2016-02-28, 09:31
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Man tycker känna igen dessa frågor sedan tidigare.

Har du utrustning/material hemma?

Du nämner som sagt ingen information om datorns hårdvara. Är datorn väldigt gammal så kan du räkna bort Windows 10. Även Windows 8.1 om du har lite otur. Windows 7 Home är kanske ditt alternativ.

Att installerar ett operativsystem på en extern hårddisk är en möjlighet, men dock så kan detta sluta med blåskärmar och felmeddelande/felkoder. Det handlar bl.a om kompatibilitet.

Fråga 3 samt 4 så finns det gott om länkar på Google. Slå sökningar så finner du mer information.

Tror jag faktiskt kan inneha en DVD-R skiva på 4.7Gb liggandes.
Datorn är från 2009/2010.

Specifikationer:
HP Pavilion dm3 Notebook PC
Windows 7 Ultimate
Genuine Intel(R) CPU U4100 @ 1.30GHz, 1300Mhz, 2Core(s), 2 Logical Processors
RAM 4GB
NVIDIA GeForce G105M 512Mb
BIOS Insyde Corp. F.19, 2010-11-16

Inte direkt värsta grymma datorn, men windows 7 kanske passar denna bäst?
Citera
2016-02-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
...
Inte direkt värsta grymma datorn, men windows 7 kanske passar denna bäst?

Den datorn kommer att kännas mycket piggare med Win8/8.1 än med Win7 (=bättre beg.köp).
Samt att du själv sparar jättemycket installationstid.
Sen kommer ju nästa ägare att få Win10-erbj. att själv ta ställning till.
Citera
2016-03-07, 06:47
Medlem
Ominstallera Windows, händer med program/spel?

Tjenare.
Har köpt en ssd disk till min stationära dator Som Jag nu hade tänkt att installera om Windows på. I nu läget har jag Windows på min hdd disk på 2 t som jag partionerat.

Jag undrar nu vad som händer med mina program och spel. Kommer jag behöva ominstallera allt eller klarar de sig fint?
Citera
2016-03-07, 06:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man rekommenderar att man även ominstallerar spel, program, med mera.

Windows får i samband med en ny installation ett nytt register. Spel, program ligger med den äldre registret och det kan ställa till med massa problem.

Men du har kanske klonat ditt system och kommer då använda detta i din installation?
Citera
2016-03-07, 07:04
Medlem
Citat:
Man rekommenderar att man även ominstallerar spel, program, med mera.

Windows får i samband med en ny installation ett nytt register. Spel, program ligger med den äldre registret och det kan ställa till med massa problem.

Men du har kanske klonat ditt system och kommer då använda detta i din installation?
Tack så mycket får bli att ominstallera och ha sig. Klonat? Vette fan haha.

En annan fråga, har funderat en del på mapparna program och program x86 som verkar skapas automatiskt. Kan man flytta över dessa säkert till hdd disken?
Citera
2016-03-07, 07:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forgo
En annan fråga, har funderat en del på mapparna program och program x86 som verkar skapas automatiskt. Kan man flytta över dessa säkert till hdd disken?

Till vilken nytta? Eller syftar du på att kryptera hela C:?
Citera
2016-03-07, 07:14
Medlem
Citat:
Till vilken nytta? Eller syftar du på att kryptera hela C:?
Ssd disken ligger på 64 gig, och vill ändast ha Windows på den inget annat löst. Ibland känns de som saker sparar sig okontrollerat till c disken
Citera
2016-03-07, 07:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ssd disken ligger på 64 gig, och vill ändast ha Windows på den inget annat löst. Ibland känns de som saker sparar sig okontrollerat till c disken

Peka ut din installation sedan när det gäller program och spel på din andra partition.
Om nu något program vill installeras på din SSD så är det nödvändiga filer till Windowsregistret.
Citera
2016-03-07, 07:24
Medlem
Citat:
Peka ut din installation sedan när det gäller program och spel på din andra partition.
Om nu något program vill installeras på din SSD så är det nödvändiga filer till Windowsregistret.
Tack för hjälpen
Citera
2016-03-07, 07:25
Medlem
Citat:
Tack så mycket för hjälpen
Citera
2016-03-07, 07:39
Avslutad
Citat:
Tack så mycket får bli att ominstallera och ha sig. Klonat? Vette fan haha.

Tja visst, men programmen i mapparna kommer inte funka eftersom du har ett nytt register där de inte är med. Så installera om alla program istället.
Citera
2016-03-07, 11:34
Medlem
Citat:
Tjenare.
Har köpt en ssd disk till min stationära dator Som Jag nu hade tänkt att installera om Windows på. I nu läget har jag Windows på min hdd disk på 2 t som jag partionerat.

Jag undrar nu vad som händer med mina program och spel. Kommer jag behöva ominstallera allt eller klarar de sig fint?

allt försvinner, pröva googla på save game appdata when reinstalling windows
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in