2011-04-27, 14:52
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har datorn Vista som förinstallerat så är det inga problem med Windows 7.

Detta operativsystem har en gedigen depå med drivrutiner i sig.
Yup. Och OM eventuella specialknappar slutar att fungera så är det bara att ladda ner specifika drivrutiner för dessa från tillverkarens hemsida. Det ska inte vara några som helst problem. Rekommenderar dock att ladda ner en nyare version av Windows 7 än den du har "liggande".
Citera
2011-04-27, 15:46
Medlem
Det bör gå bra om du gör som de andra skrev MEN det sabbar datortillverkarens gömda partition som används för att installera om dator utan DVD skivor.

Vill du ha möjlighet att ångra bör du bränna recovery (räddnings) DVD skivorna som datorn alltid tjatar att folk ska bränna eftersom tillverkarna slutat skicka med färdiga skivor. Många missar meddelandena för att de pumpar nästa knappen eller avbryt utan att läsa.

Dator tillverkarens verktyg för att skapa DVD skivorna hittar du någonstans (en mapp med deras namn) under Start / Alla Program. Vet du inte vilken det är så startar du en i taget och LÄSER texten tills du hittar rätt verktyg.

Efter att du skapat DVD skivorna kan du experimentera hur du vill för DVD skivorna återställer allt som det var när den var nyköpt även om du byter ut hårddisk.

Ta bort och skapa nya partitioner när du ändå håller på för vid vissa fel räcker det INTE att formatera och installera om. Självkart måste datorn startas från Win 7 skivan.

Drivrutinerna man får via Win 7 och Win Update kan ofta vara dåliga eller begränsade. Ladda ned nya bättre innan du börjar så slipper du leta som en galning med en halvt fungerande dator. Dator tillverkarens hemsida är ett bra ställe att börja. Annars bruka kretstillverkarna ha nyare drivrutiner.
Senast redigerad av panpo98 2011-04-27 kl. 15:49.
Citera
2011-04-27, 19:56
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det bör gå bra om du gör som de andra skrev MEN det sabbar datortillverkarens gömda partition som används för att installera om dator utan DVD skivor.

Vill du ha möjlighet att ångra bör du bränna recovery (räddnings) DVD skivorna som datorn alltid tjatar att folk ska bränna eftersom tillverkarna slutat skicka med färdiga skivor. Många missar meddelandena för att de pumpar nästa knappen eller avbryt utan att läsa.

Dator tillverkarens verktyg för att skapa DVD skivorna hittar du någonstans (en mapp med deras namn) under Start / Alla Program. Vet du inte vilken det är så startar du en i taget och LÄSER texten tills du hittar rätt verktyg.

Efter att du skapat DVD skivorna kan du experimentera hur du vill för DVD skivorna återställer allt som det var när den var nyköpt även om du byter ut hårddisk.

Ta bort och skapa nya partitioner när du ändå håller på för vid vissa fel räcker det INTE att formatera och installera om. Självkart måste datorn startas från Win 7 skivan.

Drivrutinerna man får via Win 7 och Win Update kan ofta vara dåliga eller begränsade. Ladda ned nya bättre innan du börjar så slipper du leta som en galning med en halvt fungerande dator. Dator tillverkarens hemsida är ett bra ställe att börja. Annars bruka kretstillverkarna ha nyare drivrutiner.
Det behöver inte alls vara sant. Man kan tex formatera den vanliga partitionen och låta recoveryn ligga kvar.

Varför skulle det inte räcka med att formatera? Det blir ju ingen skillnad på att ta bort en partition för att skapa den på nytt istället för att bara formatera.
Citera
2011-04-27, 20:11
Medlem
asdf011s avatar
Man bara måste älska Flashback.

Tackar så mycket för alla svar! Virtuell kram på er.

Fortsätt gärna diskutera och fördjupa er i ämnet.
Citera
2011-04-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
http://www.geting.se/viewimage/image/300096-Untitled.png

Du är kung! Tack!
Citera
2011-04-28, 12:05
Medlem
Hej!

Behöver hjälp att formatera datorn och installera de windows som kom med i köpet.

Det är såhär att jag har installerat en piratkopia av windows på min laptop men nu vill jag alltså ominstallera till de OSet som kom med (som då är geniuine). Jag vet att där finns gömda partitioner på datorn men hur ska jag gå till väga?

Sitter på en DELL Inspiron 1545
Citera
2011-04-28, 12:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglin
Hej!

Behöver hjälp att formatera datorn och installera de windows som kom med i köpet.

Det är såhär att jag har installerat en piratkopia av windows på min laptop men nu vill jag alltså ominstallera till de OSet som kom med (som då är geniuine). Jag vet att där finns gömda partitioner på datorn men hur ska jag gå till väga?

Sitter på en DELL Inspiron 1545

Är detta en bootbar skiva eller är detta en recoveryskiva?
Citera
2011-04-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är detta en bootbar skiva eller är detta en recoveryskiva?

Hmm jag var kanske otydlig :P. Jag installerad en nedladdad version av W7 på datorn inte genom skiva. Mitt gamla windows ligger nu i "Windows.old" om det är till ngn hjälp.

Däremot om det följde med skivor vid köpet ska jag leta efter nu :P

Tack på förhand!
Citera
2011-04-28, 13:57
Medlem
Hittade en "reinstalltion CD" fast där står på fodralet att Produkt nyckeln ska sitta på datorn fast det gör den ej =/
Citera
2011-04-28, 15:06
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglin
Hittade en "reinstalltion CD" fast där står på fodralet att Produkt nyckeln ska sitta på datorn fast det gör den ej =/

Ofta sitter där en liten windows-sticker med lite nuffror/bokstäver. Det är din nyckel. Har du tagit av den?

Nyare datorer har ofta en recovery-partition och när man startar står där lite text, exempelvis "PRESS F10 FOR RECOVERY". Notera att detta står när datorn startar, inte när windows startar. Står det något för dig?

Vilken version av Windows följde med datorn? Varför installerade du en nerladdad version? Du skulle kunna ladda ner en nyare nerladdad version istället.

Gömda partitioner spelar ingen roll om du inte har något viktigt på dem.
Citera
2011-04-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Ofta sitter där en liten windows-sticker med lite nuffror/bokstäver. Det är din nyckel. Har du tagit av den?

Nyare datorer har ofta en recovery-partition och när man startar står där lite text, exempelvis "PRESS F10 FOR RECOVERY". Notera att detta står när datorn startar, inte när windows startar. Står det något för dig?

Vilken version av Windows följde med datorn? Varför installerade du en nerladdad version? Du skulle kunna ladda ner en nyare nerladdad version istället.

Gömda partitioner spelar ingen roll om du inte har något viktigt på dem.

Tydligen så behövde man inte skriva i ngn nyckel så de är faktiskt löst nu
Citera
2011-04-30, 15:50
Medlem
ska formatera min dator, jag vill att all skit ska försvinna UTOM windows. Jag har vista och jag vill fortsätta att ha det. Hur ska jag gå tillvägs? Har förövrigt inga CD skivor till datorn.
Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in