Citat:
Ursprungligen postat av ZenCurl
Förklaring: Jag tror att "människan" bara är ett medel, en milstolpe, ett stopp som egentligen inte har någon mening.
Medel till vad, en milstolpe på väg mot var?
Citat:
Det här kan tolkas som en verision av karma. Allt vi gör påverkar hur vi blir, hur "vi"("jag") hoppar omkring i tiden och tillslut avgör var jag hamnar, om jag blir indian eller framtidsgubbe.
Hmm, vad finns det för argument till att det skulle se ut på det sättet?
Citat:
det här handlar om hur människar skapar för sitt behov. T.ex vi ser ett ljus på himlen, och de som vill att det ska vara ett UFO, uppfattar det som ett sådant och därmed blir det även det i deras ögon. Samma sak om man hittar något i marken, låt oss säga en stenyxa från stenåldern, så kankse det var en naturligt fenomen som skapade denna "stenyxa" och eftersom människan tolkade denna som en stenyxa, blev det en stenyxa.
Ja, så är det nog. Enligt existentialismen finns ingen på förhand given mening med någonting, vilket möjliggör oss att ge mening till allt. Som varelser med medvetande söker vi konstant efter ordning fastän världen är kaotisk. Fast det gör det iofs inte overkligt eller oviktigt, stenyxan passar in i ett större sammanhang, "stenålder", som ger oss en känsla av att världen är ordnad på ett visst sätt, så att vi kan organisera samhället och samarbeta i större grupper.
Citat:
Det här är mest som en sammanfattning. Vi "föds" inte och "dör" i tidens gång, vi lever i tidens gång men den tid som är mellan du dör och föds är du bara någonting någonstans och du hamnar där du hamnar. Tiden är inte som vi uppfattar den när vi lever utan är mer som ett.. ja vad ska man säga? Ett moln som omsluter dig och du hamnar där du hamnar.
Människor är tidsresenärer. Det är därför vi skapat kulturer, samhällen, civilisationer. Om ingen lärde sig något från tidigare generationer så skulle vi inte ha någon samarbetsgrund att stå på, vi skulle springa runt i flockar som vargar.
"Jag" har förmodligen aldrig fötts och kommer förmodligen aldrig att "dö", eftersom jag inte kommer ihåg det och kan inte vara medveten om det. Men när någon annan dör eller föds, kan jag observera det, bekräfta det. Det är på riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av winterstorm2
jag tänker lika som dig ZenCurl
Det här med varför jag är jag och hur vi uppfattar saker är mycket intressant. Det här med att jag kan uppfatta färgen röd men kallar den grön och tvärom för dig, går det att undersöka tror ni? Ser man världen mer blå i mina blåa ögon än en brun ögd person?
Förmodligen inte, eftersom det sitter i sinnet. Det är ett metafysiskt fenomen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_spectrum