2014-02-03, 21:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Jag har formaterat om min laptop, en Asus. Jag lyckades formatera om den och den startar och det står att den förbereder för att användas för första gången. Mitt problem är nu att den loggar in, laddar lite, sen loggar den automatiskt ut och stängs av, för att sedan sättas på igen, och sedan samma process om och om igen!
Vad göra?
Låter mer som om du använt datorns återställningspartition än formaterat och installerat om windows med en skiva.
Om du använt återställningen så är det normalt med ett antal omstarter där det till synes inte händer något.

Hur länge har den hållit på?
Citera
2014-02-06, 00:44
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Hur installerar jag om Windows 7 utan en DVD? (HP_RECOVERY)

Hej.
När jag köpte min dator så fick jag inte med någon Windows 7 skiva. I stället fick jag en extra partition som heter "HP_RECOVERY (D:)" och Windows 7 instalerades ifrån denna partition antar jag, när jag startade datorn för första gången.

Nu har jag köpt en ny SSD hårddisk och vill installera om Windows 7 till denna hårddisk i stället. Men jag vet inte hur jag ska göra för att starta processen.
Med skiva så bootade man upp datorn med skivan i. Men hur gör man om Windows 7 installationsfilen är på denna extra partition?
Citera
2014-02-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Hej.
När jag köpte min dator så fick jag inte med någon Windows 7 skiva. I stället fick jag en extra partition som heter "HP_RECOVERY (D" och Windows 7 instalerades ifrån denna partition antar jag, när jag startade datorn för första gången.

Nu har jag köpt en ny SSD hårddisk och vill installera om Windows 7 till denna hårddisk i stället. Men jag vet inte hur jag ska göra för att starta processen.
Med skiva så bootade man upp datorn med skivan i. Men hur gör man om Windows 7 installationsfilen är på denna extra partition?

Vet inte vad du har för krav på Windows-installationen (om du vill ha med HP-skit eller så) men det går att hitta (lagligt och på annan väg) Windows för installation via USB. Sök och du ska finna!
Citera
2014-02-06, 01:12
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Vet inte vad du har för krav på Windows-installationen (om du vill ha med HP-skit eller så) men det går att hitta (lagligt och på annan väg) Windows för installation via USB. Sök och du ska finna!
Tänkte inte på det. Det kanske är bättre att undvika de extra HP programmen.
Att det finns lagligt sätt att få Win 7 installationsfilen på USB låter intressant. Ska kolla upp det.

Men om någon vet svaret på min fråga så är jag fortfarande intresserad.
Senast redigerad av Intuitionimpulse 2014-02-06 kl. 01:16.
Citera
2014-02-06, 02:31
Medlem
merlin2s avatar
men om du vill så kan du göra så att du överför ALLT (bit för bit kopiering) som finns på din "mekaniska" hårddisk till ssd:en med en image-programvara. sedan är det bara att lägga in ssd:en och starta recovery-delen på datorn, datorn kommer då fortfarande tro att det är en "vanlig" hårddisk i datorn.

finns en liten chans att detta skiter sig då din vanliga installation var just för vanlig hårddisk och recovery-delen inte känner igen ssd:en. då får du manuellt köra din egen installation som någon redan har skrivit.

hur du gör kopiering bit för bit:
ladda ner "hirens bootcd" och kör programmet "acronis true image".

lycka till...
Citera
2014-02-08, 19:50
Medlem
le-chefs avatar
Nån som kan ge mig tips på hur jag ska formatera en dator utan admin rights? Den är väldigt hårt skyddad nämligen. Kan knappt göra någonting utan rights ! Den verkar inte ens läsa skivor men den läser av usb..?
Citera
2014-02-09, 22:48
Medlem
Sludgecores avatar
Kan man installera om Windows utan att förlora data på hd?

Som rubriken lyder funkar det? Har två hdar, så om man installerar den hden jag använder mindre och kopplar ur den andra eller pajas allt i vilket fall?
Citera
2014-02-09, 22:55
Medlem
Allt man har på sin HD försvinner ej ! går alltid att ta tillbaka det !
Citera
2014-02-09, 23:00
Medlem
Bbobis avatar
Det är ju bara den partion du väljer som kommer formateras. Andra hårdiskar samt andra partioner på samma hårddisk är oberörda.

Sedan kan man även välja att installera om windows där enbart windowsfilerna ersätts men befintlig data behålls.
Citera
2014-02-09, 23:11
Medlem
cmangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det är ju bara den partion du väljer som kommer formateras. Andra hårdiskar samt andra partioner på samma hårddisk är oberörda.

Sedan kan man även välja att installera om windows där enbart windowsfilerna ersätts men befintlig data behålls.

Tror att TS är ute efter det sista.
Citera
2014-02-09, 23:15
Medlem
Sludgecores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Hur gör man det?
Citera
2014-02-09, 23:20
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sludgecore
Hur gör man det?

Starta installationen med skivan och så ska det finnas ett alternativ. Minns inte exakt vad det står. Länge sen.

Det förutsätter ju att det redan finns en windowsinstallation på den hårddisken. stämmer det? Eller ska du "installera om" windows på en hårddisk som inte har det på sig i dagsläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in