2009-06-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du någon garanti kvar på denna dator?

Nix, det har jag inte. Den är nästan 3 år gammal. Sedan vet jag inte om det hade hjälpt med garanti eftersom det är jag som har strulat till det?
Citera
2009-06-15, 15:18
Medlem
whoozes avatar
Har du lyckats pajja mjukvaran så ordentligt att datorn inte ens hittar ditt tangentbord?

Funkar inte att sätta i en windows-skiva och sen starta upp datorn. Eller köra en recovery INNAN windows laddas? Det är inte helt ovanligt att man kan trycka på någon knapp för att komma in i en recovery-meny på dessa skitlaptops...
Citera
2009-06-15, 15:18
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamzizen
Har en laptop där dvd-läsarn lutat fungera ett flertal gånger. Vad som händer är att windows (xp) helt enkelt inte hittar hårdvaran längre, som om den aldrig har funnits. Läste mig till att man skulle slänga upper- och lowerfilters i en mapp i registret. Dessa fanns ej men på något sätt har jag alltid lyckats få det att fungera igen.

Nu har jag meckat lite för mycket i registret så att varken mus eller tangentbord fungerar, ej heller min usb-mus. Bra jobbat!

Jag undrar nu om någon utav alla kunniga människor här tror sig ha en lösning? Jag kan ju liksom inte stoppa in windowsskivan i läsaren och blåsa om datorn eftersom den inte hittar någon sådan när man bootar. Tangentbord fungerar såklart i BIOS, men det finns ju inte mycket att göra där.

Stor tack till den/de som kan hjälpa mig lösa det här!

Mvh
Menar du inte att CD-stationen funkar när du skriver så? Isåfall borde det ju inte vara några problem att boota skivan Men du skrev kanske fel?
Citera
2009-06-15, 15:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Har en laptop där dvd-läsarn lutat fungera ett flertal gånger. Vad som händer är att windows (xp) helt enkelt inte hittar hårdvaran längre, som om den aldrig har funnits. Läste mig till att man skulle slänga upper- och lowerfilters i en mapp i registret. Dessa fanns ej men på något sätt har jag alltid lyckats få det att fungera igen.

Nu har jag meckat lite för mycket i registret så att varken mus eller tangentbord fungerar, ej heller min usb-mus. Bra jobbat!

Jag undrar nu om någon utav alla kunniga människor här tror sig ha en lösning? Jag kan ju liksom inte stoppa in windowsskivan i läsaren och blåsa om datorn eftersom den inte hittar någon sådan när man bootar. Tangentbord fungerar såklart i BIOS, men det finns ju inte mycket att göra där.

Stor tack till den/de som kan hjälpa mig lösa det här!

Mvh

Du kan göra tillräckligt mycket för att ändra bootordning så att datorn bootar från CD-läsaren jag tror nämligen att den fungerar.
Citera
2009-06-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Menar du inte att CD-stationen funkar när du skriver så? Isåfall borde det ju inte vara några problem att boota skivan Men du skrev kanske fel?

Jag menade alltså att de två filerna upperfilters och lowerfilters inte fanns i registermappen. Jag testade att köra programmet Driver Detective och enligt den så var dvd-läsaren "urkopplad". Har dock inte fullversionen av programmet så jag vet inte om den kan åtgärda något.

Men nu kan jag ju inte göra något alls i windows eftersom jag inte kan styra med något.
Citera
2009-06-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Du kan göra tillräckligt mycket för att ändra bootordning så att datorn bootar från CD-läsaren jag tror nämligen att den fungerar.

Den hittar inte cd/dvd-läsaren i bios. Har varit inne och kollat i prioriteringslistan över diskar och läsare.
Citera
2009-06-15, 15:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Den hittar inte cd/dvd-läsaren i bios. Har varit inne och kollat i prioriteringslistan över diskar och läsare.

OK men det skrev du inget om..
Citera
2009-06-15, 15:23
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Jag menade alltså att de två filerna upperfilters och lowerfilters inte fanns i registermappen. Jag testade att köra programmet Driver Detective och enligt den så var dvd-läsaren "urkopplad". Har dock inte fullversionen av programmet så jag vet inte om den kan åtgärda något.

Men nu kan jag ju inte göra något alls i windows eftersom jag inte kan styra med något.
Ok, men du behöver ju inte göra något i Windows om du ändå ska formatera eller hur? In i BIOS och ställ CD\DVD som 1:st Boot Device och formatera dreten
Citera
2009-06-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ok, men du behöver ju inte göra något i Windows om du ändå ska formatera eller hur? In i BIOS och ställ CD\DVD som 1:st Boot Device och formatera dreten

Glömde skriva i förstaposten att bios inte hittar CD/DVD, så det går inte att ställa in att den ska bootas först.
Citera
2009-06-15, 15:30
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Glömde skriva i förstaposten att bios inte hittar CD/DVD, så det går inte att ställa in att den ska bootas först.
Ok, utgår ifrån att du har plockat ut enheten och tryckt in den igen?
Citera
2009-06-15, 15:33
Medlem
epost72s avatar
Kan man få lite info om själva datorn?
Det verkar ju som att DVD/CD-läsaren lagt av fysiskt.

En annan sak som inte står att du testat.

Felsäkert läge, F8 under uppstart innan windows börjar ladda och därefter F8 igen
Citera
2009-06-16, 12:58
Medlem
Går det att installera windows7 ifrån USB-stick?

Edit: Jag har inget operativ installerat innan (eller, en trasig XP pro) utan det är på en helt ny disk.
Senast redigerad av 99popcorn 2009-06-16 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in