2009-06-03, 09:34
  #1129
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Samt drivrutiner för att kunna läsa in XP då HDD är en SATA.
Ah, fast han borde ändå kunna boota skivan utan drivarna..
Citera
2009-06-03, 09:44
  #1130
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ah, fast han borde ändå kunna boota skivan utan drivarna..

Mja, har man en äldre version av XP så måste du läsa in filerna med hjälp av drivrutin / F6.På dom nyaste XP versionerna så kanske detta redan finns, vem vet?

Har inte använt mig av XP på 2 år

Har man SATA/RAID som ett exempel så måste du har drivrutiner till HDD.Så har det varit i mina fall.Under Vista / Win7 så ligger det inbakta drivrutiner i sin inläsning.
Citera
2009-06-03, 09:56
  #1131
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, har man en äldre version av XP så måste du läsa in filerna med hjälp av drivrutin / F6.På dom nyaste XP versionerna så kanske detta redan finns, vem vet?

Har inte använt mig av XP på 2 år

Har man SATA/RAID som ett exempel så måste du har drivrutiner till HDD.Så har det varit i mina fall.Under Vista / Win7 så ligger det inbakta drivrutiner i sin inläsning.
Jo det är sant, men för att trycka F6 så måste man komma in i installationsprogrammet först, vilket TS inte gör
Citera
2009-06-03, 12:31
  #1132
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Jo det är sant, men för att trycka F6 så måste man komma in i installationsprogrammet först, vilket TS inte gör

Så sant som det är sagt.

Vi gled ut lite lätt ifrån ämnet.
Citera
2009-06-03, 13:51
  #1133
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Så sant som det är sagt.

Vi gled ut lite lätt ifrån ämnet.

Mjo, det gjorde ni

Men grejen är ju att datorn funkar utan problem, jag använder den fortfarande, men vill antingen uppgradera från beta-releasen av w7, till build 7100 eller liknande.

när inte 2 skivor av den funka (2 olika releaser, varav en från Microsoft) så testade jag att köra en äldre skiva jag hade, som jag använt förut, build 7054. Den funkar inte heller.

Jag testar då både en ubuntu skiva och en xp skiva, varav INGEN vill boota.
Det KAN inte vara något fel på hårdvaran, för jag använder datorn dagligen, utan problem.
Citera
2009-06-03, 16:45
  #1134
Medlem
Wobins avatar
Windows 7 -> Windows XP = Åtkomst Nekad

Hej!

Har stött på ett problem som jag skulle behöva hjälp med, det är så att Windows 7 slutade boota ordentligt efter moderkortsbyte i en dator med felmeddelandet "Cant start Windows 7 probably due to recent software or hardware change".

Då tänkte jag att jag skulle installera Windows XP på burken istället, men innan jag skulle göra det så tänkte jag kopiera över alla filer genom att koppla in den i min dator som för nuvarande kör Windows XP Pro SP3.

Till problemet: Jag får endast åtkomst nekad när jag försöker att gå in och bläddra bland vissa mappar på hårddisken, antar att det har något med rättigheterna på filerna att göra. Men jag hittar inte var man ändrar dessa. All hjälp uppskattas.

Edit: Jag lyckades sätta mig själv som ägare genom att stänga av "enkel fildelning" inne på mappalternativ, så problemet är löst. Tack endå!
__________________
Senast redigerad av Wobin 2009-06-03 kl. 16:49.
Citera
2009-06-03, 16:49
  #1135
Medlem
cannaBes avatar
Högerklicka på mapparna du inte får tillgång till och välj Egenskaper > Säkerhet > Avancerat > Ägare. Markera ditt namn och märk av boxen "Replace owner on subcontainers and objects" <-- heter så på engelska, för att inte förvirra så får du översätta själv

Edit: Nice!
Citera
2009-06-03, 18:33
  #1136
Avslutad
fler tips?
Citera
2009-06-04, 00:01
  #1137
Medlem
cannaBes avatar
Men självklart är det något fel på hårdvaran eftersom du ska kunna boota skivan utan att ens ha någon hårddisk i, och har du ingen hårddisk i så har du ingen mjukvara i datorn.
Citera
2009-06-04, 17:10
  #1138
Medlem
Kan inte ominstallera Xp

Ja, har haft problem med datorn ett tag och tänkte därför ominstallera skiten. Satte i installationsskivan som följde med datorn och startade installationen av Xp.
Ett felmeddelande kommer upp som säger att operativsystemet på datorn är nyare än det på skivan och att det därför inte går att installera. Installationen fortsätter dock men sedan när datorn startas om så står den still med en svart bakgrund och en textmarkör blinkar (typ DOS-läge) efter att man valt att den ska starta från skivan och inte det gamla OP-systemet.

Hur ska man göra? Bara att ge upp och installera nåt nyare, typ windows 7 istället?

Tacksam för svar
Citera
2009-06-04, 17:12
  #1139
Medlem
Holger Meinss avatar
Formatera.
Citera
2009-06-04, 17:37
  #1140
Medlem
micaeles avatar
Formatera först, sen installera. Eller, som du säger, gå över till W7 - så fruktansvärt mycket bättre och enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in