Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Banan
Nu har man dator kraschat, eller vad ni nu skulle kalla det. En Lenovo Thinkpad som vi har fått genom skolan. Men jag vill inte lämna in den till skolans IT-kille, för filerna som finns på datorn får absolut inte försvinna (ja, det är jag som är dum och inte har en backup av dem) och ofta tar det jättelång tid innan man får tillbaka dem. Jag vill därför försöka fixa den själv med er hjälp.
Igår funkade den som vanligt, men när jag skulle starta den idag såg det ut såhär
Alternativ 1
Så ser det ut i någon sekund innan detta kommer fram
Alternativ 1
Stängde av datorn genom att hålla inne strömbrytaren och startade igen och då kom istället detta fram
Alternativ 2
Klickar man då på F1 kommer detta fram
Alternativ 2
Startar man om datorn kommer antingen alternativ 1 eller 2 fram utan någon specifik ordningsföljd.
Så! Jag hade varit otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

Datorn hittar inte längre din hårddisk. Din hårddisk har gått sönder, eller också så har den lossnat/mist kontakten med datorn.
Om den gått sönder så kan du om du har tur (och inte satt lösenord på din användare) plocka ur hårddisken, sätta den i en annan dator och försöka kopiera
(ej flytta) det du vill ha. Får du kontakt med hårddisken i annan dator så gör så få moment som möjligt, för den kan snabbt bli sämre och avlida helt.
EDIT:
Detta var den bästa problembeskrivningen jag sett på bra länge här. Kudos för den!