2009-04-19, 00:50
Medlem
dobbelinas avatar
Din dator innehåller en SATA disk, därför hittar inte XP den under installationen.
Lösning:
Gå hit:
http://support.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=WW1&osl=EN&catid=-1&impid=-1&servicetag=&SystemID=INS_PNT_PM_1525&hidos=WLH&h idlang=en&TabIndex=

Scrolla ner till SATA och ladda ner den fil som tillhör din hårddisk.
Filen som nedladdades kommer att tillverka en drivrutins floppy med SATA
drivrutiner.

Under början av XP installationen, blixtrar det snabbt förbi Press F6
to install SATA,SCSI etc... i underkant av skärmen.
Gör då det och se till att ha floppyn isatt i driven.

Passa också på att ladda ner drivisar till XP när du ändå är där.

Hade det varit jag, hade jag först kollat att drivisar finns till XP innan jag formaterade.
Du hade tur

Har du inte en floppy får du integrera SATA drivisen i din XP installations CD.

Här ett verktyg för att hjälpa dig med det:http://www.nliteos.com/
Senast redigerad av dobbelina 2009-04-19 kl. 00:57.
Citera
2009-04-19, 03:52
Medlem
GusMasters avatar
formatera om datorn....

jag har en fujitsu siemens laptop som är köpt på el giganten. Den hade win xp home installerat när jag köpte den, nu 2 år senare på är datorn helt fuckad och jag vill formatera om den för att instara windows igen men jag har inte kvar rescue skivan som jag fick när jag köpte datorn.

Jag har provat att låna och ladda hem xp home och använda dem för att installera om, den börja att installera sen frågar dem om jag vill.
1, to set up win xp now?
2, to repair a win xp installation using recovery console
3 quit

vad jag än väljer så sägar den att det inte finns någon hårdisk i min laptop. viket det givetvis gör.

Hur fan skall jag kunna formatera om datorn. jag har totalt provar 6 olika xp skivor.

jag är 2 min ifrån att slänga datorn i väggen så snälla om någon har en lösnig så vore jag tacksam.
Citera
2009-04-19, 03:56
Medlem
micaeles avatar
Du lär behöva en XP-version (eller kanske Vista) där det finns drivrutiner för SATA inkorporerade. Sök runt på detta, har för mig att det kallas för slipstreaming, så löser det sig nog innan datorn är en våt fläck.
Citera
2009-04-19, 03:57
Medlem
dobbelinas avatar
Gör det här innan du formaterar!:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=893525
Citera
2009-04-19, 04:52
Medlem
dobbelinas avatar
Angående SATA, du ska göra på liknande sätt (Förklarade proceduren för en annan lirare):
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16202873&postcount=4
Citera
2009-04-19, 11:19
Medlem
thefishings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMaster
jag har en fujitsu siemens laptop som är köpt på el giganten. Den hade win xp home installerat när jag köpte den, nu 2 år senare på är datorn helt fuckad och jag vill formatera om den för att instara windows igen men jag har inte kvar rescue skivan som jag fick när jag köpte datorn.

Jag har provat att låna och ladda hem xp home och använda dem för att installera om, den börja att installera sen frågar dem om jag vill.
1, to set up win xp now?
2, to repair a win xp installation using recovery console
3 quit

vad jag än väljer så sägar den att det inte finns någon hårdisk i min laptop. viket det givetvis gör.

Hur fan skall jag kunna formatera om datorn. jag har totalt provar 6 olika xp skivor.

jag är 2 min ifrån att slänga datorn i väggen så snälla om någon har en lösnig så vore jag tacksam.

Bootar du från skivan du bränt? för mig låter din beskrivning som om startar xp skivan i ditt gamla xp, Testa att boota från cd så ska du se att det funkar bättre,
Citera
2009-04-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thefishing
Bootar du från skivan du bränt? för mig låter din beskrivning som om startar xp skivan i ditt gamla xp, Testa att boota från cd så ska du se att det funkar bättre,

Gör så.
Citera
2009-04-19, 12:04
Medlem
GusMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefishing

funkade inte

jag kan inte förstå varför detta är så komplicerat.
Citera
2009-04-19, 12:05
Medlem
micaeles avatar
Citat:
funkade inte

Vad fungerade inte? Gick det inte att boota från skivan, kom inga val upp, gick det inte att installera?
Citera
2009-04-19, 12:06
Bannlyst
Citat:
funkade inte

Missade du den här posten? Du måste installera drivrutiner, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Angående SATA, du ska göra på liknande sätt (Förklarade proceduren för en annan lirare):
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16202873&postcount=4
Citera
2009-04-19, 16:42
Medlem
GusMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Missade du den här posten? Du måste installera drivrutiner, se nedan.

jag förstår inte riktigt vad jag skall göra, länken går till dell och jag har en Fujitsu.

jag leter nu efter en win xp men sata.

borde det funka?
Citera
2009-04-20, 16:59
Medlem
Strul med att formatera om datorn (usb:n dör!)

Tjena!

För en tid sen fick jag ett virus via msn (ja, jag är en idiot som tog emot det).
Viruset (som heter Fraud XP-antivirus förresten) slog ut winrar, limewire, ad-aware mfl.

Spybot samt avg funkade dock, och hittade viruset men kunde inte ta bort det till fullo -_-

Jag körde på ett tag ändå, men nu kommer jag fan inte in i windows längre!
Varje jävla gång jag loggar in loggas jag ut till lösenordssidan igen!!

Tänkte jag skulle formatera om hårddisken för ett par dagar sen, så sagt och gjort, jag satte in windows-skivan och ändrade boot-prioriteringen i BIOS från HDD till dvd-läsaren.

Nu till problemet.
För att boota via dvd-läsaren måste jag trycka på en valfri tangent medans datorn är i dos, men då dör alla usb-portar och datorn bootas från HDD:n som vanligt...

Snälla hjälp mig!

ps. har inte prövat med ett gammalt tangentbord, kan låna ett av farsan nästa gång jag åker dit men det är tidigast om en månad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in