2009-06-10, 20:09
Medlem
När jag installerade Windows 7 hade jag Windows XP Home Edition och skulle gärna vilja ha tillbaka Windows XP av andra skäl då vissa program inte har blivit uppdaterade ännu, hursomhelst är att jag har 2 partioner på min dator, 1 är HP_Pavilion C: och 2 är HP_Recovery D:, som jag har uppfattat ligger det jag behöver för att systemåterställa och formatera på partion D: så jag kan formatera partion C: men nu kommer problemen, vanligtvis när jag hade Windows XP så kunde man trycka F10 när man startade datorn så kom man in i Systemåterställningsprocessen och när jag installerade Windows 7 så blev den funktionen otillgänglig, man ser alternativet men den är "ur bruk". Så fortsätter man till nästa "screen" i uppstarten och har då 3 olika alternativ som har kommit när jag installerade Windows 7 - 1. Earlier version of Windows 7. 2. Continue to Windows 7 3. Återställnings"blabla" till Windows XP.
När jag väljer återställningsgrejjen så kommer det upp som i CMD (run->cmd) först att jag ska välja 1. D: eller 2. C: och när jag väljer C: så fortsätter jag med att skriva "format c:" och då står det att jag behöver ett administratör lösenord. Då provar jag det jag har som jag vanligtvis loggar in med på Windows 7 men det fungerar inte så nu är frågan... hur får jag tillgång till det lösenordet?
Citera
2009-06-13, 19:48
Medlem
kalleanka2s avatar
Installera XP på bärbar(utan cd-drive) via USB

Jag har en bärbar utan CD-drive. Via Setuppen så kan man välja att starta från USB-disk eller nätvärk.

Hur gör jag enklast för att installera WinXP?

Vill helst slippa köpa USB-CD-drive.

Vilka filer ska finnas med på USB pinnen? (Jag har laddat ner XP-startfiler (IMA-filer))

Jag gissar att jag behöver göra det i två steg. Först lyckas starta ett OS så att jag kan lägga in XP på hårddisken(via usbminne) och sedan starta installationen från hårddisken.
Citera
2009-06-13, 19:49
Medlem
kalleanka2s avatar
Oj.. har nog hamnat på fel forum. Moderator får gärna flytta mig rätt
Citera
2009-06-13, 19:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> Support

//Mod
Citera
2009-06-14, 13:52
Medlem
kalleanka2s avatar
Det finns ju många bärbara som saknar CD/DVD-drive. Så det måste ju gå att Installerar XP även på en sådan.

Min bärbara stödjer uppstart via USB-minne en jag vet inte hur det ska se ut på usb-disken. Är det command.com som datorn letar efter när den försöker starta upp datorn?
Citera
2009-06-14, 18:13
Medlem
dobbelinas avatar
http://tinyurl.com/nxx3rt
Citera
2009-06-14, 18:27
Medlem
Använder alltid USB Multiboot 10 när jag installerar XP på mina netbooks.

Du behöver ca. 1 GIG USB-minne.

Prova det
Citera
2009-06-14, 19:05
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
http://tinyurl.com/nxx3rt

tack för sökningen. Bättre än alla sökningar jag gjort idag och igår. Lättare att söka om man vet vad man ska söka efter

Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
Använder alltid USB Multiboot 10 när jag installerar XP på mina netbooks.

Du behöver ca. 1 GIG USB-minne.

Prova det

Tack! Ska kolla upp det.
Citera
2009-06-14, 23:02
Medlem
GuitarPROs avatar
Är det bara för mig som Windows Photo Viewer inte fungerar eller är den funktionen bortplockad i RC 7100?
Citera
2009-06-15, 01:15
Medlem
gandihellfishs avatar
Jag kan inte ladda ner i över 1 mb/s när jag har 50 mbit. vad är felet? Samma fel när jag hade betan. Använder RC nu. Utorrent är problemprogrammet i fråga.
Citera
2009-06-15, 15:02
Medlem
Mus, tangenbord och dvd-läsare fungerar ej - hur ska jag formatera?

Har en laptop där dvd-läsarn lutat fungera ett flertal gånger. Vad som händer är att windows (xp) helt enkelt inte hittar hårdvaran längre, som om den aldrig har funnits. Läste mig till att man skulle slänga upper- och lowerfilters i en mapp i registret. Dessa fanns ej men på något sätt har jag alltid lyckats få det att fungera igen.

Nu har jag meckat lite för mycket i registret så att varken mus eller tangentbord fungerar, ej heller min usb-mus. Bra jobbat!

Jag undrar nu om någon utav alla kunniga människor här tror sig ha en lösning? Jag kan ju liksom inte stoppa in windowsskivan i läsaren och blåsa om datorn eftersom den inte hittar någon sådan när man bootar. Tangentbord fungerar såklart i BIOS, men det finns ju inte mycket att göra där.

Stor tack till den/de som kan hjälpa mig lösa det här!

Mvh

Glömde tillägga att den inte hittar CD/DVD i bios, så jag kan inte ställa in att den ska bootas först och köra windowsskivan därifrån.
Senast redigerad av bamzizen 2009-06-15 kl. 15:26.
Citera
2009-06-15, 15:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du någon garanti kvar på denna dator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in