2011-12-17, 02:17
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Banan
Nu har man dator kraschat, eller vad ni nu skulle kalla det. En Lenovo Thinkpad som vi har fått genom skolan. Men jag vill inte lämna in den till skolans IT-kille, för filerna som finns på datorn får absolut inte försvinna (ja, det är jag som är dum och inte har en backup av dem) och ofta tar det jättelång tid innan man får tillbaka dem. Jag vill därför försöka fixa den själv med er hjälp.

Igår funkade den som vanligt, men när jag skulle starta den idag såg det ut såhär
Alternativ 1

Så ser det ut i någon sekund innan detta kommer fram
Alternativ 1

Stängde av datorn genom att hålla inne strömbrytaren och startade igen och då kom istället detta fram
Alternativ 2

Klickar man då på F1 kommer detta fram
Alternativ 2

Startar man om datorn kommer antingen alternativ 1 eller 2 fram utan någon specifik ordningsföljd.

Så! Jag hade varit otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!
Datorn hittar inte längre din hårddisk. Din hårddisk har gått sönder, eller också så har den lossnat/mist kontakten med datorn.

Om den gått sönder så kan du om du har tur (och inte satt lösenord på din användare) plocka ur hårddisken, sätta den i en annan dator och försöka kopiera (ej flytta) det du vill ha. Får du kontakt med hårddisken i annan dator så gör så få moment som möjligt, för den kan snabbt bli sämre och avlida helt.

EDIT:
Detta var den bästa problembeskrivningen jag sett på bra länge här. Kudos för den!
Senast redigerad av Skadat gods 2011-12-17 kl. 02:22.
Citera
2011-12-17, 02:42
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre91
Hej, har installerat windows ( pirat) säkert 100 gånger förut då Windows har kommit som en ISO fil.
Den här jag laddade ner kom som en .EXE fil med flera random maps.

Så hur går jag tillväga nu?
konvertera dom till en iso, hur? Om det går kan man Bota ifrån den ISO filen då?

Mycket tacksam för svar.
Varför håller du på med .exe-filer om du vill installera Win? Skaffa en ISO och bränn den istället, eller låna en skiva av någon..
Citera
2011-12-17, 18:14
Medlem
Stängde av någon tjänst igår, kommer inte ihåg riktigt vilken, men iallafall, när ja startar datorn e allt bra sen kanske efter några minuter så står de, windows 7 build 7601 det här windows-exemplaret är inte äkta, Sen kollar jag på datorn så står de windows har aktiverats osv ... va kan de va? som sagt vet inte riktigt vilken tjänst ja stängde av, men sen ja fick problemet kollade ja lite där och såg att där va någon windows genguin/validation-tjänst som förmodligen hade me detta o göra så ja startade den o satte de på automatiskt, startade sedan om datorn men de blev samma igen..
Citera
2011-12-17, 19:15
Medlem
giggitygoos avatar
Felkod vid installation av win 7 pro 64bit. Hjälp!?

Hej,

Jag har en sprillans ny toshiba bärbar dator, direkt från fabrik och utan något os installerat. Nu har jag försökt att installera win7 pro 64bit utan någon framgång. Installationen stannar vid 12% och ett felmeddelande dyker upp, som ser ut såhär:

"Det gick inte att installera de begärda filerna. Filenfinns inte. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x80070002"

Jag har försökt att installera med två olika skivor samt med ett usb-minne. Det är original OS från msdnaa. Har försökt att hitta info på google, men har inte lyckats hitta något användbart.

Datormodell: Toshiba Satellite P755-119

Tacksam för svar!
Citera
2011-12-17, 19:23
Medlem
http://www.tomshardware.com/forum/20...nstall-windows

Enligt den posten med samma felkod så tyder det på en defekt hårddisk.
Citera
2011-12-17, 21:08
Medlem
giggitygoos avatar
Testade en ny hdd, det fungerade. Tack!
Citera
2011-12-17, 21:44
Medlem
Kanon, det var så lite så!
Citera
2011-12-17, 21:46
Medlem
Går det att uppgradera w7 32bit till 64bit?

Hej, just nu har jag Windows 7 Ultimate 32bit och vill uppgradera till 64bit men vet inte om det är möjligt?
Jag undrar om jag måste nedgradera till Vista 64bit för att sedan kunna uppgradera till Windows 7 64bit?
Jag har en uppgraderings version, jag uppgraderade mitt Windows XP 32bit till Windows 7 32bit och vill nu ha Windows 7 64bit, några ideer?
Citera
2011-12-17, 21:47
Medlem
sommarlovs avatar
Det går inte att gå mellan 32 och 64 bitar.
Ominstallation är enda vägen...
Citera
2011-12-17, 21:48
Medlem
qrizzes avatar
Det går inte att ändra ifrån 32 - 64 bitar eller tvärtom. Man får göra en ren installation
Citera
2011-12-17, 21:59
Medlem
Så jag installerar om windows ultimate 32bit och sen vad?
Citera
2011-12-17, 22:32
Medlem
KissesOfBloods avatar
Hej alla!

Jag har ett problem, jag har två cd-läsare i min dator och behöver formatera om datorn.
När jag sätter i skivan för omformatering och startar om datorn så hittar inte datorn vilken cd-läsare det är jag satt den i, den blir lite förvirrad tror jag.
Hur vet jag vilken som är vilken??

Har även problem med ljudet. Jag kan se på en film i taget och efter varje film måste jag starta om datorn pga att ljudet försvunnit, vad är det för fel??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in