2012-03-17, 18:20
Medlem
Ett delikat Återställningskonsollen-problem (xp)

Hej!

Jag skall hjälpa en familjemedlem med att formatera om dennes dator. En process jag är van vid och har gjort vid flertalet tillfällen. Denna gången så startar inte OS alls, utan jag skickas direkt till Återställningskonsollen som ber mig välja hårddisk som ska återställas. Jag väljer C och nu kräver datorn mitt "Administrationslösenord". Det finns inget angivet sen innan, och jag vet att det finns en känd bugg i XP som gör att den inte känner igen ens de korrekta amlösenorden. 3 försök och datorn startar om.

Jag kommer ABSOLUT ingen annanstans än hit. - mer än setup menyn vid boot -

Väl i Setup menyn ser jag till att datorn ska boota med cd-room där jag nu placerat än boot skiva med XP på. dubbel och trippelkollar att boot "priority" är set på cd-room.

Trots detta kommer jag ingen annanstans än till Återställningskonsollen som återigen kräver amlösen.

Hur gör jag nu? - Jag kommer in åt datorn på något sätt, så jag kan inte trimma ner säkerheten på ÅS-konsollen heller. Kan de vara så att Datorn faktiskt är helt och hållet urblåst - eller kan de vara min XP boot skiva som inte är kompitabel? - har bränt ut den på både CDR & DVDR

MvH

EDIT: Ber om ursäkt för felpost, var i fel fönster. flyttas till formateringsproblemstråden?
Senast redigerad av whomightyoube 2012-03-17 kl. 19:15. Anledning: Felpostat
Citera
2012-03-17, 18:47
Medlem
KungeN-86s avatar
Citat:
Felet uppstod i programmet med namn: Explorer.EXE, version 6.1.7601.17567, tidsstämpel 0x4d672ee4
, felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 6.1.7601.17725, tidsstämpel 0x4ec4aa8e
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x00000000000532d0
Process-ID: 0x%9
Programmets starttid: 0x%10
Sökväg till program: %11
Sökväg till modul: %12
Rapport-ID: %13

Haft detta problem snart 4 månader...

Problemet kvarstår även i felsäkert läge och i såkallad "Clean Boot"
Citera
2012-03-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasslarn
Ska hjälpa en polare med att omformatera hennes värdelösa data. Det är en liten Asus, vet inte va de kallas men den har iaf ingen CD-läsare.

Kollade boot device priority på den, den har 3 devices. Hårddisken, en som heter [removable device] och en CD-rom nånting som är disabled.

Är [removable device] = USB? För jag antar att det är min enda chans att omformatera den genom att göra en bootable USB?

Tacksam för hjälp!

har du kollat manualen om där finns en recovery del på datorn?

om du skall använda usb ett bra program till det http://wintoflash.com/home/en/

mvh
t
Citera
2012-03-17, 19:49
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungeN-86
Haft detta problem snart 4 månader...

Problemet kvarstår även i felsäkert läge och i såkallad "Clean Boot"

Måste nog vara en korrupt dll-fil. Försök byta ut den eller köra en reparationsinstallation!
Citera
2012-03-17, 19:58
Medlem
KungeN-86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Måste nog vara en korrupt dll-fil. Försök byta ut den eller köra en reparationsinstallation!
Hur kör man en reperationsinstallation?
Citera
2012-03-17, 20:08
Medlem
KungeN-86s avatar
Försökte byta ut den men får bara åtkomst nekad...

Är adminstratör...
Senast redigerad av KungeN-86 2012-03-17 kl. 20:28.
Citera
2012-03-17, 22:19
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungeN-86
Hur kör man en reperationsinstallation?
Nu var det ett tag sen jag gjorde det, men sök lite så kommer du direkt att hitta; testa t ex "repair install windows 7".
Skillnaden mot en vanlig installation är att du behåller alla program och filer du sparat på systempartitionen, dock kan de behöva installeras om efteråt men det är ju ett billigt pris mot att behöva formatera alltihop.
Citera
2012-03-18, 00:07
Medlem
KungeN-86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Nu var det ett tag sen jag gjorde det, men sök lite så kommer du direkt att hitta; testa t ex "repair install windows 7".
Skillnaden mot en vanlig installation är att du behåller alla program och filer du sparat på systempartitionen, dock kan de behöva installeras om efteråt men det är ju ett billigt pris mot att behöva formatera alltihop.
Men va fan :/
Man måste ju ha en skiva.. Fick inte med nån med min Asus G74sx:a

Men tack ändå,får leta runt på Asus sida å se ifall jag hittar nått
Citera
2012-03-18, 15:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasslarn
Ska hjälpa en polare med att omformatera hennes värdelösa data. Det är en liten Asus, vet inte va de kallas men den har iaf ingen CD-läsare.

Kollade boot device priority på den, den har 3 devices. Hårddisken, en som heter [removable device] och en CD-rom nånting som är disabled.

Är [removable device] = USB? För jag antar att det är min enda chans att omformatera den genom att göra en bootable USB?

Tacksam för hjälp!

Har ett liknande bekymmer.
Ska installera om windows åt en person. Det gäller en märkesdator och personen i fråga vill ha den ominstallerad så att det blir en "ren" installation utan alla skräpprogram som medföljde. Windows satt i vid köpet så en originalskiva saknas. Hur gör man det? Måste man ladda hem en piratkopia? Verkar onödigt då det är en laglig version som sitter i. Har själv lite windowserfarenhet då jag kör Linux.
Citera
2012-03-18, 15:13
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Jag undrar om det finns något enkelt sätt att bestämma att vissa program automatiskt ska styras till en viss audio output. T.ex. vill jag att XBMC alltid ska styras till TVns högtalare genom HDMI medan cod4 alltid ska styras till mitt headset genom 3,5 mm utgången. Jag vet att man kan disablea vissa outputs och därigenom tvinga allt ljud att åka genom HDMI eller 3,5 mm. Men jag vill att allting ska ske automatiskt.
Jag har letat och frågat efter samma sak som du. Har inte fått något bättre svar än att man i vissa program (te.x. VLC) kan ställa in vilket utgång ljudet ska spelas upp. Det verkar inte finnas något program som kan fixa detta.
Citera
2012-03-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har ett liknande bekymmer.
Ska installera om windows åt en person. Det gäller en märkesdator och personen i fråga vill ha den ominstallerad så att det blir en "ren" installation utan alla skräpprogram som medföljde. Windows satt i vid köpet så en originalskiva saknas. Hur gör man det? Måste man ladda hem en piratkopia? Verkar onödigt då det är en laglig version som sitter i. Har själv lite windowserfarenhet då jag kör Linux.

vill man inte ladda hem så kan man prova detta http://www.pcdecrapifier.com/home
(har ej provat själv)

mvh
t
Citera
2012-03-18, 16:01
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vill man inte ladda hem så kan man prova detta http://www.pcdecrapifier.com/home
(har ej provat själv)

mvh
t

Om man gör en ren installation eller tar bort med det där programmet, har windows något virusskydd inbyggt då? Man brukar ju ska ha antivirus i windows.

Edit:
Laddar man hem windows, kan man då göra installationen "laglig" genom att använda sig av det nummer som står på datorn? Tror att personen i fråga vill ha en laglig version när han nu har betalat för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in