2009-01-23, 16:50
Medlem
Går finfint. Bara att installera XP. Vista är ett virus!
Citera
2009-01-23, 20:37
Medlem
Norrmannens avatar
Kan inte installera win 7

Hej alla Flashbackare.

Min polare har ett stort problem som jag skulle vilja att kompetenta flashbackare kanske kunde hjälpa mig med.

Min polare har:

Dell Optiflex GX 270
P4 3Ghz
1,5 Gb Ram.

Han har testat båda versionerna 32 och 64 bit.
Det som händer är att när den har laddat klart från skivan, så får han ett felmeddelande att:

Windows failed to start
#info# Attemting to load a 64-bit application: however this cpu is not compatible with 64-bit mode.

Har någon nån lösning på detta?

Tack på förhand
Citera
2009-01-23, 20:43
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrmannen
Hej alla Flashbackare.

Min polare har ett stort problem som jag skulle vilja att kompetenta flashbackare kanske kunde hjälpa mig med.

Min polare har:

Dell Optiflex GX 270
P4 3Ghz
1,5 Gb Ram.

Han har testat båda versionerna 32 och 64 bit.
Det som händer är att när den har laddat klart från skivan, så får han ett felmeddelande att:

Windows failed to start
#info# Attemting to load a 64-bit application: however this cpu is not compatible with 64-bit mode.

Har någon nån lösning på detta?

Tack på förhand

Står det samma sak med 32 bitars varianten med undantaget att det står 32 istället för 64?
Citera
2009-01-23, 20:46
Medlem
Norrmannens avatar
Svaret är ja
Citera
2009-01-23, 20:55
Medlem
Norrmannens avatar
Han har testat att installera winXP pro och det går utan problem
Citera
2009-01-23, 21:03
Medlem
psychotropics avatar
Jag skulle tro att ni provat med två 64-bits OS, alternativt ett korrupt 32-bits OS.
Citera
2009-01-23, 22:03
Medlem
jonntis avatar
Skriv upp vad allt heter! Jag installerade XP ist för Vista för jag ville ha mer prestanda och flera spel finns till XP. Och när jag gjort det märkte sedan att inga drivrutiner för ljud eller nätverkskorten fanns... Vart ganska jobbigt men fixade ljudet till sist men har fortfarande inte fixat mitt trådlösa nätverkskort
Citera
2009-01-24, 18:29
Medlem
Stitch81s avatar
Installera Windows XP

Jag har en laptop (Acer Aspire 5100) som det var förinstallerat Vista på. Då jag tycker att detta segar ner datorn så vill jag nu byta till XP istället. Jag har formaterat hårddisken och har satt i installations-CD:n. Installationen startar och filerna kopieras, men när alla filer kopierats klart står följande felmeddelande "Tekniskt fel. Windows kunde inte startas... bla bla". Provade att starta om datorn med det fungerade inte. Samma felmeddelande kom upp igen.

Nån som har en susning om varför och hur jag kan åtgärda detta så att installationen kan slutföras korrekt?

Tack!
Citera
2009-01-24, 18:41
Medlem
PhantomBlots avatar
Det hänger säkert samman med att du försöker installera ett lite mer än sju år gammalt operativsystem på en ny dator. Vad är det för felmeddelande du får (och hur tror du att någon skall kunna hjälpa dig när du inte skriver ut det)?
Citera
2009-01-24, 18:42
Medlem
Shoffens avatar
Är det inte en 64 bitars processor i den? Måste du vl ha ett OS anpassat till detta.
Citera
2009-01-24, 18:45
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Är det inte en 64 bitars processor i den? Måste du vl ha ett OS anpassat till detta.
Nej det är inte nödvändigt. Gissar att det sitter en SATA disk i och då blir det ofta problem.
Citera
2009-01-24, 18:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen

Nej, det måste man inte. (F.ö. så finns ju även XP som 64-bitars.)

Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nej det är inte nödvändigt. Gissar att det sitter en SATA disk i och då blir det ofta problem.

Då borde den klaga redan vid partitioneringen, men det är iofs inte lätt att veta när TS inte skriver vad han får för felmeddelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in