dem ibland.
Citera
2009-07-08, 17:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet

Globaler är notoriskt kända för att vara alldeles för dyra för vad man får. Stålet är mediokert och erfonomin totalusel för de allra flesta händer.

Varför folk trots allt fortsätter att inhandla dem beror mycket på mördande reklam och det faktum att de är riktigt vassa när de anländer till affären.

Den något svagt konvexa zero-eggen tilltalar många, men redan i samband med den första bryningen så försvinner denna och man står där med en vanlig men ytterst dyr kniv.

Det finns många sätt att känna igen en falsk Global på. Här följer en artikel angående detta tema:
"Hur känner man igen en falsk Globalkniv?

Kringresande säljare erbjuder ett set knivar, stekgaffel och skärpstål i en knivväska motsvarande GLOBAL G-666/11. De säger att utpriset är 9900kr och erbjuder setet för 4500kr. Även priser på 2000-2900kr förekommer. I större partier har också väsentligt lägre priser förekommit.

Även presentförpackningen motsvarande GLOBAL G-9211 säljs förfalskad. Förpackning liksom tillhörande broschyr/folder är kopierad från originalet.

Så här känner du igen förfalskningarna:

1. Prickmönstret är ojämnt och har dålig finish. Det har svart lack i groparna medan originalknivens svarta färg är kemisk kromdioxid.
2. Ingen sand i skaften som i originalet.
3. Slipningen håller låg klass och bladet har dålig finish.
4. Stålet är betydligt mjukare och uppfyller inte specifikationerna för CROMOVA 18.
5. GS-4 är i original DEBA-slipad d.v.s. bara på den högra sidan där också logotypen sitter. Kopian är symetriskt slipad och har logotypen på vänster sida av bladet.
6. Presentförpackningen har ett hängöra i papp istället för plast som på originalet. Knivarna sitter med svarta buntband från baksidan istället för med vita från framsidan.
7. Skärpstaven är av randigt stål medan originalet är av keramik eller diamantklätt rostfritt stål. Det sitter I skaftet med en gänga medan originalet har svart fästhylsa.
8. Den stora kockkniven är märkt GF-34 (smidd) men är en kopia av G-17 (valsad).
9. Brödkniven saknar tandning närmast skaftet.

Den som försöker sälja dessa till dig i skenet av att vara äkta gör sig skyldig till bedrägeri. Ta namn adress telefon eller åtminstone bilnummer.

Ring J.A. Sundqvist AB eller direkt till polisen."

~Paul~
Citera
2009-07-08, 19:08
Medlem
MisterGGs avatar
Här kommer lite bilder

http://www.stooorage.com/show/126/160217_dsc_5698.jpg <-väskan

http://www.stooorage.com/show/126/160229_dsc_5700.jpg <- Knivarna i väskan

http://www.stooorage.com/show/126/160231_dsc_5701.jpg <- Största kniven
Citera
2009-07-08, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Här kommer lite bilder

http://www.stooorage.com/show/126/160217_dsc_5698.jpg <-väskan

http://www.stooorage.com/show/126/160229_dsc_5700.jpg <- Knivarna i väskan

http://www.stooorage.com/show/126/160231_dsc_5701.jpg <- Största kniven
Ledsen att berätta, men det är tyvärr falska globaler. Bland annat saknas Trademark-märket. Handtaget är heller inte korrekt utformat. Ledsen .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in