2011-05-01, 17:47
Medlem
Tjena. Nu äre så att jag är grön inom datavärlden så jag kan itne Bios och allt liknande, så ni vet. Men i alla fall. Nu vare så att jag bestämde mig att formatera om min Acer Aspire m1641. Jag har en cd skiva som jag formaterat med nyligen på en annan dator så det har funkat perfekt då. Som sagt så beslöt jag att formatera den. Startar om datorn och trycker på F12(boot menu), då kom olika alternativ och jag ville att datorn skulle läsa av cdn då. då står det stryck på en knapp, done. Sedan brukar det bli som det ska vara att det är en tom blå skärm men längst ner läser datorn alla drivers och liknande och det sista som bl avläst är Ws eller vad det var. Sedan tycker det upp blue screen!? egentligen ska ju menyn om partitioner och allt det där komma, men nix. Bluescreen. Någon med erfarnhet so kan hjälpa :S
Tack i förhand
Citera
2011-05-02, 16:25
Bannlyst
#1: http://imagesi.com/2d7bd.png - Vad är det för något jävla konstigt alternativ som dyker upp som inte ens fungerar? Ikonen en bit längre, som heter "Recuva" med stort "R" fungerar däremot. Det är inte bara med det här programmet som detta händer.

Hur kan man konfigurera hur den här sökfunktionen ska bete sig, vad den ska indexera och liknande?

: http://imagesi.com/f8131.png - Kan man inte ändra vilka platser som ska synas där pilarna är riktade? Det gick att fixa i Windows XP med lite tweak minns jag, hur är det med Windows 7?

#3: Jag har någon form av backup/återställningsfunktion i operativsystemet aktiverad som jag vill avaktivera. Hur gör jag detta?
Citera
2011-05-02, 16:35
Medlem
kattrumpas avatar
Har ett ganska jobbigt problem. När jag trycker på en ikon för att öppna ett program (Chrome, valfritt spel, you name it) så händer ingenting. Det står att programmet är igång i aktivitetshanteraren men annars händer ingenting.
Vet någon varför?
Citera
2011-05-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattrumpa
Har ett ganska jobbigt problem. När jag trycker på en ikon för att öppna ett program (Chrome, valfritt spel, you name it) så händer ingenting. Det står att programmet är igång i aktivitetshanteraren men annars händer ingenting.
Vet någon varför?

ev testa detta http://support.microsoft.com/fixit/

mvh
t
Citera
2011-05-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClancyButch

: http://imagesi.com/f8131.png - Kan man inte ändra vilka platser som ska synas där pilarna är riktade? Det gick att fixa i Windows XP med lite tweak minns jag, hur är det med Windows 7?

#3: Jag har någon form av backup/återställningsfunktion i operativsystemet aktiverad som jag vill avaktivera. Hur gör jag detta?

#2: Öppna utforskaren -> Gå till "Favoriter" -> Lägg till/ta bort genvägar

#3: Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Säkerhetskopiering och återställning -> Konfigurera säkerhetskopiering.
Citera
2011-05-03, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
#2: Öppna utforskaren -> Gå till "Favoriter" -> Lägg till/ta bort genvägar

Jag la till diverse genväger i Favoriter-mappen utan att det gjorde någon som helst skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
#3: Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Säkerhetskopiering och återställning -> Konfigurera säkerhetskopiering.

Jag hittade ingenting alls där som var till någon som helst hjälp för att sluta skapa dessa återställningspunkter och dessutom ta bort de redan existerande sådana.
Citera
2011-05-03, 21:21
Bannlyst
Hur får jag bort den här menyraden?

Jävligt pissigt intryck man har fått av Windows 7 än så länge..
Citera
2011-05-03, 22:16
Medlem
breakstuffs avatar
Har uppstått ett litet problem som gör mig förbannad.

Går nu inte spara en bild från nätet.. ogiltigt filnamn
Går ej heller spara en text fil.
Ex. Gjorde en textfil vid namn apa och skulle sedan spara som korvring... samma sak där ogiltigt filnamn.

vad kan ha gått snett?
Citera
2011-05-03, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av breakstuff
Har uppstått ett litet problem som gör mig förbannad.

Går nu inte spara en bild från nätet.. ogiltigt filnamn
Går ej heller spara en text fil.
Ex. Gjorde en textfil vid namn apa och skulle sedan spara som korvring... samma sak där ogiltigt filnamn.

vad kan ha gått snett?

Det kanske blir som så när man inte har någon filändelse?
Citera
2011-05-03, 23:53
Medlem
breakstuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClancyButch
Det kanske blir som så när man inte har någon filändelse?

Vad snackar du om?.. Filändelsen är automatisk. Det borde du ju veta eftersom det är i Win 7 tråden du svarar. Även om man skriver in den manuellt så funkar det inte.

Det går alltså inte ens att spara ner en bild pga ogiktigt filnamn.
Senast redigerad av breakstuff 2011-05-03 kl. 23:58.
Citera
2011-05-04, 00:12
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakstuff
Vad snackar du om?.. Filändelsen är automatisk. Det borde du ju veta eftersom det är i Win 7 tråden du svarar. Även om man skriver in den manuellt så funkar det inte.

Det går alltså inte ens att spara ner en bild pga ogiktigt filnamn.
Så, så

Menar du att du får ett felmeddelande som säger "felaktigt filnamn"? Ta gärna screenshot om du kan. Har du Windows på svenska eller engelska?
Citera
2011-05-04, 14:13
Medlem
Få bort operativsystem och formatera

Har tre hårddiskar i min dator där jag kör XP på en av dessa. Tidigare hade jag XP även på en annan hårddisk som jag sen tog bort.

Varje gång jag startar datorn så kommer det ändå upp två XP som jag får välja mellan.
En av de OSen är nu borta och jag försöker verifiera att den är bort genom att formatera den hårddisken, men det går inte!
Samtidigt är det inga filer på hårddisken och den verkar helt clean. Det står 148/149 gig och noll filer och noll bytes använt.

Hur fan får jag bort att det är två operativsystem och hur kan jag formatera den som inte går att formatera?

Det står "det gick inte att slutföra formateringen" när jag försöker formatera den.
Senast redigerad av vejovejo 2011-05-04 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in