2011-09-06, 07:34
  #4513
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Installerade en piratkopia för någon månad sedan men gjorde misstaget att köra lite uppdateringar då polarn sa att den här kopian var lugn med det. Nu har jag fått meddelanden om att jag behöver aktivera ett par dagar och för någon timme sen sa windows att jag senaste imorgon måste aktivera min kopia om jag vill kunna fortsätta använda alla delar i windows. Vad har jag att förvänta mig om jag inte aktiverar?

Dessa frågor och om åtgärder diskuteras i denna tråd -> https://www.flashback.org/t1026161

I denna tråd försöker vi skilja på dom olika problemen. I detta fall så handlar det om en WGA och då ligger den tråd under fildelningsforumet.

//Mod
Citera
2011-09-06, 12:31
  #4514
Bannlyst
Har nu provat att installera Windows 7 32 bitars istället för 64 bitars, och problemet uppstår inte då!
Men som det har sagt tidigare i 32/64 bitars-tråden, så visst fan ska jag kunna använda mig av 64 bitars?

Processor:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+ 3.20GHz
Citera
2011-09-07, 10:01
  #4515
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin2161
Tjenare,

Har problem med att formatera om datorn.. Har gjort det ett antal gånger men nu stöter jag på hinder, förstår inte vad det är som händer.
Har formaterat diskarna helt, och installerar sedan Windows 7 på en av de två diskarna. Installationen går bra, och efter det när den startar om för att boota för första gången så kommer den vanliga texten upp:
"Förbereder datorn för första användning", det vara i ungefär 2 sekunder, sen startar datorn om sig.

Har som sagt aldrig stött på något liknande problem, någon som kan hjälpa till?

Poängterar att installationen har gått felfritt!

Vad menar du med att du "formaterat diskarna helt"???
Har du gjort det via windowsinstallationen eller blivit ilurad att använda annan metod??

Det du skall göra är att du startar på DVD-skivan..
(Via "BBS Popup" eller "bootmenu" etc. som du får när du trycker ner den tangent som efterfrågas INNAN Bios-skärmbilderna visas..) och när valet visas väljer "AVANCERAD"
Därunder SER du alla hårddiskar och deras partitioner..
Välj den du vill installera Windows till..
Markera nedre partitionen (om den har flera) välj att TA BORT
Fortsätt med alla övre partitioner tills disken är tom..

Skapa då EN enda partition (behöver ej fylla disken..)
Markera den nyskapade partitionen och välj att installera Windows till denna...

Om du fortfarande får problem.. Ta på dej ESD-armbandet (fäst till t.ex. chassiets fläktgaller på baksidan) öppna chassiet..

Koppla ur strömförsörjningen till din ANDRA hårddisk..

Börja från början igen och när windows är installerad..
Stäng ner dator, på med ESD-armband och koppla in strömförsörjningen till den andra disken igen..
Starta datorn.. och använd diskhanteraren.. (diskmgmt.msc) för att ta bort andra diskens partitioner och skapa samt formatera de nya..



EDIT:
Vänta förresten.. Jag känner igen problemet från när jag skapade min optimala installation av Windows 7..
Och problemet utgörs av att Windows via mysko algoritm etc. väljer att FEL disk som sk. Disk 0 (noll)
Du får med andra ord uppstarten från en disk, medan Windows läggs på den andra..
och då du troligtvis har fel disk som "1:a bootenhet" så falerar uppstarten..

Jag löste det via en svarsfil som anpassar sig efter förhållandena..
För dej, och andra i din sits..
Koppla loss strömförsörjningen från disk 2 (Den som ni INTE skall Boota mot eller ha Windows på)

Då kringgår ni problematiken!

Nackdelen är att ni missar chansen att redan från start installera Windows 7 så att man delar upp (får ett vattentätt skott) mellan själva Windows och alla användarprofiler och alla användarnas ALLA filer genom att ALLT användarrelaterat direkt hamnar på disk 2. Dvs. Boot och Windows samt program och spel på 1:a disken och ALLT som har med användare och deras filer hamnar redan från 1:a uppstart ENBART på Disk 2(Det är ju där man helst vill ha alla användarrelaterade filer)..

Detta så att man inte förbrukar utrymme i onödan på disk1

Tro mej! Det tog mej BRA mycket tid och "Trial and error" (Mest Error. faktiskt! ) innan jag fick ordning på den automatiserade partitioneringen, formateringen och installerandet av Windows till 1:a disken samt profiler och alla användarfiler till 2:a disken.. MED båda diskarna inkopplade från start.. ALLT bara för att Windows själv väljer vilken disk den skall lägga uppstartsdelen på!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-09-07 kl. 10:23.
Citera
2011-09-07, 17:43
  #4516
Medlem
Hejsan, jag har fått ett enormt störande problem med windows 7.
När jag startat datan funkar allt som vanligt, använde nån grej som tog bort activation rutan.
Några dagar senare kom det upp en ruta där det stog att min trial tar slut om bla bla dagar och timmar.
Nu, nån vecka senare när jag startat datan står det att den går ut om 0 dagar och 0 timmar.
Då klickar jag bara ner rutan och sen så fortsätter jag, ett tag senare dör datan bara, inte hela datan utan bara skärmen,musen och tangentbordet, låter det som ett hårdvaru fel eller tror ni det är mjukvaran?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-07, 18:42
  #4517
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreverus
Hejsan, jag har fått ett enormt störande problem med windows 7.
När jag startat datan funkar allt som vanligt, använde nån grej som tog bort activation rutan.
Några dagar senare kom det upp en ruta där det stog att min trial tar slut om bla bla dagar och timmar.
Nu, nån vecka senare när jag startat datan står det att den går ut om 0 dagar och 0 timmar.
Då klickar jag bara ner rutan och sen så fortsätter jag, ett tag senare dör datan bara, inte hela datan utan bara skärmen,musen och tangentbordet, låter det som ett hårdvaru fel eller tror ni det är mjukvaran?

Tack på förhand!

Se mitt inlägg ovan. Det handlar om WGA och denna diskussion finns som sagt under fildelningsforumet.
Citera
2011-09-07, 20:59
  #4518
Medlem
Recovery center Sony Vaio hjälp.

Tänkte jag skulle formatera min Sony Vaio idag genom att använda Vaios Recovery Center.
Problemet är att jag fastnar på 0% när den skall kopiera software.
Då tänkte jag att jag skulle boota från en ny skiva men när jag kommer in i BIOS så kan jag inte välja boota från CD.

Hjälp tack?
Citera
2011-09-07, 21:00
  #4519
Medlem
Hello FB!

Behöver hjälp med ett litet n00b-problem :P
Jag ska formatera om min vista dator för att lägga in windows 7 eftersom jag fick en licens av min skola. Jag laddade när win7 och brände ut det på en DVD, men sen när jag skulle boota datorn från DVDn så stötte jag på problem... Antagligen är jag bara dum i huvudet men jag lyckas inte få den att boota från DVDn när jag försöker fixa i BIOS...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/71a930c3_bild.JPG

Här är en bild på hur det ser ut i min BIOS på boot-sidan. Jag provade att byta det översta fältet (1st boot device) till CD/DVD:4M-HL-D och CD/DVD:5M-TSST utan någon effekt.
Jag provade också att byta 8th boot device där SATAn står till båda DVD-enheterna men då fastnade datorn bara i att det blinkade ett svart sträck när jag bootade... (Väntade ca 15 min).

Hur ska man egentligen byta för att få det att boota från DVDn?

Tacksam för svar

Ps. Ja, jag har lagt i rätt DVD :P
Citera
2011-09-07, 21:25
  #4520
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyForJesus
Hello FB!

Behöver hjälp med ett litet n00b-problem :P
Jag ska formatera om min vista dator för att lägga in windows 7 eftersom jag fick en licens av min skola. Jag laddade när win7 och brände ut det på en DVD, men sen när jag skulle boota datorn från DVDn så stötte jag på problem... Antagligen är jag bara dum i huvudet men jag lyckas inte få den att boota från DVDn när jag försöker fixa i BIOS...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/71a930c3_bild.JPG

Här är en bild på hur det ser ut i min BIOS på boot-sidan. Jag provade att byta det översta fältet (1st boot device) till CD/DVD:4M-HL-D och CD/DVD:5M-TSST utan någon effekt.
Jag provade också att byta 8th boot device där SATAn står till båda DVD-enheterna men då fastnade datorn bara i att det blinkade ett svart sträck när jag bootade... (Väntade ca 15 min).

Hur ska man egentligen byta för att få det att boota från DVDn?

Tacksam för svar

Ps. Ja, jag har lagt i rätt DVD :P

Har du 2 st CD/VDV-enheter? Du tryckte väl F10 när du hade utfört denna flytt?
Citera
2011-09-08, 01:16
  #4521
Medlem
mlichls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
De allra flesta av dessa kan även lösas genom att installera Windows 7 Manager, där man kan ändra det mesta och är det i särklass bästa tweakprogrammet jag hittat. Windows 7 Manager - Yamicsoft

Var i Windows 7 Manager kan jag göra detta? Finns en väldans massa olika alternativ i det programmet nämligen.
Citera
2011-09-08, 07:41
  #4522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du 2 st CD/VDV-enheter? Du tryckte väl F10 när du hade utfört denna flytt?

Japp, jag har 2 st CD-fack, och jag tryckte f10 när jag ändrat det.

När jag googlat runt så har de BIOS-bilder som ser ut att vara som mina bara haft 3 boot-fält och då har SATAn legat på 1an så att det bara var att byta den... Känns som det är lite knepigt att datorn automatiskt bootar från 8an.
Citera
2011-09-08, 07:52
  #4523
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag antar att denna dator är en stationär sådan.

Kopplar ur annars alla enheter förutom filsystemdisken C: och en av CD/DVD-enheten. Provar dig fram sedan under BIOS och då under bootmenyn.

Plats 6th eller 7th ska alltså ligga först på denna lista.
Citera
2011-09-08, 08:00
  #4524
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3lmir
Hej!

Tidigare idag så sparade jag några bilder från Google, några random bilder bara.
Försökte ta bort dem men det blev bara att ikonerna stannade kvar på skrivbordet? Filerna är borta verkar det som för att när jag försöker ta bort så står det: http://imageshack.us/photo/my-images/828/pica.png/
Ber om ursäkt om bilden är rörig på något vis.

MVH

Lås upp processen med hjälp av detta program -> http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Unlocker.shtml

Get rid of error message like Error deleting file or folder, cannot delete folder: it's being used by another person or program
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in