2014-09-15, 18:46
Medlem
Jag behöver installera Windows7 på en ny fräsch hårddisk.
Då den gamla kraschat (Laptop)
Dock var den en Vista64bitars som uppgraderades till Win7 med två special-skivor så jag har ju ingen skarp resursskiva alls.

Då är frågan = Hur göra?

Har läst artiklar genom åren på tekniksajter hur man gör "Bart PE" och kan ladda ner legitima
Windows7_64bit_SP1_swe_Images direkt från deras sida. Sedan är det bara att ha sin produktnyckel & vipps en clean installation klar att bränna på DVD eller flashminne! *givetvis hittar jag inga vettiga guider på detta väl nu när man aktivt söker och behöver det!

Men sen då? Ladda ner alla specifika drivrutiner till min hårdvara blir ju omständigt samt så är det stört omöjligt hitta min produktnyckel.
Citera
2014-09-16, 00:12
Medlem
Jag är en HON!
Och som det låter på er är det för invecklat för mig att göra något alls så jag får väl lämna över den till någon annan som är kunnig.
Citera
2014-09-16, 10:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mintkrokant1
Jag har köpt en ny dator och behöver nu formatera om min gamla laptop för att kunna sälja iväg den lite billigt sådär. Men hur göööör man? Behöver man skiva? Läst runt lite och det har stått att man inte behöver det till alla... jag fick inte med någon när jag köpte den iallafall.
Någon som har tips eller har någon bra länk där allt står i enkel svenska, steg för steg, hur man gör?

http://www.ehow.com/how_4829262_rese...-computer.html - bra guide !
Citera
2014-09-16, 11:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Men sen då? Ladda ner alla specifika drivrutiner till min hårdvara blir ju omständigt samt så är det stört omöjligt hitta min produktnyckel.

Att får fram information om datorn samt vilka produktnycklar man har är inga problem. Tar hjälp av detta program -> http://www.belarc.com/free_download.html

Du finner även här på Windowsforumet länkar till direkta nedladdningar av rena Windows 7.

Har du en CD/DVD-enhet i denna dator så är detta ett sätt. Har du dessutom en DVD-skiva liggande så har du all utrustning som krävs för en installation.
Citera
2014-09-16, 21:11
Medlem
linkan0s avatar
om man ska få datorn som ny måste man då ta bort de gamla windowset på nå spec sett eller är de bara köra in windows skivan ?????
Citera
2014-09-17, 08:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkan0
om man ska få datorn som ny måste man då ta bort de gamla windowset på nå spec sett eller är de bara köra in windows skivan ?????

Antingen med hjälp av recovery som då ligger på datorn. Läs mer hur detta fungera på Google. Sök på recovery.

Eller så använder du en installationsskiva där du kan ta bort/skapa en partition och sedan installerar Windows på nytt.
Citera
2014-09-17, 10:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Det beror på, Är det så att du bara startade datorn (efter köpet) och Windows installerades, då går du enklast till tillverkarens webbplats, och i deras support letar upp just din datormodell..

I 9 fall av 10 finns det t.o.m. en manual att läsa som förklarar hur du installerar om datorn utan att gamla filer etc. ligger kvar..

Köpte du en dator UTAN att få med windows i datorn, då har du ju själv installerat Windows på något sätt.. Då upprepar du detta sätt men när du kommer till Avancerat i installationens inledning väljer detta och tar bort dina gamla partitioner, skapar nya och installerar Windows dit...

Då har du "sopat bort" dina gamla filer, smittor och andra problem som funnits tidigare....
MEN Du bör innan du installerar om ladda ner drivrutiner till din dator från tillverkarens sida och lagra på USB-pinne etc.. Så du kan installera dessa utan internetåtkomst (För ibland har du ingen förrän dessa drivrutiner är installerade)
Citera
2014-09-17, 14:49
Medlem
linkan0s avatar
okej hoppas nån ids hjälpa mig för att få datorn som ny när man ska installera windows måste man ta bort de gamla windowset på nå spec sett eller är de bara att köra in windows skivan å insallera de om på nytt så försvinner de gamla windowset så de inte blir dubbelt windows om de nu skulle bli så för de vill jag inte
Citera
2014-09-17, 15:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
okej hoppas nån ids hjälpa mig för att få datorn som ny när man ska installera windows måste man ta bort de gamla windowset på nå spec sett eller är de bara att köra in windows skivan å insallera de om på nytt så försvinner de gamla windowset så de inte blir dubbelt windows om de nu skulle bli så för de vill jag inte

Du sparar bara undan de filer du bill spara..

Du kör t.ex. nirsofts "produKey" för att spara din nuvarande installations produktkod, sparar till en USB-pinne..

Du laddar mer drivrutiner till datorn (för säkerhetsskull)

Du stoppar i DVD-skivan
Du stänger av datorn,
Du startar datorn och vid ev. "press F(X) for bootmenu" trycker du på den tangenten (fort)
du väljer DVD-läsaren
kör vidare

och vid Avancerat gäller det jag skrev ovan! Då först rensar du bort äldre skräp!

Vill du ha en mer utförlig guide, så klickar du på Windows 7 länken i min signatur och laddar ner gratisversionen.. Guiden går igenom alla dessa steg noggrant.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-09-17 kl. 15:07.
Citera
2014-09-23, 08:26
Medlem
lilltorkels avatar
Har en liten fråga.
Funderar på att köpa mig en ny hårddisk och undrar
om man bara kan sätta in den nya och föra över allt från
den gamla och ta bort den.
Eller behöver man installera allt igen har slarvat bort Win 7 skivan.
Citera
2014-09-23, 08:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltorkel
Har en liten fråga.
Funderar på att köpa mig en ny hårddisk och undrar
om man bara kan sätta in den nya och föra över allt från
den gamla och ta bort den.
Eller behöver man installera allt igen har slarvat bort Win 7 skivan.

Min rekommendation är att du utför en installation på denna nya HDD.

Anledningen finns många, men ett av dessa är att alla hänvisningar som du har nu i registret som kan ställa till problem.

Du finner om du söker på forumet länkar till rena versioner av Windows 7. Ta en backup på dom filer som du vill spara. Lägg detta på ett USB-minne eller på en annan hårddisk. Monterar bort den gamla hårddisken och in med den nya hårddisken. Lägg i installationsskivan och påbörjar din installation.

När detta är klart så kan du monterar tillbaka din gamla hårddisk. Formaterar den under diskhanteringen. Därefter har du en hårddisk som du kan förvarar filer på.
Citera
2014-09-27, 17:55
Medlem
-Mystics avatar
Har precis satt ihop en ny dator... Under slutfasen av Windows installationen så är det meningen att datorn ska status om. Istället så slocknar skärmen/tangentbordet men datorn är fortfarande på. Väntade i minst en halvtimme innan jag manuellt startade om datorn. Då var det givetvis inget som var installerat utan man fick börja om från start. Samma problem skedde igen.

Kan nämna att jag försöker installera det på en SSD.
Senast redigerad av -Mystic 2014-09-27 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in