2011-08-10, 12:17
Medlem
Pasiphaes avatar
Hur formaterar man en Windows-dator med lösenordsskydd?

Hade en fransk utbytesstudent som bodde hos oss ett år. Nu när han åkt hem märkte vi att han glömt sin dator och sa att vi kunde slänga den.

Dock så tänkte vi sälja den på Tradera.

MEN

Den är lösenordsskyddad. Hur ska man gå tillväga då? Vill helst inte sälja den oformaterad då han hande kanske känslig information på den. Och måste också ta reda på VAD det är för en dator innan jag säljer den.
Citera
2011-08-10, 12:20
Medlem
Ducken11s avatar
Boota på valfri windows OS skiva...

eller är det bios lås?
Citera
2011-08-10, 12:28
Medlem
Det blir allt vanligare att man har flera skärmar inkopplade till sin dator. Jag har tex en tv inkopplad via HDMI. Det blir dock ett problem om man har datorn i ett rum och tv'n i ett annat.
Man kanske vill starta eller öppna ett program. Men startmeny osv finns endast på den primära skärmen. Om jag inte använder clone mode och det vill man ju inte. Finns det någon smart lösning på detta problem?
Citera
2011-08-10, 12:31
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Boota på valfri windows OS skiva...

eller är det bios lås?

Ah, så enkelt alltså?

Vet inte. Den är uppdelat i flera delar, DOS, Linux och Windows.
Citera
2011-08-10, 12:54
Medlem
Som sagt så är det bara att sätta in en OS-skiva och boota från den. Formatera är jättelätt också.
Citera
2011-08-10, 12:57
Medlem
Nomissss avatar
Sålänge det bara är ett windowslösenord är det bara att göra som ovan nämnt.

Om det är ett BIOS lösenord däremot blir det svårare. Att ta ut CMOD batteriet brukar fixa det dock. Kan vara olika svårt åtkomligt beroende på modellen på datorn.
Citera
2011-08-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Hade en fransk utbytesstudent som bodde hos oss ett år. Nu när han åkt hem märkte vi att han glömt sin dator och sa att vi kunde slänga den.

Dock så tänkte vi sälja den på Tradera.

MEN

Den är lösenordsskyddad. Hur ska man gå tillväga då? Vill helst inte sälja den oformaterad då han hande kanske känslig information på den. Och måste också ta reda på VAD det är för en dator innan jag säljer den.

När han sa att ni kunde slänga den, då kan du ju nu passa på och fråga honom om lösenordet.
Citera
2011-08-10, 14:42
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Har precis installerat en SSD på vilken jag har operativsystemet (windows 7). Nu vill jag ogärna fylla min SSD med en massa nerladdat skräp, varför jag använder andra diskar (vanliga) för bl.a. uTorrent och Chrome-nerladdat.

Däremot ligger 'Användare' på min SSD, där bilder, dokument m.m. samlas. Jag vill gärna att dessa samlas på en lagrings-HD. Går det att ställa in detta på något vis i windows 7?

Sen undrar jag även om det finns någon prestandavinst i att lägga drivrutiner på SSD? Min lekmannateori är att dessa läses in vid uppstart och därför läggs i minnet, vilket gör det onödigt med SSD-snabb åtkomst.
Citera
2011-08-10, 15:16
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomisss
Sålänge det bara är ett windowslösenord är det bara att göra som ovan nämnt.

Om det är ett BIOS lösenord däremot blir det svårare. Att ta ut CMOD batteriet brukar fixa det dock. Kan vara olika svårt åtkomligt beroende på modellen på datorn.

Okej, tack. Får köpa ett Windows-exemplar och försöka då helt enkelt.
Citera
2011-08-10, 16:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Har precis installerat en SSD på vilken jag har operativsystemet (windows 7). Nu vill jag ogärna fylla min SSD med en massa nerladdat skräp, varför jag använder andra diskar (vanliga) för bl.a. uTorrent och Chrome-nerladdat.

Däremot ligger 'Användare' på min SSD, där bilder, dokument m.m. samlas. Jag vill gärna att dessa samlas på en lagrings-HD. Går det att ställa in detta på något vis i windows 7?

Sen undrar jag även om det finns någon prestandavinst i att lägga drivrutiner på SSD? Min lekmannateori är att dessa läses in vid uppstart och därför läggs i minnet, vilket gör det onödigt med SSD-snabb åtkomst.

Exakt rätt tänkt när du har en SSD och en vanlig disk i samma dator..

Det går att installera Windows 7 så att ALLA användarfiler finns på den vanliga disken Profiler/användarkonton (Alla delar av dessa & allt i dessa), bilder, filmer osv...
det kräver dock en hel del förkunskaper och trixande..
Men det går att köpa en installationsanvisning (guide) för en sådan optimal installation av Windows 7..
Där alla dessa steg är förberedda osv.. Det är bara att söka..
Citera
2011-08-10, 16:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det blir allt vanligare att man har flera skärmar inkopplade till sin dator. Jag har tex en tv inkopplad via HDMI. Det blir dock ett problem om man har datorn i ett rum och tv'n i ett annat.
Man kanske vill starta eller öppna ett program. Men startmeny osv finns endast på den primära skärmen. Om jag inte använder clone mode och det vill man ju inte. Finns det någon smart lösning på detta problem?

Du kan "klona" bilden till båda skärmarna..
Citera
2011-08-10, 19:39
Medlem
antagonistens avatar
Har Windows 7 fortfarande problem med att identifiera vissa ljudkort...? Jag tycker att det verkar väldigt konstigt då operativsystemet har funnits på marknaden ett bra tag, men många verkar än idag uppleva samma problem som mig.

Jag formaterade en av mina hårddiskar och installerade Windows 7 (Enterprise) men jag får inte ljudet att fungera. Jag har googlat som en tok hela dagen utan att hitta något vettigt svar, det enda jag hittar är fler personer som har samma problem...

Windows hittade inget ljudkort så jag googlade runt och det visade sig att jag har ett "Realtek ALC888" (?) som verkar vara inbyggt i ljudkortet. Jag hittade till slut någon "Realtek HD Audio Driver" eller liknande men får fortfarande inget ljud. Jag har gått in i BIOS och aktiverat det inbyggda ljudkortet och Windows listar numera "Speakers" - Realtek High Definition Audio" och "Realtek Digital Output" - Realtek High Definition Audio" under kontrollpanelen -> ljudenheter.

Väljer jag att använda "Speakers" så rör sig de där gröna staplarna till höger som för att visa att låten spelas och jag får även upp den vanliga ljudmenyn ("högtalaren" nere i högra hörnet av Windows) men ändå får jag inte ut något ljud ur högtalarna. Jag får inte heller ut något ljud i testläget.

Vad är problemet och hur löser jag det? Finns det ens någon lösning på mitt problem med tanke på hur många artiklar rörande detta jag hittade tidigare idag utan att finna något svar...? Det rör sig om ett Logitech Z-5500-system om det spelar någon roll.

Jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in