Citat:
Ursprungligen postat av snorkelmanen
Om något stjäls från en och senare återupphittas på någon hittegodsavdelning som kräver hittesumma för att få ut saken, har de stöd i lag för denna avgift? Låt säga polisens hittegodsavdelning kontra SJ:s hittegodsavdelning, någon skillnad dem emellan?
Har jag rätt att få ut min sak utan avgift? Är saken fortfarande min i lagens alla bemärkelser?
En sak som lämnas utan uppsikt men med avsikt att senare hämtas är ju ej hittegods, men vem har bevisbörda? Om jag tappar mina glasögon och märker det 15 meter senare, men någon redan plockat upp dem och givit dem till hittegods, är jag tvungen att betala dessa avgifter? Finns det inget ansvar för en som hittar hittegods att vänta på plats och se sig runt en stund, låt säga 1 minut?
/Intresserad snorkelman
Rent spontant sådär kan man läsa mycket i lag om hittegods;
3 § Ägaren vare berättigad taga hittegods åter mot det han
gäldar polismyndighets och upphittares skäliga kostnader i anledning av fyndet ävensom skälig hittelön.
Uppkommer tvist rörande lösesummans belopp, skall frågan härom avgöras av domstol; polismyndighet som har godset i sin vård dock obetaget att utlämna det till ägaren mot lösen som polismyndigheten finner skälig.
Om saken är din..
2 § 2 st, Polismyndighet
må låta försälja hittegods, när godset ej kan vårdas utan fara för försämring eller vården är förenad med alltför stora kostnader eller eljest särskilda skäl till försäljning finnas.
4 § Varder ägare till hittegods
ej känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndighet, eller
kommer ägaren ej inom en månad från det han av polismyndighet underrättats om fyndet, eller kan ägaren eljest anses hava uppgivit sin rätt, tillfalle godset upphit taren; dock vare denne skyldig gälda polismyndighets kostnader i anledning av fyndet. Är godset i polismyndighets vård, och underlåter upphittaren att inom en månad efter anmaning gälda polismyndighetens kostnader, eller kan han eljest anses hava uppgivit sin rätt, skall godset
tillfalla staten.
Alltså både ja och nej. Det är din ett tag men sen blir den någon annans beroende på vad som händer.
Är inte helt inne på sakrätt än men jag tycker att det blir ganska klart vad som gäller.