Citat:
Ursprungligen postat av Robin2161
Tjenare,
Har problem med att formatera om datorn.. Har gjort det ett antal gånger men nu stöter jag på hinder, förstår inte vad det är som händer.
Har formaterat diskarna helt, och installerar sedan Windows 7 på en av de två diskarna. Installationen går bra, och efter det när den startar om för att boota för första gången så kommer den vanliga texten upp:
"Förbereder datorn för första användning", det vara i ungefär 2 sekunder, sen startar datorn om sig.
Har som sagt aldrig stött på något liknande problem, någon som kan hjälpa till?
Poängterar att installationen har gått felfritt!
Vad menar du med att du "formaterat diskarna helt"???
Har du gjort det via windowsinstallationen eller blivit ilurad att använda annan metod??
Det du skall göra är att du startar på DVD-skivan..
(Via "BBS Popup" eller "bootmenu" etc. som du får när du trycker ner den tangent som efterfrågas INNAN Bios-skärmbilderna visas..) och när valet visas väljer "AVANCERAD"
Därunder SER du alla hårddiskar och deras partitioner..
Välj den du vill installera Windows till..
Markera nedre partitionen (om den har flera) välj att TA BORT
Fortsätt med alla övre partitioner tills disken är tom..
Skapa då EN enda partition (behöver ej fylla disken..)
Markera den nyskapade partitionen och välj att installera Windows till denna...
Om du fortfarande får problem.. Ta på dej ESD-armbandet (fäst till t.ex. chassiets fläktgaller på baksidan) öppna chassiet..
Koppla ur strömförsörjningen till din ANDRA hårddisk..
Börja från början igen och när windows är installerad..
Stäng ner dator, på med ESD-armband och koppla in strömförsörjningen till den andra disken igen..
Starta datorn.. och använd diskhanteraren.. (diskmgmt.msc) för att ta bort andra diskens partitioner och skapa samt formatera de nya..
EDIT:
Vänta förresten.. Jag känner igen problemet från när jag skapade min optimala installation av Windows 7..
Och problemet utgörs av att Windows via mysko algoritm etc. väljer att FEL disk som sk. Disk 0 (noll)
Du får med andra ord uppstarten från en disk, medan Windows läggs på den andra..
och då du troligtvis har fel disk som "1:a bootenhet" så falerar uppstarten..
Jag löste det via en svarsfil som anpassar sig efter förhållandena..
För dej, och andra i din sits..
Koppla loss strömförsörjningen från disk 2 (Den som ni INTE skall Boota mot eller ha Windows på)
Då kringgår ni problematiken!
Nackdelen är att ni missar chansen att redan från start installera Windows 7 så att man delar upp (får ett vattentätt skott) mellan själva Windows och alla användarprofiler och alla användarnas ALLA filer genom att ALLT användarrelaterat direkt hamnar på disk 2. Dvs. Boot och Windows samt program och spel på 1:a disken och ALLT som har med användare och deras filer hamnar redan från 1:a uppstart ENBART på Disk 2(Det är ju där man helst vill ha alla användarrelaterade filer)..
Detta så att man inte förbrukar utrymme i onödan på disk1
Tro mej! Det tog mej BRA mycket tid och "Trial and error" (Mest Error. faktiskt!

) innan jag fick ordning på den automatiserade partitioneringen, formateringen och installerandet av Windows till 1:a disken samt profiler och alla användarfiler till 2:a disken.. MED båda diskarna inkopplade från start.. ALLT bara för att Windows själv väljer vilken disk den skall lägga uppstartsdelen på!